Opeisen nummerplaat motor

smiggle
Topic Starter
Berichten: 23

Opeisen nummerplaat motor

#1 , 21 jul 2014 10:23

In mei 2012 heb ik een familie lid (broer)uit de nood geholpen en een nummerplaat voor zijn motor op mijn naam gezet en zo ook de verzekering.
De reden was dat hij naar Nederland verhuisde (Oostburg) en voor de nummerplaat die hij wou aanvragen in Nederland voor zijn motor
zou hij enkele dagen zonder zitten (min 3 dagen).
Daar hij geen verlof kon nemen op zijn werk en hij niet zonder vervoer op zijn werk kon geraken(openbaar vervoer Oostburg-Brussel zeer moeilijk) wou ik hem uit de nood helpen en heb deze op mijn naam gezet(overeenkomst was dat hij dit zo snel mogelijk nog dat jaar (2012)in orde zou maken en ik af en toe met zijn motor mocht rijden (wat niet gebeurd is)).
Nu zijn we ondertussen 2014 en ben al 2 jaar aan het vragen via sms,mail en bellen om de nummerplaat mij te bezorgen zodat ik deze kan opzeggen of zelf motor wil verzekeren voor mij...
Kan al 2 jaar geen contact leggen met hem (hij negeert me,belooft langs te komen en komt niet,zonder maar iets te laten weten).
Hij betaald de verzekering , taks en boetes wel maar moet telkens een resem berichten sturen en inspanningen doen tegen dat hij betaald en zo ook met boetes die thuis toekomen.
Bij deze boetes zitten ook formulieren die de bestuurder moet invullen indien de verzekerde niet de bestuurder was maar hij doet zelfs geen
kleine inspanning deze in te vullen,gelukkig gaat het hier om 2 kleine overtredingen.
Mondeling heb ik bij de verzekeringsmakelaar x toen ook uitgelegd dat ik een voertuig wou verzekeren waarvan ik niet de eigenaar was maar wel rijden en dat een ander persoon deze ook af en toe zou besturen...ze vonden dat geen probleem.
Nu ben ik het beu en wil dat dit eindigt!Het gemakkelijkste is de nummerplaat in handen krijgen en zo nodig gaan afvijzen maar heb zelf geen wagen en Oostburg ligt niet voor de deur,ik weet niet wanneer hij thuis is en mocht ik vervoer vinden om naar ginder te rijden dan nog zal hij maken dat hij niet thuis is indien hij dit weet..
Heb uit einde raad een aangetekende brief naar hem gestuurd en heel formeel mijn nr plaat opgeëist en dit voor julli 2014 daar ik deze verantwoordelijkheid niet wil dragen en niet de afspraak was (wat als er een ongeluk gebeurd met doden of dergelijke).
Ook heb ik de verzekeringsmakelaar aangetekend verwittigt dat ik deze niet meer wens te verlengen in 2015 voor de zekerheid.
Daar ik nadat ik alle inspanningen gedaan heb nog altijd geen reactie van mijn broer gekregen heb zou ik nu naar de politie willen stappen met mijn verhaal maar vindt dit zo drastisch.
heeft iemand raad hoe ik dit zo snel mogelijk zou kunnen oplossen...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5414

#2 , 21 jul 2014 21:25

Stuur een aangetekend schrijven naar je broer (met kopie per gewone brief) dat je binnen 14 dagen de nummerplaat gaat laten seinen als je tegendan het origineel niet terughebt. Als je naar de politie gaat dan leg je kort de situatie uit met je wens om de nummerplaat te schrappen. Normaliter gaan ze dit doen.

Franciscus
Berichten: 38602

#3 , 21 jul 2014 21:33

Uw broer woont in Nederland en rijdt rond met een Belgische nummerplaat?
Dit op een motorfiets die van hem is....
Dus betaald hij in NL geen rijbelasting en mogelijk een boel boetes in NL die binnenkort (gezien overeenkomst) allemaal uw kant opkomen.

Reclame

smiggle
Topic Starter
Berichten: 23

#4 , 22 jul 2014 13:30

Stuur een aangetekend schrijven naar je broer (met kopie per gewone brief) dat je binnen 14 dagen de nummerplaat gaat laten seinen als je tegendan het origineel niet terughebt. Als je naar de politie gaat dan leg je kort de situatie uit met je wens om de nummerplaat te schrappen. Normaliter gaan ze dit doen.
Een dergelijke aangetekende zending is reeds naar hem gestuurd maar nog niks van reactie of dergelijke gekregen...

smiggle
Topic Starter
Berichten: 23

#5 , 22 jul 2014 13:36

Uw broer woont in Nederland en rijdt rond met een Belgische nummerplaat?
Dit op een motorfiets die van hem is....
Dus betaald hij in NL geen rijbelasting en mogelijk een boel boetes in NL die binnenkort (gezien overeenkomst) allemaal uw kant opkomen.
Ja zo is dat... hij is de eigenaar van de motor en daar heb ik nu éénmaal schrik voor dat ik problemen ga krijgen doordat dit wettelijk niet kan,
daardoor heb ik ook in de aangetekende brief gemeld dat dit niet de afspraak was en in 2012 al in orde zou gebracht worden.

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 22 jul 2014 14:15

De politie uw vriend, uw broer heeft in mijn ogen reeds duidelijk aangetoond dat de familiale band opeens niet meer zo belangrijk is in zijn ogen... dan moet u daar ook geen verdere rekening mee houden.

smiggle
Topic Starter
Berichten: 23

#7 , 22 jul 2014 14:35

De politie uw vriend, uw broer heeft in mijn ogen reeds duidelijk aangetoond dat de familiale band opeens niet meer zo belangrijk is in zijn ogen... dan moet u daar ook geen verdere rekening mee houden.
Dat is juist...spijtig genoeg en met pijn in mijn hart moet ik ook die conclusie trekken :( ,de goedhartigheid van iemand mag niet misbruikt worden.

Sirkii
Berichten: 5414

#8 , 22 jul 2014 14:49

Stuur een aangetekend schrijven naar je broer (met kopie per gewone brief) dat je binnen 14 dagen de nummerplaat gaat laten seinen als je tegendan het origineel niet terughebt. Als je naar de politie gaat dan leg je kort de situatie uit met je wens om de nummerplaat te schrappen. Normaliter gaan ze dit doen.
Een dergelijke aangetekende zending is reeds naar hem gestuurd maar nog niks van reactie of dergelijke gekregen...
Dus op naar het politiekantoor. Mogelijks zal je bij DIV een kopie van het inschrijvingsbewijs moeten opvragen doch dit kan maar met een "attest van verlies" van de politie.

Franciscus
Berichten: 38602

#9 , 22 jul 2014 23:29

Misbruik van nummerplaat.
Uw broer is blijkbaar al via AS in kennis gesteld dat hij nummerplaat terug moet bezorgen.
Natuurlijk moet hij dan zijn moto invoeren EN inschrijven in Nederland en dat kost geld.
Als u verlies of diefstal aangeeft bij de politie ...in dit geval is het misbruik van vertrouwen gezien hij de nummerplaat niet heeft terugbezorgd zoals overeengekomen.
Nummerplaat zal nu door politie gesignaleerd worden en u kan ook vragen politie NL in kennis te stellen gezien nplt zich in NL bevind. Politie zal wel weten welke stappen hier voor te nemen.

j.demoor
Berichten: 10360

#10 , 23 jul 2014 11:19

Stel het gebeurde gelijk met verlies of diefstal.

”Art.32.§ 1. De tenaamgestelde van de inschrijving, doet bij een politiedienst onverwijld aangifte van het feit dat zijn kentekenbewijs, een deel van zijn kentekenbewijs of zijn kentekenplaat zijn verloren, gestolen of teniet gegaan. Als slechts een gedeelte van een meerdelig kentekenbewijs verloren, gestolen of vernietigd is, voegt de aanvrager het resterende gedeelte bij zijn aangifte. De betrokken politiedienst geeft aan de tenaamgestelde van de inschrijving een attest af waarin de aangifte wordt vastgesteld en brengt in voorkomend geval een stempel aan op het overgebleven deel van het meerdelig kentekenbewijs dat voortaan integraal deel uitmaakt van dit attest. De aangever hecht op zijn beurt dit attest onmiddellijk aan zijn aanvraag tot herinschrijving, tot het verkrijgen van een duplicaat van kentekenbewijs of kentekenplaat of tot het bekomen van de schrapping van het inschrijvingsnummer van zijn kentekenplaat. De aanvraag zelf wordt ingediend binnen de vijftien dagen. Indien echter de aangever het voertuig niet meer gebruikt en de bedoeling heeft het voertuig waarop het verloren, gestolen of teniet gegaan kentekenbewijs betrekking heeft te verkopen of af te staan, bezorgt hij het attest aan de volgende eigenaar. § 2. De per gewone post verzonden kentekenbewijzen of kentekenplaten die niet bij de bestemmeling werden afgeleverd en niet bij de directie Wegverkeer zijn teruggekeerd, worden de eerste veertien dagen na de datum van inschrijving niet vervangen. Vanaf één maand na de datum van inschrijving wordt het onbestelbare kentekenbewijs vernietigd en de onbestelbare kentekenplaat van ambtswege geschrapt. In dat geval mag de tenaamgestelde van de inschrijving slechts om een duplicaat of om een herinschrijving verzoeken op basis van het attest bedoeld in paragraaf 1. Onmiddellijk na hun vervanging verliezen het onbestelbaar kentekenbewijs en de onbestelbare kentekenplaat hun geldigheid.“(20 JULI 2001. - Koninklijk besluit betreffende de inschrijving van voertuigen).

‘Je hebt je nummerplaat verloren, wat nu ? Zowel bij diefstal als bij verlies van een nummerplaat achter aan de auto (dat is immers je origineel), moet je een nieuwe nummerplaat aanvragen. Je gaat naar de politie, die niet enkel proces-verbaal maakt maar ook je nummerplaat seint ( "/5412/algemene-informatie/199-de-algemene-nationale-gegevensbank.html"). Last but not least ontvang je een attest van verlies en/of diefstal. Dat attest moet je samen met het formulier 'Aanvraag om inschrijving van een voertuig' opsturen naar de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer. In de tussentijd mag je je niet zonder nummerplaat op de weg begeven. Na enkele werkdagen zul je een inschrijvingsbewijs en een nieuwe kentekenplaat ontvangen. Als je enkel je voorste nummerplaat (dat is de reproductienummerplaat) verloren bent, kun je gewoon een kopie laten maken bij een garage in de buurt.’(http://www.lokalepolitie.be/5412/inform ... laat-.html" onclick="window.open(this.href);return false;).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

smiggle
Topic Starter
Berichten: 23

#11 , 24 jul 2014 16:08

Misbruik van nummerplaat.
Uw broer is blijkbaar al via AS in kennis gesteld dat hij nummerplaat terug moet bezorgen.
Natuurlijk moet hij dan zijn moto invoeren EN inschrijven in Nederland en dat kost geld.
Als u verlies of diefstal aangeeft bij de politie ...in dit geval is het misbruik van vertrouwen gezien hij de nummerplaat niet heeft terugbezorgd zoals overeengekomen.
Nummerplaat zal nu door politie gesignaleerd worden en u kan ook vragen politie NL in kennis te stellen gezien nplt zich in NL bevind. Politie zal wel weten welke stappen hier voor te nemen.
2 Dagen terug naar politie geweest en geval uit gelegd,daar ik een AS heb verstuurd naar mijn broer met vermelding dat hij tot en met 31 juli
tijd heeft om de nummerplaat terug aan mij te bezorgen stellen zij voor nu niks te doen tot die datum.
Indien ik deze niet terug heb moet ik terug gaan met volledig verslag hoe het ineen zit en dan zal de agente bespreken wat ze kunnen doen daar ze niet direct een antwoord kon geven hoe of wat ze kunnen doen...

smiggle
Topic Starter
Berichten: 23

#12 , 24 jul 2014 16:10

Dat wordt dus afwachten...

Franciscus
Berichten: 38602

#13 , 24 jul 2014 16:13

Correct het wordt pas een misdrijf als ' het geleende goed' niet terug wordt bezorgd.
Dus NA de in AS opgegeven datum wordt het misbruik van vertrouwen.
Dat niet iedere inspecteur de finesse kent is duidelijk - zijn ook geen officieren van gerechtelijke politie (hoofdinspecteur of hoger).

smiggle
Topic Starter
Berichten: 23

#14 , 24 jul 2014 16:22

Correct het wordt pas een misdrijf als ' het geleende goed' niet terug wordt bezorgd.
Dus NA de in AS opgegeven datum wordt het misbruik van vertrouwen.
Dat niet iedere inspecteur de finesse kent is duidelijk - zijn ook geen officieren van gerechtelijke politie (hoofdinspecteur of hoger).
Ik wil dit ook op een correcte manier doen,wat mij verwondert is dat mijn broer voor justitie werkt (penitentiaire instelling) en hij zou beter moeten weten...vond de politie ook trouwens.

Franciscus
Berichten: 38602

#15 , 24 jul 2014 16:27

Werkt hij in België.... dan staat die moto daar als hij werkt.
In dat geval zou de politie van de plaats waar hij werkt beslag kunnen (gaan) leggen op die nummerplaat.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”