Op welke afstand mag een tram een fietser inhalen

artemis
Topic Starter
Berichten: 3293

Op welke afstand mag een tram een fietser inhalen

#1 , 30 jun 2014 14:55

Een auto die een fietser voorbijsteekt moet een afstand van minimum 1 meter laten bij het inhalen.
Hoe zit dat met een tram, ermee rekening houdend dat die uiteraard niet van zijn rails kan afwijken...
Mag een tram een fietser inhalen als die op minder dan 1 meter naast de tram rijdt? Of moet die dan achter de fietser blijven rijden? Indien de tram een bepaalde afstand moet laten bij het inhalen, welke afstand is dat dan precies?
Het gaat om straten waarin geen fietspad is.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 30 jun 2014 14:57

Tram heeft voorrang. Dus fietser mag nergens vertoeven waar hij de tram hindert. Idem voetgangers.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Turaki
Berichten: 6870

#3 , 30 jun 2014 15:08

Ik vermoed dat de tram en de fietser in dezelfde richting rijden. Fietser moet zo spoedig mogelijk de sporen verlaten, maar als hij dit pas doet zodra dit veilig is (lees: zodra hij voldoende kan uitwijken om de tram veilig te laten passeren), heeft hij voldaan aan zijn voorrangsplicht.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 30 jun 2014 15:18

Tramverkeer valt onder een eigen reglement
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 7884,d.ZWU" onclick="window.open(this.href);return false;

artemis
Topic Starter
Berichten: 3293

#5 , 30 jun 2014 15:22

Tram heeft voorrang. Dus fietser mag nergens vertoeven waar hij de tram hindert. Idem voetgangers.
Dus volgens jou mag er in die bewuste straat simpelweg niet gefietst worden? Want als je er fietst en er komt een tram achter je aangereden dan kan je er onmogelijk uitwijken, noch in de lucht opgaan. In de ene richting is de afstand tussen het rechter tramspoor en het voetpad ca. 55 à 70 cm (variërend). In de andere richting zijn er parkeerstroken en afhankelijk van hoe de auto's er geparkeerd staan en rekening houdend met de uitstekende buitenspiegels is de afstand met het rechter tramspoor er gemiddeld nog minder.

De straat is vorig jaar heraangelegd en in de infobrochure van de stad over het nieuwe straatontwerp die ik hier nog heb liggen, staat op de cover een mooie grote foto waarop de fietsers niet naast de tram maar voor de tram rijden. M.a.w. de geest van de heraanleg was 'tram kan fietser niet inhalen, tram zal achter de fietser blijven rijden'. De praktijk blijkt anders, vandaar mij vraag. Er zijn al ongevallen gebeurd.

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 30 jun 2014 15:31

Al eens bij GAPPA navraag gedaan?
Want die zijn nu verantwoordelijk voor het verkeersbeleid? :mrgreen:

artemis
Topic Starter
Berichten: 3293

#7 , 30 jun 2014 15:42

Ik vermoed dat de tram en de fietser in dezelfde richting rijden. Fietser moet zo spoedig mogelijk de sporen verlaten, maar als hij dit pas doet zodra dit veilig is (lees: zodra hij voldoende kan uitwijken om de tram veilig te laten passeren), heeft hij voldaan aan zijn voorrangsplicht.
Zelfde richting ja.
Dus een fietser die rijdt langs de kant waar er geen auto's geparkeerd staan moet dan afstappen zodra hij kan (dat wil zeggen: eerst stoppen, dus de tram ook) en met zijn fiets op het voetpad gaan staan om de tram te doorrijden. Langs de kant waar er wel auto's geparkeerd staan is dit onmogelijk, tenzij aan de kruispunten.
Dan rijst de volgende vraag: Is het de trambestuurder toegestaan te claxonneren als hij in deze straat een fietser wenst in te halen die in de onmogelijkheid is om op die plaats uit te wijken?

@Franciscus
Bedankt voor de link maar er staat weinig in wat betreft fietsers, wel voetgangers.
BTW Het gaat om de bekende straat in A die begint met de letter N en die vorig jaar heraangelegd is (en al terug kapot is) :mrgreen:

Turaki
Berichten: 6870

#8 , 30 jun 2014 15:46

Neen, de fietser mag gewoon zijn weg vervolgen, tot hij op een plaats komt waar hij veilig kan uitwijken. Dit wil ook zeggen dat de tram soms geruime tijd achter de fietser zal moeten blijven.

Neen, de tram mag niet zomaar claxonneren om de fietser aan de kant "te jagen". Een boze mail naar De Lijn (met vermelding van uur, locatie, en tramnr) kan hier al veel helpen.

Franciscus
Berichten: 38583

#9 , 30 jun 2014 15:51

Wolstraat is ook zo'n probleem -- met kleindochter achterop stap ik af anders rij ik verder want het mag.
Herentalsebaan ( stuk met kasseien) in Deurne ook zo'n baan.
Voor de rest zie Turaki -

Mariette
Berichten: 2507

#10 , 30 jun 2014 15:57

Nationalestraat? Die gaan ze toch nog eens opnieuw heraanleggen hoorde ik. Hopelijk wordt er dan wèl rekening gehouden met de fietsers.

artemis
Topic Starter
Berichten: 3293

#11 , 30 jun 2014 16:00

OK bedankt Turaki.
Bijkomend problemen:
-Het is er zone 30 (zonder aparte trambedding) en ook de trams houden zich niet aan die snelheidsbeperking tenzij de straat vast zit tijdens de spits.
-Ter hoogte van de (verhoogde) tramhaltes wordt het voetpad plots breder, waardoor de ruimte tussen tramspoor en halte nog smaller wordt. Daar ben je voor je eigen veiligheid als fietser verplicht om tussen de 2 tramsporen te gaan rijden wegens plaatsgebrek rechts ervan. Een zeer gevaarlijk manoeuvre...
Al eens bij GAPPA navraag gedaan?
Want die zijn nu verantwoordelijk voor het verkeersbeleid? :mrgreen:
Bedoel je GAPA? Die doen toch enkel parkeerbeleid?

artemis
Topic Starter
Berichten: 3293

#12 , 30 jun 2014 16:10

Nationalestraat? Die gaan ze toch nog eens opnieuw heraanleggen hoorde ik. Hopelijk wordt er dan wèl rekening gehouden met de fietsers.
Ze gaan er herstellen wat kapot is door bepaalde stukken te betonneren, de dure klinkers zijn op sommige plekken immers als verzakt (2 maanden werk). Maar het straatontwerp blijft volledig behouden.

Zegt de schepen van mobiliteit: 'Fietsers moeten daar maar wegblijven!' Natuurlijk doe ik dat zoveel mogelijk door de parallelle verkeersluwe straten te gebruiken. Mijn leven is met te lief. Maar als je daar vlakbij woont en er je boodschappen ook doet, dan kan je soms niet anders dan erop te fietsen, al is het soms maar 1 blok.

Franciscus
Berichten: 38583

#13 , 30 jun 2014 16:19

Inderdaad P-tje teveel.
Gapa doet de rest ook.
Lokale politie Antwerpen is niet van Stad Antwerpen. Is onderdeel van Geïntegreerde politie gestructureerd op twee niveaus en staat als lokale politie onder het burgerlijk gezag van de voorzitter van de politieraad. Is wel een één gemeente politiezone.
Juridisch is dat een onderscheid.

artemis
Topic Starter
Berichten: 3293

#14 , 30 jun 2014 17:10

Inderdaad P-tje teveel.
Gapa doet de rest ook.
Lokale politie Antwerpen is niet van Stad Antwerpen. Is onderdeel van Geïntegreerde politie gestructureerd op twee niveaus en staat als lokale politie onder het burgerlijk gezag van de voorzitter van de politieraad. Is wel een één gemeente politiezone.
Juridisch is dat een onderscheid.
Hmmm, ik wil je wel geloven hoor maar daar staat niks van op de site van GAPA, die gaat enkel over parkeerbeleid.

Hoe dan ook, we zullen nog lang met die straat zoals ze nu is moeten proberen te overleven, de oude situatie was moeilijk maar toch net iets minder levensgevaarlijk voor fietsers dan nu.

Maar mijn vraag hier was: vanaf wanneer begaat de tram een overtreding tegenover de fietser?
De tram heeft me er al geraakt tijdens het inhalen waar ik niet kon uitwijken. Claxonneren is dagelijkse kost. Net nog toen ik van de huisarts naar de apotheek fietste, een halve blok ver in de Nationalestraat. Schandalig fanatiek, terwijl een beetje verder het verkeer en de tram dus ook volledig stilstaat. Tijdwinst was er voor de tram niet geweest als ik hem niet had doen vertragen. Buschauffeurs lijken minder fanatiek en lijken veel hoffelijker.

Franciscus
Berichten: 38583

#15 , 30 jun 2014 17:12

Als de tram u raakt is dat een aanrijding.
Zal idd niet op website staan maar is een opdracht die ze uitvoeren voor Stad Antwerpen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”