Parkeren in beide richtingen

MONACO
Topic Starter
Berichten: 152

Parkeren in beide richtingen

#1 , 29 jun 2014 20:19

Bij een bezoek hadt een persoon zijn wagen geparkeerd in de straat voor het huis van onze overburen, er zorg voor dragend om de inrit vrij te laten. Met verwondering hoorden wij een kwartier lang getoeter op straat, gingen zien wat er scheelde en vernamen dat ze de politie geroepen hadden omdat ze niet voor hun inkomdeur konden parkeren. Ze hadden zogezegd een brief van de gemeente ontvangen dat ze hun twee wagens niet meer op straat mochten laten staan. Wij waren daar helemaal niet van op de hoogte, er zijn nergens verkeersborden geplaatst en er mag aan beide kanten van de straat geparkeerd worden.
Is dit een verzuim van het gemeentebeleid en kunnen we ze daarvoor in gebreke stellen ? Ik moet er ook nog bij vermelden dat diezelfde overburen hun twee wagens meer dan zes maand recht over onze woning geparkeerd hebben waardoor wij bijna niet de straat konden indraaien bij het achteruit rijden zonder gevaar voor ongevallen.
Behoudens vergissing denk ik van ergens gelezen te hebben dat er min. 3m in de straat vanaf de uitrit moet vrijgelaten worden.
vrgrt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 29 jun 2014 20:30

Is de politie ter plaatse geweest? Wat wisten ze u te dan te vertellen?

Die 3 meter waar u over spreekt gaat gewoon over de vrije zone die er ten allen tijde moet zijn, om het verkeer door te laten. Men mag ook nergens parkeren waar men het wegrijden van een geparkeerd voertuig kan hinderen, alsook voor de inrij of een parkeerplaats buiten de rijbaan gelegen. Nergens is er een parkeerverbod voor een deur.

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 29 jun 2014 21:07

vernamen dat ze de politie geroepen hadden omdat ze niet voor hun inkomdeur konden parkeren.
Niets van aantreken. Hun voordeur is géén inrit, je mag ervoor dus parkeren. Claxonneren mag allee om een ongeval te vermijden, dus zijn zij in overtreding.
Laatst gewijzigd door Oude Belg op 29 jun 2014 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 29 jun 2014 21:09

Maar wat heeft de politie hier nu eigenlijk omtrent verkondigd? Dat zou nuttig zijn om een mening te kunnen geven.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 29 jun 2014 22:19

Vrije breedte rijbaan 3 meter

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 29 jun 2014 22:49

vernamen dat ze de politie geroepen hadden omdat ze niet voor hun inkomdeur konden parkeren.
Komen die daarvoor dan :shock: :?:
Ze hadden zogezegd een brief van de gemeente ontvangen dat ze hun twee wagens niet meer op straat mochten laten staan.
Dat kan de gemeente al evenmin opleggen ...
Men kan een parkeerverbod opleggen, maar dat is dan voor iedereen.
Men kan niet op één of andere manier bepalen welke persoon er wel of welke er niet mag staan ...
er zijn nergens verkeersborden geplaatst en er mag aan beide kanten van de straat geparkeerd worden.
Als daarbij geen andere bepaling inzake parkeren overtreden wordt, is er dus geen poot om op te staan.
Ik moet er ook nog bij vermelden dat diezelfde overburen hun twee wagens meer dan zes maand recht over onze woning geparkeerd hebben waardoor wij bijna niet de straat konden indraaien bij het achteruit rijden zonder gevaar voor ongevallen.
Er is een parkeerverbod voor een inrit, dus aan dezelfde kant, niet tegenover een inrit (ttz, aan de overkant).
Waar de straat echt te smal is , wordt er tegenover een inrit / garage wel eens een plaatselijk parkeerverbod ingesteld met een onderbroken gele streep op de rand van de rijbaan.

Sommige dwaze wegbeheerders gebruiken een verdrijvingsvlak in plaats daarvan, waardoor de persoon met de inrit / garage een 3de graads overtreding begaat om zijn garage in/uit te rijden ...

Behoudens vergissing denk ik van ergens gelezen te hebben dat er min. 3m in de straat vanaf de uitrit moet vrijgelaten worden.
Dat was dan een vergissing.
Er is geen dergelijke bepaling.

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /188-art23" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /189-art24" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /190-art25" onclick="window.open(this.href);return false;

MONACO
Topic Starter
Berichten: 152

#7 , 30 jun 2014 09:14

Ik heb aan de politie gezegd dat ik niet op de hoogte was dat er voor de voordeur een parkeerverbod was daar er nergens geen verkeersborden hieromtrent waren, waarop ze mij antwoorden : nu weet ge het. (ondertussen was voertuig door bezoeker verplaatst en stond niet meer voor inkomdeur)
Zou ik de gemeente hier niet om uitleg vragen ?
vgrt

Turaki
Berichten: 6870

#8 , 30 jun 2014 09:24

Zonder bord geen parkeerverbod, dus antwoord politie slaagt op niets.

Best eens contact opnemen met gemeente en cel verkeer van de politie.

MONACO
Topic Starter
Berichten: 152

#9 , 30 jun 2014 10:12

Iedereen hartelijk bedankt voor de degelijke uitleg en raad die ik zeker ga opvolgen.

Franciscus
Berichten: 38596

#10 , 30 jun 2014 20:03

Toch opletten sommige voordeuren dienen ook als garagetoegang ..... ik ik bij deze nu wel niet vermoed maar een heel brede voordeur 'kan' ook toegankelijk zijn voor een kleine auto.

Van de politie toch raar antwoord ...of rijbaanbreedte moet dusdanig smal zijn en zo klein/smal trottoir dat voertuigen die vlak in de loodlijn van de garage geparkeerd staan de toegang onmogelijk maken of bemoeilijken.

Verkeersborden/regels gelden voor iedereen dus moet er in dit geval een beslissing gemeenteraad/college zijn EN dat wordt in gemeentebulletin gepubliceerd zijn.
Indien niet ...... lichtjes veel problemen voor die politie-inspecteurs. Ook aan politie het gemeentelijk reglement vragen inzake de die verkeersregeling in uw straat.
Dat er vroeger zo'n stoten door gemeentebesturen werden uitgehaald dat klopt maar dat ze dat nu nog zouden doen....
Hou ons op de hoogte.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 01 jul 2014 00:13

Een brede voordeur voldoet niet ...


Het moet om een inrij voor 3 of 4 wielige voertuigen gaan ; en de inrij moet ook als zodanig herkenbaar zijn.
Of de inrij daadwerkelijk als zodanig gebruikt wordt, doet niet ter zake.

(Cassatie)

WP002
Berichten: 1479

#12 , 03 jul 2014 22:09

Het moet om een inrij voor 3 of 4 wielige voertuigen gaan ; en de inrij moet ook als zodanig herkenbaar zijn.
En als ik me niet vergis moet bovendien de stoeprand verlaagd zijn.

Franciscus
Berichten: 38596

#13 , 03 jul 2014 22:22

@wp002 niet correct hoeft niet.
Uiteraard was de opmerking van Inazuma de correcte uitleg. 8_)

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 04 jul 2014 11:05

Het moet om een inrij voor 3 of 4 wielige voertuigen gaan ; en de inrij moet ook als zodanig herkenbaar zijn.
En als ik me niet vergis moet bovendien de stoeprand verlaagd zijn.
Dat kan helpen om de herkenbaarheid als inrij nog te verhogen, maar is niet verplicht.
"Verplicht" is ook veel gezegd, want er zijn geen wettelijke bepalingen wat een inrit is ...

"Herkenbaar als inrij, voor 3 of 4 wielige voertuigen", is wat Hof van Cassatie in een arrest stelde .

Een gewone of wat bredere deur als inrij gaan beschouwen, betekent dat je in een straat zo goed als nergens nog zou mogen parkeren ...

WP002
Berichten: 1479

#15 , 04 jul 2014 12:30

Dat kan helpen om de herkenbaarheid als inrij nog te verhogen, maar is niet verplicht.
Dan heb ik weet wat bijgeleerd.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”