Elektrische radiogestuurde auto's

widrika
Topic Starter
Berichten: 5

Elektrische radiogestuurde auto's

#1 , 25 jun 2014 19:39

Hey,
Is er een wetgeving omtrent het rijden met elektrische radio gestuurde auto's?
Vind niks via google. :-(

Grtz

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5410

#2 , 25 jun 2014 19:55

spectrum is de bevoegdheid van het BIPT. Zoek hun jaarverslag van 2010 (google bipt jaarverslag 2010) en dan in het nederlandse document zoek je "telegeleid" voor een ganse uitleg en verwijzingen naar regelgeving.

widrika
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 25 jun 2014 20:11

Oké zal dat is proberen. ;-)

Reclame

widrika
Topic Starter
Berichten: 5

#4 , 25 jun 2014 20:32

Hmmhm gaat allemaal over telecom enzo. Of ben in mis?

CityBird
Berichten: 794

#5 , 26 jun 2014 06:04

Nee, je bent niet mis. Het BIPT beheert en controleert het frequentiespectrum waaronder de frequentiebanden voor radiogestuurde voertuigen.

Ik vermoed dat jouw vraag eerder gaat over de aansprakelijkheid e.d. bij het veroorzaken van schade aan derden door een radiogestuurd voertuig. Ik denk dat dit onder burgerlijke aansprakelijk valt (Familiale polis?)

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 26 jun 2014 12:34

Wat is de specifieke vraag eigenlijk?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

giserke
Berichten: 2434

#7 , 26 jun 2014 13:35

Nee, je bent niet mis. Het BIPT beheert en controleert het frequentiespectrum waaronder de frequentiebanden voor radiogestuurde voertuigen.

Ik vermoed dat jouw vraag eerder gaat over de aansprakelijkheid e.d. bij het veroorzaken van schade aan derden door een radiogestuurd voertuig. Ik denk dat dit onder burgerlijke aansprakelijk valt (Familiale polis?)
Wanneer je goedgekeurde frequentiebanden gebruikt voor uw toepassing zie ik niet in waarom je aansprakelijk zou kunnen gesteld worden voor eventuele schade aan derden.
Let wel, we hebben het wanneer uw zendapparatuur goedgekeurd is! Dus geen donkergrijze aanpassingen en zo...
Dat wil zeggen je gebruikt de correcte toegelaten frequentie band + je gebruikt het toegelaten zend wattage (vermogen). Het is de BIPT die U die richtlijnen geeft.

Als derden schade hebben door uw activiteiten met zenders, zijn die personen hoofdwaarschijnlijk zelf niet in orde met hun apparatuur.

widrika
Topic Starter
Berichten: 5

#8 , 26 jun 2014 15:09

Vraag is meer of ik mag rijden op openbaar domein (parking sporthal). Het gaat om een elektrische auto geen benzine.

CityBird
Berichten: 794

#9 , 26 jun 2014 15:49

Wanneer je goedgekeurde frequentiebanden gebruikt voor uw toepassing zie ik niet in waarom je aansprakelijk zou kunnen gesteld worden voor eventuele schade aan derden.
Waarom niet. Een radiogestuurd voertuig kan voor lawaaioverlast zorgen, ongevallen veroorzaken op de openbare weg (vraag van TS), en misschien vergezocht zelfs de privacy schenden. Bovendien, zoals je zelf al zei bestaan er frequentiebanden voor speelgoed en hobbytoestellen waarin zowat alles is toegelaten inclusief iemand anders storen, uitgezonderd een bepaald zendvermogen overschrijden. De 27MHz is zo'n band.

Wat als zijn "op hol geslagen" auto op een kleuter inrijdt ten gevolge van zijn/haar vriend die op hetzelfde kanaal een grap aan het uithalen is?.

widrika
Topic Starter
Berichten: 5

#10 , 30 jun 2014 11:07

Het bestuur geeft GEEN toelating om met elektrische autootjes op afstandsbediening te rijden op de parking van de sporthal in Averbode.
Parkings op openbaar domein behoren tot de openbare weg. Volgens de wegcode mag er niet gereden worden met elektrische autootjes op afstandsbediening op de openbare weg.

Klopt dit?
Grtz

giserke
Berichten: 2434

#11 , 30 jun 2014 11:16

Wanneer je goedgekeurde frequentiebanden gebruikt voor uw toepassing zie ik niet in waarom je aansprakelijk zou kunnen gesteld worden voor eventuele schade aan derden.
Waarom niet. Een radiogestuurd voertuig kan voor lawaaioverlast zorgen, ongevallen veroorzaken op de openbare weg (vraag van TS), en misschien vergezocht zelfs de privacy schenden. Bovendien, zoals je zelf al zei bestaan er frequentiebanden voor speelgoed en hobbytoestellen waarin zowat alles is toegelaten inclusief iemand anders storen, uitgezonderd een bepaald zendvermogen overschrijden. De 27MHz is zo'n band.

Wat als zijn "op hol geslagen" auto op een kleuter inrijdt ten gevolge van zijn/haar vriend die op hetzelfde kanaal een grap aan het uithalen is?.
Dat is een ander probleem. Lawaaioverlast of BA in geval van overlast/ ongevallen op het terrein is een andere discussie.
We hadden het over eventuele problemen die van de radiozender kunnen komen. Maar inderdaad lawaai en veiligheid is ook een probleem.

giserke
Berichten: 2434

#12 , 30 jun 2014 11:20

Het bestuur geeft GEEN toelating om met elektrische autootjes op afstandsbediening te rijden op de parking van de sporthal in Averbode.
Parkings op openbaar domein behoren tot de openbare weg. Volgens de wegcode mag er niet gereden worden met elektrische autootjes op afstandsbediening op de openbare weg.

Klopt dit?
Grtz
Dit valt onder inname openbaar domein, hiervoor moet je aan het gemeentebestuur toelating vragen.
Zelfde regels als spelende kinderen.
In principe mag je inderdaad niet spelen op openbare weg of domein, tenzij je een bord 'speelstraat' aanvraagt bij de gemeente die je op bepaalde tijdstippen kan uitzetten.

Franciscus
Berichten: 38600

#13 , 30 jun 2014 21:39

Dit gaat over een PRIVAAT domein met openbaar karakter en als 'het bestuur' of de directie van het bedrijf bepaalde regels wil implementeren is dat hun goed recht.
Zo kan de eigenaar van zo'n parking er vb 30 plaatsen voor gehandicapten voorzien of de op en afritten bepalen en de nodige borden zetten ...daar hebben ze niet de toelating voor nodig van de overheid.
Ze kunnen zie ia parkings van een zeer grote grootwarenhuisketen betonblokken gelegd om snelheidsduivels en straatraces te beletten dan kan perfect zonder toelating van de overheid het is en blijft hun terrein.
Dus geen toelating van hen is het over en out - als u er toch zou racen dan kan zowel de overheid als de eigenaar u respectievelijk verbaliseren en beslagname uitvoeren en de andere schadevergoeding vragen.

giserke
Berichten: 2434

#14 , 30 jun 2014 22:16

Op een parking met openbaar karakter van een winkel vb heb je uiteraard de toestemming van de eigenaar nodig. En hier is idd de verkeerswet van kracht. Tenzij de eigenaar een evenement inricht op zijn parking.
Maar de TS heeft het over openbaar domein. Een parking van een sporthal.
In dit geval moet je toelating hebben voor inneming openbaar domein van het stadsbestuur voor een bepaalde duur.

Franciscus
Berichten: 38600

#15 , 30 jun 2014 23:17

Vraagsteller spreekt van bestuur. Dat kan tweeërlei worden uitgelegd. Als het bestuur van de gemeente of het bestuur van de sporthal.
Zo is de gemeente waar ik woon eigenaar van verschillende gebouwen waar kinderen kunnen spelen .. dat maakt het helemaal niet tot een openbare domein want de overheid is daar ten privatieve titel eigenaar van. Het kan vb in een vzw vorm zitten en geloof me vrij dan is het een privaat terrein. En kan de overheid dan ook optreden als private (vzw) eigenaar. Heeft soms zijn voordelen.

Met deze uitleg zijn alle mogelijkheden ingedekt voor de vraagsteller.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”