Parkeren voor "garage"

Paul Huurder
Topic Starter
Berichten: 107

Parkeren voor "garage"

#1 , 07 jul 2014 12:38

Hallo,

Ik heb een vraagje. Ik woon in een wijk met appartementsgebouwen waarvan de meeste hun garage hebben via het gelijkvloers.

Mijn buren hebben dit ook, maar pas nu - en ik woon hier al 2 jaar - zag ik hun garage openstaan en het blijkt een stalling te zijn voor fietsen en bromfietsen. Wat dus wil zeggen dat, als je voor hun garage staat, je helemaal geen hinder bent voor een auto die zou in- of uitrijden, want er staan helemaal geen auto’s!

Toch hangt er op die garagepoort het bekende verbodsteken met de weggesleepte wagen.

Kan dit juridisch, als dat teken – zoals in dit geval - een valse weergave is van de werkelijke toestand?

Indien dit juridisch niet mag is het toch toegelaten dat ik mijn wagen voor die “garage” parkeer, of niet?

PS: Noteer dat de buren zelf wel degelijk voor hun "garage" geparkeerd staan en alzo infeite een privé-plaats creëren op de openbare weg.
Vriendelijke groeten,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12811

#2 , 07 jul 2014 12:43

Er is geen verplichting om uw garage effectief als autobergplaats te gebruiken. De normale regels zijn dus van toepassing. Als ze er zelf parkeren, moet er dan eigenlijk wel zo'n nummerplaat sticker op de garage kleven.

eylis
Berichten: 8836

#3 , 07 jul 2014 12:44

een garage is een garage: dwz met een garagepoort waar een wagen door kan én het hellend oprijboordje aan de stoeprand. Of de eigenaar daar nu een wagen, een fiets of een trotinet in zet, het blijft een garage. Vergeet niet dat op een dag de eigenaar er misschien wél zijn wagen in zet en dat hinder je wél. Conclusie:neen, het is géén valse weergave van de werkelijke toestand. Het is niet omdat het een garage is dat buurman er een wagen in moét plaatsen. Dus je mag je wagen er niet voor parkeren. De eigenaar mag er wel zijn wagen voor parkeren, meestal hangt er dan wel een plaatje met de eigen nummerplaat voor de poort.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 07 jul 2014 13:21

hellend oprijboordje hoeeft echt niet. :D

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 07 jul 2014 14:38

Hier in de buurt is er zelfs een garage met een rechte dorpel van 30 cm hoog, (zelfs een 4x4 zou er niet kunnen oprijden) en toch hangt er een bordje en nummerplaat op. aan stof en spinnenwebben te zien is die poort al minsten 20 jaar niet meer open geweest, althans ik heb ze al die jaren nooit zien opengaan. En toch mag ik hier niet voor parkeren. :( h

Turaki
Berichten: 6870

#6 , 07 jul 2014 15:01

De eigenaar mag er wel zijn wagen voor parkeren, meestal hangt er dan wel een plaatje met de eigen nummerplaat voor de poort.
Fout. Niemand (dus ook niet de eigenaar) mag voor een inrij (waaronder ook garage valt) parkeren, behalve de voertuigen (niet personen) waarvan de nrplaat op de inrij (of poort) is bevestigd.

eylis
Berichten: 8836

#7 , 07 jul 2014 15:11

@turaki, en als het plaatje er niet hangt, houdt de politie zich pro-actief bezig met het verbaliseren van die personen? Mijn ouders laten bezoekers, familie, vrienden wel vaker toe om voor hun oprit/garagepoort te parkeren om de eenvoudige reden dat er in de buurt nooit veel plaats is. En daar heeft nog nooit een haan naar gekraaid.

Turaki
Berichten: 6870

#8 , 07 jul 2014 15:18

@turaki, en als het plaatje er niet hangt, houdt de politie zich pro-actief bezig met het verbaliseren van die personen?
Zelden een prioriteit van de politie, behalve misschien in de centrumsteden waar er zich vaak een parkeerprobleem zich voordoet. Vaak zullen ze inderdaad pas optreden na melding.

eylis
Berichten: 8836

#9 , 07 jul 2014 15:24

maar melding door een niet-eigenaar over de garagepoort van iemand anders waar een auto voorstaat, lijkt me toch écht wel kras hoor. Waarom zou iemand dàt doen.....:-)

Turaki
Berichten: 6870

#10 , 07 jul 2014 15:25

maar melding door een niet-eigenaar over de garagepoort van iemand anders waar een auto voorstaat, lijkt me toch écht wel kras hoor. Waarom zou iemand dàt doen.....:-)
Je hebt ze in elke wijk...

LeenW
Berichten: 12811

#11 , 07 jul 2014 15:34

Inderdaad, we kunnen best helemaal correct zijn, ook al lijkt het geen prioriteit voor de politie.

lohabra
Berichten: 1015

#12 , 08 jul 2014 17:22

@turaki, en als het plaatje er niet hangt, houdt de politie zich pro-actief bezig met het verbaliseren van die personen?


Zelden. Zelfs bij een melding doen ze er gewoonlijk nét zo lang over, tot de foutparkeerder weg is en het probleem zich vanzelf opgelost heeft.
Mijn ouders laten bezoekers, familie, vrienden wel vaker toe om voor hun oprit/garagepoort te parkeren om de eenvoudige reden dat er in de buurt nooit veel plaats is. En daar heeft nog nooit een haan naar gekraaid.
Euh, de dag dat ze TOCH een schrijfgrage verbalisant treffen, hebben zij toch een PV aan de broek. Hun nummerplaat hangt immers niet leesbaar aangebracht op de garage, neem ik aan?

PS: raad eens wat ik in de koffer van m'auto heb liggen? (uiteraard enkel gebruikt mits medeweten + nadrukkelijke goedkeuring van familie/kennissen die de eigenaar van die garage zijn).
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

eylis
Berichten: 8836

#13 , 08 jul 2014 17:55

ha lohabra, da's een goeie tip voor de regelmatige bezoekers van mijn ouders! :-)

j.demoor
Berichten: 10360

#14 , 09 jul 2014 10:22

“Art.25.1 Het is verboden een voertuig te parkeren:...3°.vóór de inrij van eigendommen,behalve de voertuigen waarvan het inschrijvingsteken leesbaar op die inrij is aangebracht...”(K.B. 1 december 1975 Wegcode).

‘Het recht van de bestuurder van het voertuig ,waarvan het inschrijvingsteken op de inrij van een eigendom is aangebracht,om vóór die inrij te parkeren,verleent hem niet het recht voor onbepaalde duur voor deze inrij te parkeren,wat ook andere verkeersregels mogen bepalen‘[Cass. ARP960259N,5 mei 1998(Debonne),onuitg.,TRD&I 1998-09,51]
‘Een gemeente kan geen retributie invorderen door middel van een burgerlijke partijstelling m.b.t. takelkosten van fout geparkeerde voertuigen. Evenmin kan deze retributie het voorwerp uitmaken van een factuur‘[Pol.Brugge 27 mei 2008(M./Blankenberge),R.W.2009-10,464-465].

‘zag ik hun garage openstaan en het blijkt een stalling te zijn voor fietsen en bromfietsen’

Wat achter die inrij van de eigendom zit is van geen belang
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Paul Huurder
Topic Starter
Berichten: 107

#15 , 09 jul 2014 10:27

Danku voor jullie antwoorden. Ik dacht het wel, maar wou gewoon zeker zijn :-)
Vriendelijke groeten,

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”