Hoe kan ik mijn fiets-rijwiel verzekeren zonder groene kaart

croos
Topic Starter
Berichten: 231

Hoe kan ik mijn fiets-rijwiel verzekeren zonder groene kaart

#1 , 25 jun 2014 07:12

Overeenkomstig artikel 2.15.1 van voornoemd koninklijk besluit is een
rijwiel: “Elk voertuig met twee of meer wielen, dat wordt voortbewogen door middel van pedalen
of van handgrepen door één of meer gebruikers en niet met een motor is uitgerust, zoals een
fiets, een driewieler of een vierwieler.”

1)het mag enkel gaan over trapbekrachtiging of handgrepen maw als de fietser niet zelf trapt, mag de fiets niet in beweging komen.Er is dus trapondersteuning.
2)het maximum vermogen is 250 watt
3)de maximum snelheid is 25 km/uur.

Dit zijn de voorwaarden voor een fiets en dan moet er geen verzekering van het toestel zijn.

Mijn aankoppelfiets met ondersteuning voor een rolstoel heeft een vermogen van 500 W (net zoals verschillende fietsen) Dus moet ik die laten verzekeren.

Op welke manier kan ik dat?
-de producent, leverancier en wetgeving voorziet geen groene kaart . Hoe kan ik dit voertuig verzekeren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 25 jun 2014 09:37

Zoals reeds in een ander topic werd gezegd : dit is géén fiets. Als de maximumsnelheid lager is dan 45 km/u, is het een bromfiets, anders een motorfiets. Een groene kaart krijgt u van uw verzekeraar, nooit van de producent, de leverancier of de wetgever.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

croos
Topic Starter
Berichten: 231

#3 , 25 jun 2014 09:44

dit is een rijwiel, net zoals de elektrische fiets met ondersteuning. en de snelheid wordt beperkt tot 25kl /u

Reclame

Lightning

#4 , 25 jun 2014 09:55

2.15.1. "Rijwiel" : elk voertuig met twee of meer wielen, dat wordt voortbewogen door middel van pedalen of van handgrepen door één of meer van de gebruikers en niet met een motor is uitgerust, zoals een fiets, een driewieler of een vierwieler.

De bevestiging van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW, waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/u bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen, brengt geen wijziging in de classificatie als rijwiel.

Het niet bereden rijwiel wordt niet als voertuig beschouwd.
Geen "rijwiel".
2.15.2. Een "Voortbewegingstoestel" is :

1° ofwel een "niet-gemotoriseerd voortbewegingstoestel", dit wil zeggen elk voertuig dat niet beantwoordt aan de definitie van rijwiel, dat door de gebruiker of de gebruikers door middel van spierkracht wordt voortbewogen en niet met een motor is uitgerust.

2° ofwel een "gemotoriseerd voortbewegingstoestel", dit wil zeggen elk motorvoertuig met twee of meer wielen dat naar bouw en motorvermogen, op een horizontale weg, niet sneller kan rijden dan 18 km per uur.

Voor de toepassing van dit besluit worden de gemotoriseerde voortbewegingstoestellen niet gelijkgesteld met motorvoertuigen.
Geen "gemotoriseerd voortbewegingstoestel".
2.17. "Bromfiets" :

1° ofwel een "bromfiets klasse A", dit wil zeggen elk twee- of driewielig voertuig uitgerust met een motor met inwendige verbranding waarvan de cilinderinhoud ten hoogste 50 cm³ bedraagt, of met een elektrische motor en dat naar bouw en motorvermogen, op een horizontale weg, niet sneller kan rijden dan 25 km per uur;

De voertuigen bestuurd door personen met een handicap, uitgerust met een motor die niet toelaat zich sneller dan stapvoets voort te bewegen, worden niet als bromfiets beschouwd.
Wel een "bromfiets klasse A".

En verzekering regelt u inderdaad met een verzekeraar naar keuze.

croos
Topic Starter
Berichten: 231

#5 , 25 jun 2014 10:10

Dus U schrijft het hier zelf, mijn aankoppelfiets met hulpmotor voor rolstoel voldoet aan de voorwaarden van een RIJWIEL, uitgezonderd dat de motor 0,5kw bedraagt

Het is geen voortbewegingtoestel omdat mijn aankoppel fiets net autonoom kan rijden , ik moet zelf een koppel teweeg brengen dmv spierkracht.

http://www.assuralia.be/fileadmin/conte ... tellen.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Lightning

#6 , 25 jun 2014 10:33

Nee dat schrijf ik niet. Wat ik schrijf wordt bevestigd door uw link, namelijk dat het in uw geval een bromfiets betreft.
Aan de voorwaarde opdat het een rijwiel zou zijn is niet voldaan omdat de hulpmotor een hoger vermogen heeft dan 0,25 kW.

croos
Topic Starter
Berichten: 231

#7 , 25 jun 2014 11:00

sorry maar een bromfiets is het ook niet omdat mijn rijwiel niet autonoom werkt

Lightning

#8 , 25 jun 2014 11:41

De definitie van "bromfiets" bepaalt nergens dat de aandrijving autonoom moet werken.
Wat is trouwens autonoom, want ook gaspedalen en -hendels regelen de aandrijving?
Laatst gewijzigd door Lightning op 25 jun 2014 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Milo72
Berichten: 1016

#9 , 25 jun 2014 11:42

Er staat nergens in de omschrijving van een bromfiets dat die autonoom moet werken.

Een "rijwiel" is het in geen geval.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

croos
Topic Starter
Berichten: 231

#10 , 25 jun 2014 11:48

jullie bemerkingen kloppen , maar waarom is de aankoppelfiets met ondersteuning dan geen rijwiel?

Lightning

#11 , 25 jun 2014 11:53

Omdat een "rijwiel" volgens de algemene regel:
- dient voortbewogen te worden met pedalen of trappers;
- EN geen motor mag hebben.
Bij uitzondering kan een hulpmotor die aan de drie u gekende voorwaarden voldoet.

U valt dus buiten de algemene regel EN voldoet NIET aan de uitzondering (want vermogen hulpmotor te hoog).

croos
Topic Starter
Berichten: 231

#12 , 25 jun 2014 12:30

kan ik begrijpen maar dan is iedere elektrische fiets met ondersteuning van een motorvermogen hoger dan 250 een bromfiets.

Oude Belg
Berichten: 3192

#13 , 25 jun 2014 13:52

kan ik begrijpen maar dan is iedere elektrische fiets met ondersteuning van een motorvermogen hoger dan 250 een bromfiets.
Dat is ook zo.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

krisje1973
Berichten: 281

#14 , 25 jun 2014 15:47

Ondertussen al eens contact opgenomen met Olivier? (leverancier)

Ik heb net Nancy (ergotherapeut) aan de lijn gehad.
Zij stond klaar om te vertrekken naar Spanje, naar Batec.
Doch de vlucht is afgeschaft.

Morgen bespreekt ze dit op het bureel en laat ze iets weten.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#15 , 25 jun 2014 19:53

jullie bemerkingen kloppen , maar waarom is de aankoppelfiets met ondersteuning dan geen rijwiel?
Omdat het motorvermogen daarvoor te hoog is.
500W, maximum als hulpmotor voor een rijwiel is 250W.

Het aankoppelgedeelte op zich heeft maar 1 wiel, dat maakt ook al dat het geen rijwiel is.
En dat ook een definiëring als bromfiets problematisch wordt ... die zijn per definitie ook 2 , 3 of 4 wielig.

Het geheel heeft 3 wielen, en zou dan als geheel gekeurd moeten zijn, mét de rolstoel erbij ...


Indien het gaat om een niet-goedgekeurd type motorvoertuig, kunnen de gevolgen uiterst onaangenaam zijn ...

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... 90-art1-11" onclick="window.open(this.href);return false;

Artikel 4

§1. Overtreding van deze wet en van de besluiten die betrekking hebben op de technische eisen betreffende de voertuigen voor vervoer te land, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren, wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot drie maanden en met geldboete van tien frank tot tienduizend frank of met een van die straffen alleen, onverminderd de vergoeding van de schade indien daartoe grond bestaat.


frank = te lezen als euro
bedragen dienen vermenigvuldigd te worden met 6 (de opdeciemen) bij veroordeling

Mogelijke boete dus 60 tot 60.000 euro

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”