Retributiereglement versus verkeerswet

olivier1986
Topic Starter
Berichten: 10

Retributiereglement versus verkeerswet

#1 , 05 jul 2014 22:21

Beste juristen,

Vandaag in Brussel kreeg ik een retributie toegekend wegens het parkeren in een zone bestemd voor bewoners.
Na controle zag ik inderdaad het verkeersbord staan.
Maar er was een tweede verkeersbord, namelijk een tijdelijk verbod tot parkeren, met details die zo goed als volledig waren afgeregend.

Bestaat de mogelijkheid de retributie te betwisten door te stellen dat het tijdelijk parkeerverbod van toepassing was?
Staat in dat geval de verkeerswet niet boven een gemeentelijk reglement?
Zou ik dan niet op deze manier de retributie kunnen betwisten?

Bedankt,

Olivier

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 05 jul 2014 22:23

Dan mag u er helemaal niet staan.

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 05 jul 2014 23:34

met details die zo goed als volledig waren afgeregend.
U bedoelt waarschijnlijk de opschriften op het onderbord. Als die onleesbaar zijn, geldt het onderbord inderdaad niet. Het verkeersbord zelf echter wel.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

spinoza
Berichten: 28
Juridisch actief: Ja

#4 , 06 jul 2014 10:16

Die zogenaamde 'retributies' moet je altijd betwisten.

Ik begrijp nog altijd niet dat mensen dat blijven betalen.

olivier1986
Topic Starter
Berichten: 10

#5 , 06 jul 2014 13:12

Oude Belg: daar vreesde ik inderdaad voor. :(

Spinoza: op welke grond kan ik dan betwisten?

Wuyts1991
Berichten: 399

#6 , 06 jul 2014 13:57

Die zogenaamde 'retributies' moet je altijd betwisten.

Ik begrijp nog altijd niet dat mensen dat blijven betalen.
Hoezo begrijp je nog altijd niet dat mensen die blijven betalen?
Als de signalisatie correct is heb jij geen poot om op te staan.

Terzake:

U mocht er inderdaad helemaal niet staan, maar dat is niet vastgesteld door een politiedienst dus niet uw probleem.
Op plaatsen waar u niet mag staan kan de stad geen parkeergeld vragen. Dit om de logische reden dat u er niet mag parkeren.

Hier gaat het echter om tijdelijke signalisatie en wordt het dus een grijze zone.

olivier1986
Topic Starter
Berichten: 10

#7 , 06 jul 2014 14:46

Bedankt Wuyt1991!

Lijkt het u dan zinvol de retributie te betwisten of maak ik helemaal geen kans?

Franciscus
Berichten: 38592

#8 , 06 jul 2014 16:04

Als de borden via stad/poltie geplaatst zijn MET een vergunning kan u dat bewijzen want dan stonden ze daar en mocht u daar niet staan.
Als de borden geplaatst zijn zonder vergunning dan kan u dat niet bewijzen want wie heeft e geplaatst een aannemer, een particulier voor een verhuis ???? daar is geen/veel te weinig controle op maar het bord dient wel gerespecteerd te worden.

Waarom een retributie steeds dient aangevochten te worden ....sedert meerdere jaren is het gaatje van doorgave nplt al gedicht zodoende ...
PS als u er niet geweest bent is het iets anders ...

Wuyts1991
Berichten: 399

#9 , 06 jul 2014 17:05

Bedankt Wuyt1991!

Lijkt het u dan zinvol de retributie te betwisten of maak ik helemaal geen kans?
Een kans heb je altijd maar ik zou het niet aanvechten om wille van volgende redenen :

- De belangrijkste, een retributie kost meestal iets van 25-30 euro. Ga je voor die prijs de gok wagen om mogelijk gerechtskosten op je nek te halen?
- Het zijn tijdelijke borden. Hier gebeuren zoveel vergissingen en fouten mee.
Stonden de borden vergund op de juiste plaats?
Was de datum op het bord nog geldig?
Hoe ga je bewijzen dat de borden er stonden?

Wat hierboven gezegd wordt begrijp ik niet zo heel goed ivm het altijd aanvechten.
Bedoelen jullie dan ivm het doorgeven van de nummerplaten versus privacy?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 06 jul 2014 17:15

Vandaag in Brussel kreeg ik een retributie toegekend wegens het parkeren in een zone bestemd voor bewoners.
Na controle zag ik inderdaad het verkeersbord staan.
TS was geen bewoner en mocht hier zo wie zo al niet staan. Die voorlopige borden waren dus enkel bedoeld voor mogelijke bewoners en dus niet voor anderen, waaronder TS.
als TS centjes te veel heeft mag hij zijn retributie natuurlijk altijd contesteren, en een hogere boete betalen aan de gemeente, en een advocaat aan een dikkere boterham helpen.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 07 jul 2014 00:33

Dan mag u er helemaal niet staan.
Maar wat niet gedepenaliseerd is ...

Naargelang de aard van de vaststeller : toestand vastleggen en melden dat de zonale parkeerreglementering niet van kracht was.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 07 jul 2014 00:37

TS was geen bewoner en mocht hier zo wie zo al niet staan. Die voorlopige borden waren dus enkel bedoeld voor mogelijke bewoners en dus niet voor anderen, waaronder TS..
Kromme redenering.

Een zonale parkeerreglementering geldt volgens de wegcode niet op plaatsen waar (plaatselijke) verkeersborden een andere parkeerreglementering opleggen.

De wegcode vermeldt zelfs niet eens dat deze plaatselijke parkeerreglementering op dat moment ook effectief moet gelden ...


Cassatie oordeelde al dat er geen retributie verschuldigd kan zijn op plaatsen waar een parkeerverbod geldt ...

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 07 jul 2014 07:43

TS was geen bewoner en mocht hier zo wie zo al niet staan. Die voorlopige borden waren dus enkel bedoeld voor mogelijke bewoners en dus niet voor anderen, waaronder TS..
Kromme redenering.

Een zonale parkeerreglementering geldt volgens de wegcode niet op plaatsen waar (plaatselijke) verkeersborden een andere parkeerreglementering opleggen.

De wegcode vermeldt zelfs niet eens dat deze plaatselijke parkeerreglementering op dat moment ook effectief moet gelden ...


Cassatie oordeelde al dat er geen retributie verschuldigd kan zijn op plaatsen waar een parkeerverbod geldt ...
Dus volgens u, als ik u goed begrijp, mag je een vast verkeersbord (enkel bewoners parkeren) overtreden als er tijdelijke borden staan? Dat zou pas een kromme redenering zijn.

spinoza
Berichten: 28
Juridisch actief: Ja

#14 , 07 jul 2014 09:29

Olivier 1986: Stuur mij een privé bericht. Ik zal u zeggen hoe je dat met succes kan betwisten.

Ga het niet aan de grote klok hangen want dan doet morgen heel Vlaanderen dat. En neen het heeft niets te maken met nummerplaten of met federale bevoegdheden. Dat is natuurlijk al lang passé.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#15 , 07 jul 2014 13:58

Dus volgens u, als ik u goed begrijp, mag je een vast verkeersbord (enkel bewoners parkeren) overtreden als er tijdelijke borden staan? Dat zou pas een kromme redenering zijn.
Wat u het "vast" verkeersbord noemt, is een zonale parkeerreglementering.

De wegcode stelt dat een zonale zonale reglementering inzake parkeren, niet geldt op de plaatsen waar plaatselijk verkeersborden inzake parkeren aangebracht zijn .
Daar gelden dus deze plaatselijke verkeerstekens inzake parkeren.

U gaat de verboden "optellen" , wat totaal foutief is.


65.5. Signalisatie met zonale geldigheid

6. De reglementering geldt in gans de aldus afgebakende zone, behoudens, voor wat het parkeren betreft, op plaatsen waar door middel van verkeerstekens een andere parkeerregeling is voorzien.


Indien de plaatselijke parkeerreglementering niet gedepenaliseerd is, zoals bij een parkeerverbod met E1/E3 , kan deze niet via een retributiesysteem geregeld worden.


Merk op dat de wegcode nergens stelt dat de plaatselijke parkeerreglementering effectief moet gelden op dat moment ... ze moet volgens de wegcode enkel voorzien zijn :!:

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”