Zeer zware snelheidsovertreding

capone
Topic Starter
Berichten: 1

Zeer zware snelheidsovertreding

#1 , 24 jun 2014 16:52

Beste,

Ik ben geflitst met mijn motor aan 148 (na correctie 139) in een zone 70 buiten de bebouwde kom. Ik ben 21 en had na 2 jaar rijbewijs lichte motor, het rijbewijs kunnen inwisselen voor een volledig A rijbewijs voor mijn zwaardere motor.

Ik besef de ernst van deze overtreding maar al te goed en ben bijna zeker dat de rechter mijn rijbewijs zal intrekken. Als ik mijn rijbewijs dan opnieuw moet halen, zal ik dan in het nieuwe systeem terecht komen waarbij ik geen zwaarder rijbewijs meer kan halen voor mijn 25? Dit zou een ramp zijn aangezien ik dan niets meer aan mij motor heb.
Raden jullie mij aan om een advocaat aan te spreken of ben ik gegarandeerd de klos?
Waaraan moet ik mij verwachten? Ik heb ook een auto rijbewijs, zal dit ook ingetrokken worden en hoe hoog zal de boete zijn?

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 24 jun 2014 18:09

Mogelijke gevolgen (enkel voor deze overtreding):

Onmiddellijke inning
In principe wordt u gedagvaard en komt u dus niet in aanmerking
->intrekking rijbewijs mogelijk indien ter plaatse staande gehouden

Minnelijke schikking
In principe wordt u gedagvaard
zo niet bedraagt de minnelijke schikking 355€
->intrekking rijbewijs mogelijk indien ter plaatse staande gehouden

Rechtbank
60-3000€
Verval van het recht tot sturen : verplicht (8 dagen tot 5 jaar)

Vergeet niet de boete te vermenigvuldigen met 6 (opdeciemen)
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 25 jun 2014 20:15

Kan nog erger worden ...
Hoe lang heb je je rijbewijs B al ?
Indien minder dan 2 jaar, val je onder de regeling "beginnende bestuurder" , ook al is de overtreding begaan met een motorfiets ...


Herstelexamens betekenen niet dat de "verworven rechten" inzake rijbewijs uit het verleden vervallen.
Je herstelt gewoon je eerder bestaande recht om met een motorvoertuig te mogen rijden.


Je kan de rechter vragen de straf te beperken tot de categorie A - als je langer dan 2 jaar rijbewijs B hebt tenminste - al hoeft de rechter dat niet noodzakelijk toe te staan.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38600

#4 , 25 jun 2014 23:22

Al eens gedacht hoe u er uitziet als u met snelheid 146 ...gecorrigeerd 139 tegen een paal van een verkeersbord terechtkomt?

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”