Pv meer dan 14 dagen na overtreding

Wuyts1991
Berichten: 399

Re: Pv meer dan 14 dagen na overtreding

#16 , 20 jun 2014 12:17

Maar als je niet akkoord gaat wordt de boete plots veel meer als je dan toch veroordeeld wordt. Maw dat zijn chantagetechnieken. Een rechtstaat onwaardig.
Als jij niet akkoord gaat en het is gegrond komen er geen extra kosten bij.
Is het ongegrond dan komt er 10 euro extra kosten voor de administratie bij.

Niet meer dan logisch toch?

Daar zit het em: het PV bewijst dit "tegendeel", het bewijst dat je schuldig bent.
Binnen de 14 dagen zelfs met bijzondere bewijswaarde, maar ook daarna heeft dat PV nog steeds bewijswaarde. Als jij daar geen tegenargumenten tegenoverplaatst, word je logischerwijze door de rechtbank schuldig bevonden :-)
Je bent nog altijd onschuldig tot het tegendeel bewezen is. En ja, in deze bewijst het proces-verbaal uw schuld.
En zoals altijd en overal krijg je nadat je schuld bewezen is de kans om een weerwoord te bieden en eventueel toch nog je onschuld te bewijzen.

Het zou maar erg zijn dat een proces-verbaal zijn volledige waarde verliest als het pas op dag 16 verstuurd wordt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
spinoza
Berichten: 28
Juridisch actief: Ja

#17 , 24 jun 2014 15:51

Daar zit het em: het PV bewijst dit "tegendeel", het bewijst dat je schuldig bent.
Binnen de 14 dagen zelfs met bijzondere bewijswaarde, maar ook daarna heeft dat PV nog steeds bewijswaarde. Als jij daar geen tegenargumenten tegenoverplaatst, word je logischerwijze door de rechtbank schuldig bevonden :-)
Juist!

Die termijn van 14 dagen is dus inderdaad geen vervaltermijn, enkel de 'bijzondere bewijswaarde' valt weg.

Maar er waren (dacht ik) 2 soorten PV's: Die op de 'zintuiglijke waarneming' van de verbalisanten was gebaseerd (bv. achter iemand rijden en zien dat hij/zij niet goed de regeltjes volgt), en die P.V.'s die vastgesteld zijn met behulp van mechanische meettoestellen. (snelheid, alcohol... e.d.)
Indien die eerste soort niet binnen de 14 dagen was toegezonden zou het voor de rechter enkel nog de bewijswaarde van 'inlichting' hebben, die tweede soort blijft gewoon bestaan, ook al stuurt men het op binnen twee maanden.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#18 , 25 jun 2014 20:21

Minnelijke schikking is eigenlijk niets anders dan het vrijwillig toegeven dat je fout bent (iets dat vaak al onomstotelijk vast staat), en zelfs met de "korting" is dit voor de overheid veel goedkoper dan telkens een rechtszaak.
In behoorlijk veel gevallen worden onmiddellijke inningen en minnelijke schikkingen betaald omdat de beklaagde :
- het tegendeel van de vaststellingen niet meer kan bewijzen
- geen zever wil voor de rechtbank


Mijn eigen statistiekjes zullen niet representatief zijn, maar de laatste 4,5 jaar kreeg ik 3 PVs waarvan 2 totaal onterecht ...
(1 vrijspraak PRB, 1 seponering parket, 1 OI betaald)
In beide onterechte gevallen weet ik dat ik absoluut niet de enige ben die (onterecht) een PV gekregen heeft.

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”