Hoe kan ik mijn fiets-rijwiel verzekeren zonder groene kaart

croos
Topic Starter
Berichten: 231

Re: Hoe kan ik mijn fiets-rijwiel verzekeren zonder groene k

#16 , 25 jun 2014 22:28

Inazuma, dit is een heel juiste bemerking.
Nu hebben we twee problemen:
-1- tot welke groep behoort de aankoppelfiets.
-2- is de aankoppelfiets een goedgekeurd toestel

Ik heb nu al een het proberen te achterhalen. Zelfs mijn verzekeringsmaatschappij is nog zoekende.
HET is wel een feit dat er een verzekering nodig is , daar is geen twijfel mogelijk. Maar het is wel belangrijk dat er een juiste omschrijving komt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
croos
Topic Starter
Berichten: 231

#17 , 27 jun 2014 17:43

inderdaad
de aankoppelfiets is geen rijwiel, geen bromfiets en geen voortbewegingstoestel. Het bestaat maar uit 1 wiel.
Is dit belangrijk voor de verzekering?

Franciscus
Berichten: 38583

#18 , 27 jun 2014 18:27

Heeft uw aankoppelingstoestel een PV van goedkeuring door ministerie economische zaken?
...
In het verleden zijn er in andere zaken ook al toestellen uit buitenland en en van buiten de EU binnengekomen ...met als resultaat massale beslagnames tot in de winkels toe.
(Ik spreek hier wel van de jaren 70)

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#19 , 27 jun 2014 18:33

Me dunkt dat hier de belangrijkste taak weggelegd is voor de verkoper en de fabrikant :

Wat is hun toestel, en onder welke (EU) regelgeving is het goedgekeurd ?
Typegoedkeuring wordt normaal mee afgeleverd bij de verkoop ...


Het kan toch echt niet de bedoeling zijn dat een individuele gebruiker moet gaan uitplussen wat dergelijk toestel is voor de wetgeving ...

Franciscus
Berichten: 38583

#20 , 27 jun 2014 18:47

Klopt document moet bij toestel aanwezig zijn erkenning als type voertuig.
ALS het er dus niet bij is dan heb ik al serieus wat vragen over gebruik op openbare weg.
Tevens moet er zowiezo als elektrisch toestel een E norm ( goedkeuring) op staan met de specificaties.
Dus dat moet er zeker al opstaan.

croos
Topic Starter
Berichten: 231

#21 , 27 jun 2014 18:59

Deze week ontvangen, de CE declaration of conformity. Dus dit is blijkbaar in orde.
Inazuma het klopt dat dit een taak is van de verkoper, maar dit geld ook voor de verkopers van vele elektrische fietsen met hulpmotor. Die verkopers zijn ook niet op de hoogte van de regelgeving.
Het belangrijkste is dat ik dit bespreekbaar heb gemaakt bij leverancier en verzekeringsmaatschappijen.
De leverancier is nu ook een onderzoek gestart .
Ik moet wel melden dat er toch nog verzekeringsmaatschappijen zijn die hun klanten niet juist informeren rond elektrische fietsen met hulpmotor en aankoppelfietsen met hulpmotor.
Allen bedankt voor jullie medewerking en voorstellen.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#22 , 28 jun 2014 00:40

Deze week ontvangen, de CE declaration of conformity.
als welk type voertuig dan :?:

croos
Topic Starter
Berichten: 231

#23 , 28 jun 2014 05:29

Dit staat op het CE document
General description: Add-on handbikes and its accessoiries class I medical diveces.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#24 , 28 jun 2014 10:33

Dat laat u dan toch nog niet toe dit voertuig te gebruiken op de openbare weg in België :?:

"add on hand bike" ... maar dat is het dus NIET volgens de Belgische wegcode :
"hand bikes" vallen immers onder de rijwielen, met dezelfde beperking naar motorondersteuning van 250W max. en snelheid


"class 1 medical devices" blijkt een nogal open klasse apparaten te zijn, en zolang ze niet gebruikt worden voor (medische) metingen of steriele toepassingen minder zwaar gereglementeerd :

http://www.ce-marking.com/medical-devices.html#isitaMDD" onclick="window.open(this.href);return false;

According to Directive 2007/47/EC which, will become mandatory on 21 March 2010, has amended the Directive 93/42/EEC, Medical Device means: any instrument, apparatus, appliance, software, material or other article, whether used alone or in combination, including the software intended by its manufacturer to be used specifically for diagnostic and/or therapeutic purposes and necessary for its proper application, intended by the manufacturer to be used for human beings for the purpose of:
diagnosis, prevention, monitoring, treatment or alleviation of disease,
diagnosis, monitoring, treatment, alleviation of or compensation for an injury or handicap,
investigation, replacement or modification of the anatomy or of a physiological process,
control of conception,



Maar daarom voldoet dit nog niet aan de vereisten voor een voertuig voor gebruik op de openbare weg ...

croos
Topic Starter
Berichten: 231

#25 , 30 jun 2014 12:10

Dus een CE document is blijkbaar nog niet voldoende? welk document moet er dan nog voorhanden zijn?
Dan vraag ik dat aan de importeur

Franciscus
Berichten: 38583

#26 , 30 jun 2014 15:42

Ik denk dit document
http://www.goca.be/nl/p/vereiste-documenten-ui#coc" onclick="window.open(this.href);return false;

Antwoord mij gegeven door een deskundige:

Je moet inderdaad kijken naar de definitie van motorrijtuig zoals omschreven in artikel 1 van de wet 21/11/1989.
Voor de toepassing van deze wet wordt verstaan onder :
Motorrijtuigen : rij- of voertuigen, bestemd om zich over de grond te bewegen en die door een mechanische kracht kunnen worden gedreven, zonder aan spoorstaven te zijn gebonden; al wat aan het rij- of voertuig is gekoppeld, wordt als een deel daarvan aangemerkt.
Dus als de elektrische fiets kan rijden zonder dat men trapt, moet men een BA-verzekering afsluiten.
Moet men evenwel trappen om het voertuig in beweging te krijgen en te houden is het geen motorrijtuig in de zin van de wet 21/11/1989 en is er geen verzekering vereist.

croos
Topic Starter
Berichten: 231

#27 , 06 jul 2014 06:03

Franciscus, dit is wel een zeer opmerkelijke stelling. Ik heb namelijk van mijn verzekeringsmakelaar nu een voorstel gekregen van verzekering en die verzekert mij onder "motorvoertuig".
Kan je mij eens de doorgeven waar ik deze omschrijving kan terug vinden? en welke verzekering deze stelling inneemt.

Wuyts1991
Berichten: 399

#28 , 06 jul 2014 13:52

Wat je zegt Franciscus was ook mijn eerste gedachte.

Alles staat of valt met de wet van 21/11/89 betreffende de 'Verplichte aansprakelijkheidsverzekering ...' .

Dit zegt:
§1. Tot het verkeer op de openbare weg en op terreinen die toegankelijk zijn voor het publiek of slechts voor een zeker aantal personen die het recht hebben om er te komen, worden motorrijtuigen alleen toegelaten indien de burgerrechtelijke aansprakelijkheid waartoe zij aanleiding kunnen geven, gedekt is door een verzekeringsovereenkomst die aan de bepalingen van deze wet voldoet en waarvan de werking niet is geschorst.
Motorrijtuigen : rij- of voertuigen, bestemd om zich over de grond te bewegen en die door een mechanische kracht kunnen worden gedreven, zonder aan spoorstaven te zijn gebonden; al wat aan het rij- of voertuig is gekoppeld, wordt als een deel daarvan aangemerkt.

Met motorrijtuigen worden gelijkgesteld, de door de Koning bepaalde aanhangwagens die speciaal gebouwd zijn om aan een motorrijtuig te worden gekoppeld met het oog op het vervoer van personen of zaken.
Het toestel waar we hierover praten valt volgens deze definitie NIET onder motorrijtuigen en moet dus volgens deze wet niet verzekerd zijn.
Wettelijk zou ik op deze teksten steunen.

Echter brengt mijn gezond verstand mij aan het twijfelen als we het over de snelheid hebben van dat toestel.
Het kan toch niet zijn dat een elektrische fiets nooit verzekerd moet zijn, zelfs al haal je met de hulpmotor 70km/u ? (Om maar een extreem voorbeeld te noemen).

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#29 , 07 jul 2014 00:30

Het toestel waar we hierover praten valt volgens deze definitie NIET onder motorrijtuigen en moet dus volgens deze wet niet verzekerd zijn.
Wettelijk zou ik op deze teksten steunen.
Anderzijds valt het vehikel evenmin onder een categorie voertuigen zoals gedefinieerd in de wegcode, waarvoor traditioneel geen verzekering nodig is ....

Er bestaat een elektrische motorfiets (!) waarbij men door te trappen de snelheid bepaalt.
http://www.erockit.net" onclick="window.open(this.href);return false;
Volgens de WAM moet die dan niet verzekerd zijn ... maar gaat wel 80 en is goedgekeurd als motorfiets .

De WAM is stomweg aan herziening toe ...
Ingehaald door de veranderende mobiliteitsoplossingen.

Kingfisher
Berichten: 483

#30 , 08 jul 2014 06:03

Bon, tijd om het kaf van het koren te scheiden.

Uw rijwiel is een fiets, wanneer:
- het werkt met trapondersteuning (de aandrijving stopt als u stopt met trappen)
EN (!!!!!!!)
- de maximumsnelheid is minder dan 25km/h
EN
- het motorvermogen is minder dan 250W

Als ook maar een van die kenmerken overschreden is, dan is het een bromfiets of motorfiets. punt, andere lijn.

Is de snelheid begrensd tot 25km/h=bromfiets klasse A
Snelheid begrensd tot 40 km/h=klasse B

Gaat u boven een van deze eisen, dan is het geen fiets, maar een motorfiets of bromfiets (electrisch aangedreven, of met een verbrandingsmotor, maakt niet uit): gelijkvormigheidsattest, beschermende kledij, spiegels, helm, verzekering.

Stel uzelf de vraag, wat de classificatie zou zijn, indien het voertuig zou zijn aangedreven door een verbrandingsmotor (nogmaals, electrisch of nafte, voor de wet maakt het niets uit, alleen als het electrisch is, verliest iedereen zijn gezond verstand)

De CE-markering heeft niets te maken met de inverkeersstelling: vele andere voertuigen hebben een CE-markering, zoals electrisch aangedreven ziekenhuisbedden, vorkheftrucks, luchthavenkarretjes,.... dat wil niet zeggen dat je er mee op de openbare weg mag. In tegendeel, vaak sluit de CE-markering voertuigen voor gebruik op openbare weg uit (CE is voor prive-terrein, gelijkvormigheidsattest is voor op de weg).

De handelaar mag u verkopen wat hij wil, hij weet namelijk zogezegd niet wat u er mee gaat doen. Zo kan u electrisch aangedreven e-bikes vinden, met trapondersteuning tot 500W. Daarmee mag u in een afgesloten bos gerust gaan rondhossen, maar daar mag u dus niet mee op de openbare weg. En ja, ik vind ook dat de handelaar u dat moet melden, maar hij is dit niet verplicht. Een handelaar mag u een 250cc kart verkopen, u mag daar uiteraard niet mee op de baan, dat is uw zaak.

De WAM houdt rekening met de veranderde mobiliteitsoplossingen, zeker wanneer ook de nieuwe EU-richtlijn (opvolger van 2002/24/EC) zal ingevoerd worden. Deze heeft nu provisies voor zaken zoals de Segway (selfbalancing vehicles)

Zonder gelijkvormigheidsattest kom je dus niet de baan op met uw aankoppelfiets. Volgende vraag: wat zijn de gevolgen van het rijden met een niet-gehomologeerd, niet-verzekerd voertuig?

Forumite by night, lid van de Motorcycle Working Group by day.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”