europees gelijkvormigheidsattest

josse
Topic Starter
Berichten: 2

europees gelijkvormigheidsattest

#1 , 10 jul 2014 23:36

Net een vito van 2005 ingevoerd vanuit Nederland en ja hoor ook hier niks dan problemen. Naar de keuring gebeld alvorens aan te zetten en die man zei "geen coc nodig". Daar aangekomen begon die keurder naar de zijkant van de deuren te kijken, zei dat het voertuig niet gekeurd kon worden omdat het niet Europees gehomologeerd is. Dan stelde hij 2 dingen voor ofwel naar Mercedes en aanvragen, ofwel via "sommige" keuringscentra. Bij Mercedes duurde het 5 weken alvorens ik een afspraak kreeg en dan pas kon de procedure ingezet worden, bij de keuring kan ik al eerder maar dan moet ik nog 2 weken wachten op de papieren van FOD, na betaling uiteraard van 130 en 90 euro zei die vent. Is dat normaal dat dat allemaal zolang nog steeds duurt? Heeft iemand geen creatievere oplossing? Ik moet met die vito op tournee met de band en kan elke dag gewonnen meer dan gebruiken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
giserke
Berichten: 2434

#2 , 11 jul 2014 02:49

Een fabrikant moet altijd een PVG van het voertuig in kwestie afleveren, vooraleer je die hier kan laten keuren.

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 11 jul 2014 10:55

Met een europees gelijkvormigheidsattest (COC) kan je probleemloos auto's uit de Europese gemeenschap invoeren. Evenwel rijden er veel (verbouwde) wagens rond met een nationaal gelijkvormigheidsattest. Een nationaal gelijkvormigheidsattest is enkel geldig in het land dat het uitreikte. Vandaar je papiermolerij : je moet dus een gelijkvormigheidskeuring ondergaan (in een keuringscentra) of bij de invoerder papieren gaan halen.

Een ander voorbeeld zijn individuele homologaties (bv tot kampeerwagen) : ook deze nationale gelijkvormigheidsattesten worden niet in het buitenland erkend. Idemdito voor V5- of TUV-keuringen (uit UK resp DU)

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”