GSM houder op de voorruit van de auto.

BMW3630
Topic Starter

GSM houder op de voorruit van de auto.

#1 , 07 jul 2014 17:18

-Ik heb een gsm houder aangekocht voor de auto die je tegen je voorruit plakt, het is me duidelijk dat je geen gsm mag gebruiken tijdens het rijden maar als ik mijn gsm op de gsm houder zet en ik laat even het menu open of mijn berichten open, krijg ik dan boete?
-En mag je bellen als je je gsm op de gsm houder hebt?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 07 jul 2014 17:43

-Ik heb een gsm houder aangekocht voor de auto die je tegen je voorruit plakt, het is me duidelijk dat je geen gsm mag gebruiken tijdens het rijden maar als ik mijn gsm op de gsm houder zet en ik laat even het menu open of mijn berichten open, krijg ik dan boete?
-En mag je bellen als je je gsm op de gsm houder hebt?
Je mag bellen met beide handen aan het stuur.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

BMW3630
Topic Starter

#3 , 07 jul 2014 17:52

-Ik heb een gsm houder aangekocht voor de auto die je tegen je voorruit plakt, het is me duidelijk dat je geen gsm mag gebruiken tijdens het rijden maar als ik mijn gsm op de gsm houder zet en ik laat even het menu open of mijn berichten open, krijg ik dan boete?
-En mag je bellen als je je gsm op de gsm houder hebt?
Je mag bellen met beide handen aan het stuur.
Bent u er zeker van? DUS: je mag bellen als je met 2 handen aan het stuur staat en je mag ook je berichten open laten staan en je menu open laten staan als je met 2 handen aan de stuur bent?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38599

#4 , 07 jul 2014 17:59

Maar u mag de gsm niet aanraken
Handenvrij bellen dus
http://www.vima.be/index.php/auto-in-gsm-uit" onclick="window.open(this.href);return false;

berenod
Berichten: 942

#5 , 07 jul 2014 18:01

Absoluut. Moderne smartphones kan je bedienen met je stem, of via toetsen op het stuur via handsfree/bluetooth verbinding.

BMW3630
Topic Starter

#6 , 07 jul 2014 18:05

Absoluut. Moderne smartphones kan je bedienen met je stem, of via toetsen op het stuur via handsfree/bluetooth verbinding.
Maar als je je gsm op de gsm houder hebt en iemand belt je terwijl je rijd mag je dan opnemen dan gebruik je toch ook je hand(en)?

mava105
Berichten: 22269
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 07 jul 2014 18:43

Je moet die zo instellen dat je onmiddellijk kan spreken, zonder eerst een toets in te duwen.
Berichten mag je echter NIET lezen, want dan heb je je ogen niet op de weg.

BMW3630
Topic Starter

#8 , 07 jul 2014 18:49

Je moet die zo instellen dat je onmiddellijk kan spreken, zonder eerst een toets in te duwen.
Berichten mag je echter NIET lezen, want dan heb je je ogen niet op de weg.
nog 2 vraagjes: Mag je je gsm menu open laten staan? en mag je wijzigingen doen aan je navigatie(navigatie in mijn gsm) terwijl je rijd en als de gsm op de houder is natuurlijk?

mava105
Berichten: 22269
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 07 jul 2014 20:05

Handenvrij is handenvrij. Dat is toch niet moeilijk te verstaan.
Je mag natuurlijk alles, zolang de politie het maar niet ziet. Je mag eigenlijk zelfs geen boterhammen eten terwijl je rijdt, noch uw gelaat schminken of haar kammen. :lol: .

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 07 jul 2014 22:53

Dit is een juridisch forum, kunnen we dan minstens verwijzen naar de wetgeving, en er geen zelf bijmaken ?

8.4. Behalve wanneer zijn voertuig stilstaat of geparkeerd is, mag de bestuurder geen gebruik maken van een draagbare telefoon die hij in de hand houdt.

Het gebruik en bedienen van een GSM is dus toegelaten volgens de wegcode, zolang men het toestel niet in de hand houdt ...


Of dat veilig en verantwoord is, is weer wat anders ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”