Foutief parkeren bij hulp bieden

Claudiad
Topic Starter
Berichten: 2

Foutief parkeren bij hulp bieden

#1 , 18 jun 2014 10:32

In januari ben ik iemand gaan oppikken om naar de spoedarts te brengen. Deze persoon had een lumbago en alle mobiliteit was beperkt zoals in het doktersverslag geschreven staat.
Bij aankomst bij zijn huis was er nergens in een straal van 1 km parkeerplaats te vinden en bovendien was de parkeerplaats voor zijn woning reeds ingenomen door een foutparkeerder. Ik heb me dan geparkeerd om de trottoir die 3 meter breed is, en vroeger een parkeerplaats was, ik veroorzaakte dus geen hinder en iedereen kon zonder probleem langs mijn auto lopen. Vervolgens ben ik die vriend in zijn woning gaan halen en heb hem mee naar beneden geholpen, hij kon bijna niet stappen. Naar de spoedarts en bij het terugkomen was het weer hetzelfde verhaal, geen parking en me op dezelfde plaats geparkeerd. Dit duurde telkens maximaal 1 kwartier. Daarna kreeg ik 2 boetes van 110 euro voor overtreding van art.24.al.1.1. Hier heb ik bezwaar tegen aangetekend en nu moet ik 120 euro betalen. Heb ik hiervoor nog een been om op te staan voor de rechtbank om die 120 euro niet te hoeven betalen? Ik had namelijk geen andere 'keuze', de persoon was hulpbehoevend.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 18 jun 2014 10:40

Het is verboden om stil te staan en te parkeren op de trottoirs. Geen enkele grond om hier tegen in te gaan.

giserke
Berichten: 2434

#3 , 18 jun 2014 11:11

Het is verboden om stil te staan en te parkeren op de trottoirs. Geen enkele grond om hier tegen in te gaan.
Maw, Als iemand ligt dood te creperen, maar je kunt niet wettelijk uw voertuig parkeren om die persoon in nood te helpen, moet je dus die persoon laten creperen?
Maw je moet kiezen tussen 2 straffen: parkeerovertreding of geen hulp bij een persoon in nood.
Rare kromredenering.

Reclame

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 jun 2014 11:21

Nee, tenzij er een verbodsbord stond, kon de TS ook zijn wagen op straat hebben laten staan. Strikt genomen stond hij daar stil en niet geparkeerd.

LeenW
Berichten: 12816

#5 , 18 jun 2014 11:45

Iemand laten instappen is stilstaan en niet parkeren, had dus idd op de straat gemoeten.

giserke
Berichten: 2434

#6 , 18 jun 2014 11:50

De meeste gemeentes aanvaarden blijkbaar dus wel een bezwaarschrift als die met bewijzen worden gestaafd.
Iemand in nood naar een ziekenhuis brengen, wordt in de meeste gemeenten aanvaard.
Maar je moet effectief nadien wel bezwaar aantekenen.

giserke
Berichten: 2434

#7 , 18 jun 2014 11:52

Iemand laten instappen is stilstaan en niet parkeren, had dus idd op de straat gemoeten.
Iemand die immobiel is kan niet altijd de straat bereiken. Zeker als er andere wagens foutief geparkeerd staan.
Maw hij kon niet anders dan zich daar zetten om de persoon hulp te kunnen bieden en naar het ziekenhuis af te voeren.

LeenW
Berichten: 12816

#8 , 18 jun 2014 11:58

Kom kom, voor die 2 meter extra? Het is niet dat er onmiddellijk levensgevaar was he.

Wuyts1991
Berichten: 399

#9 , 18 jun 2014 12:04

Strikt genomen bent u in fout. Ik zeg strikt genomen.
Gelukkig zijn er wel eens rechters die rekening houden met de zo genaamde 'geest en letter van de wet'.

U kreeg een voorstel tot onmiddellijke inning voor een totaal van 220 euro.
Begrijp ik het goed dat u nu een voorstel tot minnelijke schikking kreeg voor de beide boetes van 120 euro?

Wat hier vermoedelijk gebeurd is, is dat men 1 boete laten vallen heeft.
Dan blijft er 1 boete van 110 euro over + 10 euro extra. ( de 10 euro extra is wettelijk voorzien wanneer u na een onmiddellijke inning een minnelijke schikking krijgt).

Ook deze 120 euro kan u aanvechten. Het is dan slechts de vraag of het sop de kolen waard is.

giserke
Berichten: 2434

#10 , 18 jun 2014 12:15

Kom kom, voor die 2 meter extra? Het is niet dat er onmiddellijk levensgevaar was he.
Dat weet U niet?
Als hij een attest van de spoedarts krijgt dat die interventie medisch nodig was, wie bent U of ik, of zelfs de politie/ rechtbank om dit in vraag te stellen?

Het is bovendien een gevaarlijk precedent, want dan wordt dit een ontmoedigende factor om uw burgerplicht te vervullen.
Laatst gewijzigd door giserke op 18 jun 2014 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.

giserke
Berichten: 2434

#11 , 18 jun 2014 12:17

Strikt genomen bent u in fout. Ik zeg strikt genomen.
Gelukkig zijn er wel eens rechters die rekening houden met de zo genaamde 'geest en letter van de wet'.

U kreeg een voorstel tot onmiddellijke inning voor een totaal van 220 euro.
Begrijp ik het goed dat u nu een voorstel tot minnelijke schikking kreeg voor de beide boetes van 120 euro?

Wat hier vermoedelijk gebeurd is, is dat men 1 boete laten vallen heeft.
Dan blijft er 1 boete van 110 euro over + 10 euro extra. ( de 10 euro extra is wettelijk voorzien wanneer u na een onmiddellijke inning een minnelijke schikking krijgt).

Ook deze 120 euro kan u aanvechten. Het is dan slechts de vraag of het sop de kolen waard is.
Als de draadstarter in het bezit is van een getekend attest van de spoedarts, zou ik het risico wel nemen om protest aan te tekenen.

Wuyts1991
Berichten: 399

#12 , 18 jun 2014 12:28

Rekeninghoudend met het feit dat een getekend attest geen garanties biedt.

LeenW
Berichten: 12816

#13 , 18 jun 2014 13:12

Een lumbago is niet levensbedreigend, al is er natuurlijk wel actie vereist. Ik volg Wuyts, technisch gezien bent u in fout, maar u hebt een kans een menselijke rechter tegen te komen.

Turaki
Berichten: 6870

#14 , 18 jun 2014 13:46

Het is verboden om stil te staan en te parkeren op de trottoirs. Geen enkele grond om hier tegen in te gaan.
Maw, Als iemand ligt dood te creperen, maar je kunt niet wettelijk uw voertuig parkeren om die persoon in nood te helpen, moet je dus die persoon laten creperen?
Maw je moet kiezen tussen 2 straffen: parkeerovertreding of geen hulp bij een persoon in nood.
Rare kromredenering.
Serieus blijven, een noodgeval is een situatie waarbij je onmiddellijk moet optreden. Aangezien TS is gevraagd om te komen, wil dit zeggen dat de zieke niet in acuut gevaar was, en is er geen sprake van het niet helpen van mensen in nood. Als het echt een noodgeval was geweest was er wel een ziekenwagen bij gehaald, of iemand aangesproken in de onmiddellijke omgeving (bv buur) om voor dringend vervoer te zorgen.

Franciscus
Berichten: 38583

#15 , 18 jun 2014 14:04

Indien het zo dringend en levensbedreigend is dient u de dienst 100 te laten komen.
Trouwens hoe kunnen de verbalisanten weten dat het dringend is, voor hen staat er gewoon een voertuig in overtreding en blijkbaar zelfs tweemaal op dezelfde dag.
Het bezwaarformulier wordt doorgestuurd naar het parket al of niet vergezeld van een bijkomend PV met antwoord van de vaststellers.
Blijkbaar vond ook de parketmedewerker uw antwoord onvoldoende en liet de procedure naar minnelijke regeling gewoon verder gaan en werd u dus een minnelijke regeling aangeboden. Mogelijk inderdaad zoals wordt aangehaald voor één ipv voor beide feiten.
Als men echt hulp biedt op de openbare weg bij een ongeval dan zal u geen PV krijgen van de politie ( mijn persoonlijke ervaring).
Is de politie gebeld om de foutparkeerders te laten verbaliseren en wegtakelen?

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”