#30 , 08 jul 2014 06:03
Bon, tijd om het kaf van het koren te scheiden.
Uw rijwiel is een fiets, wanneer:
- het werkt met trapondersteuning (de aandrijving stopt als u stopt met trappen)
EN (!!!!!!!)
- de maximumsnelheid is minder dan 25km/h
EN
- het motorvermogen is minder dan 250W
Als ook maar een van die kenmerken overschreden is, dan is het een bromfiets of motorfiets. punt, andere lijn.
Is de snelheid begrensd tot 25km/h=bromfiets klasse A
Snelheid begrensd tot 40 km/h=klasse B
Gaat u boven een van deze eisen, dan is het geen fiets, maar een motorfiets of bromfiets (electrisch aangedreven, of met een verbrandingsmotor, maakt niet uit): gelijkvormigheidsattest, beschermende kledij, spiegels, helm, verzekering.
Stel uzelf de vraag, wat de classificatie zou zijn, indien het voertuig zou zijn aangedreven door een verbrandingsmotor (nogmaals, electrisch of nafte, voor de wet maakt het niets uit, alleen als het electrisch is, verliest iedereen zijn gezond verstand)
De CE-markering heeft niets te maken met de inverkeersstelling: vele andere voertuigen hebben een CE-markering, zoals electrisch aangedreven ziekenhuisbedden, vorkheftrucks, luchthavenkarretjes,.... dat wil niet zeggen dat je er mee op de openbare weg mag. In tegendeel, vaak sluit de CE-markering voertuigen voor gebruik op openbare weg uit (CE is voor prive-terrein, gelijkvormigheidsattest is voor op de weg).
De handelaar mag u verkopen wat hij wil, hij weet namelijk zogezegd niet wat u er mee gaat doen. Zo kan u electrisch aangedreven e-bikes vinden, met trapondersteuning tot 500W. Daarmee mag u in een afgesloten bos gerust gaan rondhossen, maar daar mag u dus niet mee op de openbare weg. En ja, ik vind ook dat de handelaar u dat moet melden, maar hij is dit niet verplicht. Een handelaar mag u een 250cc kart verkopen, u mag daar uiteraard niet mee op de baan, dat is uw zaak.
De WAM houdt rekening met de veranderde mobiliteitsoplossingen, zeker wanneer ook de nieuwe EU-richtlijn (opvolger van 2002/24/EC) zal ingevoerd worden. Deze heeft nu provisies voor zaken zoals de Segway (selfbalancing vehicles)
Zonder gelijkvormigheidsattest kom je dus niet de baan op met uw aankoppelfiets. Volgende vraag: wat zijn de gevolgen van het rijden met een niet-gehomologeerd, niet-verzekerd voertuig?
Forumite by night, lid van de Motorcycle Working Group by day.