Snelheidsboete met leasingwagen niet doorgekregen

ThomasT
Topic Starter
Berichten: 2

Snelheidsboete met leasingwagen niet doorgekregen

#1 , 18 jun 2014 13:58

Hallo,

Ik zit met de volgende zaak verveeld:

Vorig jaar in september ben ik van werk veranderd. Bij mijn vorige werkgever reed ik met een leasingwagen op naam van de firma/leasingmaatschappij. Het was zo dat eventuele verkeersboetes door de leasingmaatschappij werden ingescand en doorgestuurd naar mijn email adres van de firma, enkel te lezen via de laptop van de firma.
Mijn laatste twee werkweken heb ik nog de leasingwagen mogen gebruiken om op verlof te gaan, maar al mijn andere werkspullen (oa laptop) heb ik voor dat verlof moeten afgeven, waardoor ik dus ook niet meer aan mijn werk-emails kon.

Blijkbaar moet ik dus een boete gereden hebben tijdens die twee weken verlof, of juist daarvoor...

Ik kreeg vorige week een telefoontje van mijn vorige baas om te zeggen dat er een dagvaarding voor de politierechtbank was binnengekomen voor een onbetaalde boete, en met de vraag of ik zou kunnen gaan naar de rechtbank. Ik zei ok, ik wil gerust gaan, dan kan ik eventueel de situatie gaan uitleggen en we zien wel wat er gebeurt.
Nu heb ik eergisteren het ingescande document doorgemaild gekregen (op mijn persoonlijk email adres natuurlijk). Zie ik nu dat het geen dagvaarding is voor de verkeersovertreding zelf, maar een dagvaarding voor het feit dat mijn vorige werkgever niet binnen de 15 dagen heeft geantwoord op de vraag van de rechtbank om de naam van de bestuurder op moment van overtreding (ik dus) bekend te maken.

Mijn vraag is nu: wat doe ik best?

Heeft het zin om naar de rechtbank te gaan? De dagvaarding vraagt naar een persoon die mijn vorige werkgever vertegenwoordigt, niet naar de bestuurder zelf.
Ik wil gerust gaan, gewoon kwestie van mijn goodwill te tonen tegenover de rechtbank. Ik wil ook gerust de boete betalen, geen probleem.

Heb ik een advocaat nodig om mij te verdedigen op de rechtbank?

Loop ik het risico om bepaalde gerechtskosten/extra zware boetes op te lopen? Kan ik die dan verhalen op de leasingmaatschappij of de ex-werkgever? Want het is tenslotte zij die niet of te laat hebben gereageerd.

Heeft iemand enig idee waaraan ik mij kan verwachten?


Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Wuyts1991
Berichten: 399

#2 , 18 jun 2014 17:50

Aan wie is de dagvaarding gericht en wie wordt er gedagvaard?

Als u persoonlijk wordt gedagvaard kan u gaan. Als uw werkgever wordt gedagvaard kan u best met de werkgever eens overleggen zodat jij de uitleg mee kan doen.

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 18 jun 2014 17:58

Zorg dat u zeker een tijdslijn bij hebt waar duidelijk opstaat op welke data wat allemaal gebeurd is dus uw verhaal hierboven met de data en met de mails wanneer u die gekregen hebt.
Eens lezen:
http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... 2-t5hs4bis" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

ThomasT
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 18 jun 2014 20:20

@ Wuyts1991: De dagvaarding is niet aan mij gericht, maar heel duidelijk op naam van het bedrijf waar ik vroeger voor werkte. Het is ook het bedrijf dat gedagvaard wordt, en niet de bestuurder.
@ Franciscus: het enige dat ik kan bewijzen is de start van mijn nieuw contract bij mijn nieuwe werkgever in september. En de email met de dagvaarding die ik eergisteren kreeg van mijn werkgever. Voor de rest heb ik niks ontvangen, geen PV, geen overschrijving, geen aanmaningen, geen voorstellen tot minnelijke schikkingen. Veel zal ik dus niet kunnen bewijzen...

Alvast bedankt!

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#5 , 19 jun 2014 00:17

Beste

Dan kan u niets in de rechtbank gaan doen.

Uw overtreding staat namelijk los van de overtreding van uw vorige werkgever.

Deze heeft zonder enige twijfel de vraag gekregen de identiteit van de bestuurder mee te delen en heeft daar blijkbaar niet op gereageerd.

Daarvoor bent u vanzelfsprekend niet aansprakelijk.

De minimumgeldboete bedraagt in dit geval overigens 1200 EUR.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 23 jun 2014 18:04

@ Wuyts1991: De dagvaarding is niet aan mij gericht, maar heel duidelijk op naam van het bedrijf waar ik vroeger voor werkte. Het is ook het bedrijf dat gedagvaard wordt, en niet de bestuurder.
Een rechtspersoon zoals uw werkgever, moet verplicht de identiteit van de bestuurder doorgeven.
Als de rechtspersoon gedagvaard wordt, dan is dat meer dan waarschijnlijk dààrvoor.

Niet zelf gedagvaard = wegblijven uit de rechtbank :!:


http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... 2-t5hs4bis" onclick="window.open(this.href);return false;

Artikel 67ter

Wanneer een overtreding van deze wet en haar uitvoeringsbesluiten is begaan met een motorvoertuig, ingeschreven op naam van een rechtspersoon, zijn de natuurlijke personen die de rechtspersoon in rechte vertegenwoordigen ertoe gehouden de identiteit van de bestuurder op het ogenblik van de feiten mee te delen of, indien zij die niet kennen, de identiteit van de persoon die het voertuig onder zich heeft.

De mededeling moet gebeuren binnen een termijn van 15 dagen te rekenen vanaf de datum waarop de vraag om inlichtingen gevoegd bij het afschrift van het proces-verbaal werd verstuurd.

Indien de persoon die het voertuig onder zich heeft niet de bestuurder was op het ogenblik van de feiten moet hij eveneens, op de wijze hierboven vermeld, de identiteit van de bestuurder meedelen.

De natuurlijke personen die de rechtspersoon in rechte vertegenwoordigen als titularis van de nummerplaat of als houder van het voertuig, zijn ertoe gehouden de nodige maatregelen te nemen om aan deze verplichting te voldoen.



De straffen daarop zijn niet min ...


Artikel 29ter

Met gevangenisstraf van vijftien dagen tot zes maanden en met geldboete van 200 euro tot 4 000 euro of met een van die straffen alleen wordt gestraft, hij die de verplichtingen bedoeld in artikel 67ter niet nakomt. Deze straffen worden verdubbeld bij herhaling binnen drie jaar te rekenen van de dag van de uitspraak van een vorig veroordelend vonnis dat in kracht van gewijsde is gegaan.


Maar dat is dus een probleem voor wie uw identiteit niet doorgaf ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”