parkeerretributie en mindervalide kaart

joris123
Topic Starter
Berichten: 1

parkeerretributie en mindervalide kaart

#1 , 02 jul 2014 12:38

In Nieuwpoort parkeerretributie gekregen omdat ik niet op een voorbehouden plaats voor mindervalide geparkeerd had, deze plaatsen waren echter volzet toen wij aankwamen (mijn parkeerkaart was wel zichtbaar aanwezig). Mijn vraag is nu daar op de voorbehouden plaatsen niet moet betaald worden door mindervaliden en op de andere plaatsen wel, vraag mij af of dit geen discriminatie is tussen mindervalide personen die het geluk hebben van een voorbehouden te kunnen bemachtigen en de anderen. Zou ik op basis hiervan deze retributie niet kan betwisten.

Joris

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#2 , 02 jul 2014 13:00

Een (gratis) invalideplaats is een gunst, geen recht. Maar ik kan uw logica ergens wel volgen.

Franciscus
Berichten: 38602

#3 , 02 jul 2014 18:05

Is een beslissing van de gemeenteraad. Aan de kust dient men wel te betalen.
Gezien dit een gemeentelijke bevoegdheid is...
In onze gemeente zijn de mindervalide plaatsen voorbehouden voor en dient er niet betaald te worden indien in bezit van blauwe kaart of bewonerskaart.
In de kustgemeenten dient men dus wel te betalen ....
Ook hier is er veel misbruik van die kaarten - minder valide dus niet aanwezig in voertuig of zelfs niet in omgeving maar toch wordt de plaats steeds gebruikt.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 03 jul 2014 00:25

De voorwaarden inzake betalend parkeren moeten op de parkeermeter / -automaat staan.

Als daar geen regeling op staat dat u gratis mag parkeren met de gehandicaptenkaart buiten de voorbehouden parkeerplaatsen, dan moet u betalen en de toegelaten parkeerduur naleven zoals iedereen.


De afwijking inzake betalend parkeren op voorbehouden parkeerplaatsen, is normaal gesproken het gevolg van het feit dat deze parkeerplaatsen voorzien zijn van specifieke parkeerborden waardoor een ruimere zonale regeling komt te vervallen ...

croos
Berichten: 231

#5 , 11 jul 2014 20:31

kan er iemand antwoorden op de vraag of de boete kan betwist worden op basis van discriminatie. De één moet betalen en de ander niet.

Wuyts1991
Berichten: 399

#6 , 11 jul 2014 20:54

De boete niet.
Wat de regelgeving betreft kan je een rechtzaak aangaan tegen het stadsbestuur dewelke deze beslissing nam.

Wat je hiermee gaat bereiken is:
- ofwel veel geld kwijt zijn aan een verloren zaak.
- ofwel nog altijd moeten betalen voor een parkeerplaats inclusief personen met een handicap.

LeenW
Berichten: 12839

#7 , 11 jul 2014 20:55

kan er iemand antwoorden op de vraag of de boete kan betwist worden op basis van discriminatie. De één moet betalen en de ander niet.
Op een objectieve basis van beschikbare plaatsen, waar wie eerst komt eerst plaats krijgt. Lijkt mij sterk dat ze daar over gaan vallen.

croos
Berichten: 231

#8 , 11 jul 2014 20:56

en toch is dat zo, ik stond vandaag geparkeerd naast een voorbehouden parkeerplaats dus op een gewone parkeerplaats . Met mijn mindervalide kaart op de ruit.
Ik heb dus een boete gekregen.

Wuyts1991
Berichten: 399

#9 , 11 jul 2014 20:58

Die regelgeving is van kracht in Antwerpen en is geen algemene regel in de verkeerswetgeving.

croos
Berichten: 231

#10 , 11 jul 2014 21:00

de vraag is : kan op basis van discriminatie de retributie aangevochten worden?

Wuyts1991
Berichten: 399

#11 , 11 jul 2014 21:02

Het antwoord is:

De boete niet.
Wat de regelgeving betreft kan je een rechtzaak aangaan tegen het stadsbestuur dewelke deze beslissing nam.

Wat je hiermee gaat bereiken is:
- ofwel veel geld kwijt zijn aan een verloren zaak.
- ofwel nog altijd moeten betalen voor een parkeerplaats inclusief personen met een handicap.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 11 jul 2014 21:09

Ik denk dat een parkeerplaats voor gehandicapten niet zo zeer gemaakt is om niet te moeten betalen, maar vooral om dat men zover niet van het center is, of dicht bij het gebouw zoals het station.

Er zijn op plaatsen te veel aan die plaatsen, en een ander mens moet dan maar zien om soms km ver te voet gaan, ondanks er zijn tig van parkeerplaatsen voor de gehandicapten niet bezet zijn.

Er zijn in België meerdere plaatsen waar iedereen moet betalen zoals in KNOKKE.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38602

#13 , 11 jul 2014 21:42

zie ook:
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 65&t=57015" onclick="window.open(this.href);return false;

Fluppe zuutes
Berichten: 126

#14 , 11 jul 2014 23:07

Is een beslissing van de gemeenteraad. Aan de kust dient men wel te betalen.
Gezien dit een gemeentelijke bevoegdheid is...
In onze gemeente zijn de mindervalide plaatsen voorbehouden voor en dient er niet betaald te worden indien in bezit van blauwe kaart of bewonerskaart.
In de kustgemeenten dient men dus wel te betalen ....
Ook hier is er veel misbruik van die kaarten - minder valide dus niet aanwezig in voertuig of zelfs niet in omgeving maar toch wordt de plaats steeds gebruikt.
Niet overal, maar je moet gaan kijken op de betaalautomaat, doe je dat niet .... ja dan kan het wel eens fout aflopen.
Misbruiken, als de regering werkplaatsen wil creëren, wel dat ze dan een groep oprichten ter controle, zal veel geld in het laatje brengen als de boetes hiervoor opgetrokken worden.

Mijn eigen schoon..... gebruikt de kaart ALTIJD, wetende dat de minder valide in een instelling verblijft is dat een mooi voorbeeld van ik heb ze dus .......
Spijtig dat men dan ook nog zelfs goed weet dat het niet mag.

Fluppe zuutes
Berichten: 126

#15 , 11 jul 2014 23:10

Een (gratis) invalideplaats is een gunst, geen recht. Maar ik kan uw logica ergens wel volgen.
Gratis ? Ja maar men dient wel onderzoeken te ondergaan, en een boel formaliteiten, heel terecht, en het is een gunst zoals je schrijft.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”