tijdsverloop tussen pv van overtreding en betekening boete

cesto
Topic Starter
Berichten: 324

tijdsverloop tussen pv van overtreding en betekening boete

#1 , 12 jul 2014 23:37

Ik heb zo'n 2 maanden geleden een pv van de politie thuis toesestuurd gekregen voor een wegoverdtreding van 3e graad. Ik heb formulier netjes ingevld, de overtreding toegegeven, en teruggestuurd naar de politie. tot heden is het arrest van de rechter nog niet betekend. Is dat normaal? Of mag ik hopen dat ik geen boete zal krijgen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lohabra
Berichten: 1015

#2 , 13 jul 2014 13:31

Ik heb zo'n 2 maanden geleden een pv van de politie thuis toesestuurd gekregen voor een wegoverdtreding van 3e graad. Ik heb formulier netjes ingevld, de overtreding toegegeven, en teruggestuurd naar de politie.


Zo snel gaan die dingen niet in ons landje .....

U heeft amper twee maanden geleden een pv thuisgetuurd gekregen. Het feit dat u intussentijd géén overschrijvingsformulier ontvangen heeft, lijkt mij erop te wijzen dat het parket u zal willen dagvaarden. Daar gaan wel meerdere maandjes (tot net geen jaar) overheen vooraleer u het voor de rechter mag gaan uitleggen. (desnoods bij verstek via uw advocaat).
tot heden is het arrest van de rechter nog niet betekend. Is dat normaal?


Pas nadat de zaak is voorgekomen, kan er een vonnis van de rechter zijn.
Of mag ik hopen dat ik geen boete zal krijgen?
Dàt lijkt me wishfull thinking.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 15 jul 2014 11:00

“Art.29.§1...De Koning kan overtredingen van de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten die de veiligheid van personen rechtstreeks in gevaar brengen en overtredingen die bestaan uit het negeren van een bevel van een bevoegd persoon, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, als zodanig aanwijzen als overtredingen van de derde graad. Deze overtredingen worden gestraft met een geldboete van 30 euro tot 500 euro...Art.68.De strafvordering die het gevolg is van een overtreding van deze wet alsmede van de ter uitvoering ervan vastgestelde besluiten, verjaart door verloop van een jaar te rekenen van de dag waarop de overtreding is begaan...”(16 MAART 1968. - Wet betreffende de politie over het wegverkeer).

“Art.216bis § 1. De procureur des Konings kan, indien hij meent dat een feit niet van aard schijnt te zijn dat het gestraft moet worden met een hoofdstraf van meer dan twee jaar correctionele gevangenisstraf of een zwaardere straf, desgevallend met inbegrip van de verbeurdverklaring, en dat het geen zware aantasting inhoudt van de lichamelijke integriteit, de dader verzoeken een bepaalde geldsom te storten aan de Federale Overheidsdienst Financiën. De procureur des Konings bepaalt op welke wijze en binnen welke termijn de betaling geschiedt en de precieze feiten omschreven in tijd en ruimte waarvoor hij de betaling voorstelt. Die termijn is ten minste vijftien dagen en ten hoogste drie maanden. De procureur des Konings kan deze termijn verlengen wanneer bijzondere omstandigheden het wettigen of verkorten indien de verdachte hiermee instemt...Betaling, afstand en afgifte doen de strafvordering vervallen, mits zij binnen de bepaalde termijn plaatshebben...”(17 november 1808 Wetboek van Strafvordering).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 15 jul 2014 17:35

Ik heb zo'n 2 maanden geleden een pv van de politie thuis toesestuurd gekregen voor een wegoverdtreding van 3e graad. Ik heb formulier netjes ingevld, de overtreding toegegeven, en teruggestuurd naar de politie.
Minder dan 2 jaar je rijbewijs B :?:

3de° inbreuken worden normaal met onmiddellijke inning of eventueel minnelijke schikking afgehandeld.
Er moet dus iets zijn waardoor dat bij u niet gebeurt ...
tot heden is het arrest van de rechter nog niet betekend. Is dat normaal?
UIteraard.
Voor er een vonnis van de rechtbank is, moet je eerst gedagvaard worden, en (normaal gesproken) voor de rechtbank verschijnen .

Daar moet je uiteraard van op de hoogte gebracht worden.
Maar zo ver is het blijkbaar (nog) niet.

Er kunnen rustig màànden overheen gaan voor je eventueel gedagvaard wordt; met eerste zitting op de rechtbank bijna een jaar na de feiten ...

Of mag ik hopen dat ik geen boete zal krijgen?
ik hoop ook ooit de lotto te winnen ...
u mag hopen, maar dat wil niet zeggen dat het zo uitkomt :wink:

cesto
Topic Starter
Berichten: 324

#5 , 22 jul 2014 22:11

Bedankt aan al degenen die geantwoord hebben op mijn vragen. Aan de hand van die uitleg zat ik echter met meer twijfel dan vroeger. Ik kan me niet voorstellen dat ik voor het negeren van een bord C3 gedagvaard word en zelfs een advocaat moet nemen... Ik heb niemand gedood hoor! Ik heb wel gekozen voor de minnelijke schikking. Ben intussen gaan vragen aan de politie, en kreeg te horen dat ik voor zo'n overtreding een boete van +/- € 120 moet verwachten.

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 22 jul 2014 22:58

Wat j.demoor schrijft is uiteraard correct maar verjaring opsporingstermijn kan ook nog verlengd worden door daden van schorsing en stuiting van de verjaring.
(om volledig te zijn)

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 01 aug 2014 19:45

Ik kan me niet voorstellen dat ik voor het negeren van een bord C3 gedagvaard word en zelfs een advocaat moet nemen...
C3 Afbeelding ?
U sprak van een derde graads overtreding ?
Het negeren van een C3 is geen 3de graads inbreuk, maar 1 van eerste graad ...

Negeren C1 Afbeelding is een derde graads overtreding ...


Toch kan het perfect voor een derde graads overtreding, en moet het ook gebeuren ingeval u uw rijbewijs B minder dan 2 jaar hebt.
Ik heb wel gekozen voor de minnelijke schikking.
Dat wil niet zeggen dat die er ook komt ...

2,5 maanden tussen PV en minnelijke schikking lijkt me al vrij lang ...

cesto
Topic Starter
Berichten: 324

#8 , 03 aug 2014 11:48

C3 Afbeelding ?
U sprak van een derde graads overtreding ?
Het negeren van een C3 is geen 3de graads inbreuk, maar 1 van eerste graad ...

Negeren C1 Afbeelding is een derde graads overtreding ...


Toch kan het perfect voor een derde graads overtreding, en moet het ook gebeuren ingeval u uw rijbewijs B minder dan 2 jaar hebt.
Ik heb wel gekozen voor de minnelijke schikking.
Dat wil niet zeggen dat die er ook komt ...

2,5 maanden tussen PV en minnelijke schikking lijkt me al vrij lang ...
Het ging wel om een C3 (beneden stond er "uitgezonderd plaatselijk verkeer" op een onderbord). Mijn rijbewijs heb ik wel langer dan 2 jaar. Weet je zeker dat het negeren van C3 een 1e graads overtreding is? Komt dat daardoor dat zo'n overtreding niet bij de hogere graden hoort?

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 04 aug 2014 11:39

Het ging wel om een C3 (beneden stond er "uitgezonderd plaatselijk verkeer" op een onderbord). Mijn rijbewijs heb ik wel langer dan 2 jaar. Weet je zeker dat het negeren van C3 een 1e graads overtreding is? Komt dat daardoor dat zo'n overtreding niet bij de hogere graden hoort?
Wat niet in 2de, 3de of 4de graad ingedeeld is, is 1ste graad ...

http://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/graden" onclick="window.open(this.href);return false;


Er moet dus nog wat anders gaande zijn ...

Voor een eerstegraads overtreding krijg je stomweg een onmiddellijke inning ...

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#10 , 04 aug 2014 17:57

Hebt u aangegeven dat u van mening was dat er bepaalde factoren in uw voordeel pleitten.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Franciscus
Berichten: 38583

#11 , 04 aug 2014 19:09

Factoren zoals?
Opzet is toch niet vereist?

cesto
Topic Starter
Berichten: 324

#12 , 04 aug 2014 22:07

Hebt u aangegeven dat u van mening was dat er bepaalde factoren in uw voordeel pleitten.
Ja, ik heb wel aangegeven dat ik onderweg was naar een adres in die straat (plaatselijk verkeer). Dit verklaart echter niet waarom zo'n overtreding als 3e graad werd beschouwd.

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#13 , 05 aug 2014 10:00

In een eerste fase wordt er eigenlijk niet gekeken naar de argumenten die u aanhaalde (onmiddellijke inning), het is het parket dat zich over uw argumenten zal buigen.

Aanvaardt het parket uw argumenten, dan vervalt de strafvordering. Aanvaardt het deze niet, dan ontvangt u een minnelijke schikking (bedrag onmiddellijke inning + 10 EUR) of een dagvaarding.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 07 aug 2014 22:42

Hebt u aangegeven dat u van mening was dat er bepaalde factoren in uw voordeel pleitten.
Ja, ik heb wel aangegeven dat ik onderweg was naar een adres in die straat (plaatselijk verkeer).
Dit verklaart echter niet waarom zo'n overtreding als 3e graad werd beschouwd.
Probleem in België is dat als je geen minnelijke schikking krijgt, en niet gedagvaard wordt, je eigenlijk verder niets hoort van je zaak ...
Van een seponering hoor je niks in gewone verkeerszaken.

Voor hetzelfde geld
- is dat PV foutief naar Parket gestuurd wegens vermeende 3de graads overtreding, terwijl wat jij zegt (C3+plaatselijk verkeer) idd. eerste graads overtreding is,
- is er daar naar je inlichtingenformulier gekeken ("op weg naar adres in straat" = plaatselijk verkeer)
- en is het ganse boeltje bij het parket geseponeerd omdat ze daar andere zaken te doen hebben dan 1ste graadsinbreuken met weinig kans op slagen te vervolgen ...

In het andere gavel hoor je binnen een paar maanden wel wat ...

Staat er in je PV iets dat de verbalisant je de ganse straat heeft zien door rijden zonder ergens te stoppen / aan te bellen / binnen te gaan / ...
Stomweg vaststellen dat iemand voorbij een C3 + Plaatselijk Verkeer reed, zonder vast te stellen dat die er niet stopte voor wat dan ook, is verloren werk ...


Ik vind het al behoorlijk lang duren voor een Minnelijke schikking, zonder voorafgaande procedure voor onmiddellijke inning -die ook al direct 2 maanden duurt.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”