Pagina 1 van 3

aankoppelfiets met ondersteuning verzekeren?

Geplaatst: 18 jun 2014 09:14
door croos
Geachte,

Kunnen jullie mij wat meer info geven over het volgende: (niemand kan me een juiste uitleg geven, verzekering leverancier enz…)

In de wetgeving staat vermeld dat je voor een elektrische rolstoel een verzekering moet hebben, voor een elektrische fiets niet.
Ik heb een aankoppelfiets voor mij rolstoel gekocht met elektrische ondersteuning.
Ik beschouw een aankoppelfiets met elektrische ondersteuning als een elektrische fiets, maar is dat ook zo voor de verzekering en of politie.
Zij kunnen bij betwisting een aankoppelfiets beschouwen als elektrische rolstoel.
Ik wil dus zeker zijn en een juiste beoordeling krijgen.
Moet er voor een aankoppelfiets met elektrische ondersteuning een verzekering afgesloten worden?
In bijlage de site en het toestel is hybrid:
http://batec-mobility.com/es/" onclick="window.open(this.href);return false;

Importeur voor Belgie
http://www.mobilitybyolivier.be/" onclick="window.open(this.href);return false;



De leverancier zegt dat het niet slecht is om je te laten verzekeren, maar verzekeren kan je voor alles en nog wat. Ik wil weten wat ik moet doen en niet wat ik kan doen.

Re: aankoppelfiets met ondersteuning verzekeren?

Geplaatst: 18 jun 2014 09:40
door Turaki
Mij lijkt het dat je hiermee van een gewone rolstoel een elektrische rolstoel maakt. Stellen dat dit een "fiets" is gaat niet op, aangezien je er niet mee kan rijden als op een fiets. Je hangt gewoon een motor aan een rolstoel, meer niet. Dus ja, verzekering is verplicht.

Re: aankoppelfiets met ondersteuning verzekeren?

Geplaatst: 18 jun 2014 09:42
door croos
maar die motor kan je niet allen gebruiken, het is een ondersteuning dus je moet zelf fietsen zoals bij een handbike.
Een handbike moet je toch ook niet verzekeren?

Re: aankoppelfiets met ondersteuning verzekeren?

Geplaatst: 18 jun 2014 10:28
door Wuyts1991
Artikel 2

§1. Tot het verkeer op de openbare weg en op terreinen die toegankelijk zijn voor het publiek of slechts voor een zeker aantal personen die het recht hebben om er te komen, worden motorrijtuigen alleen toegelaten indien de burgerrechtelijke aansprakelijkheid waartoe zij aanleiding kunnen geven, gedekt is door een verzekeringsovereenkomst die aan de bepalingen van deze wet voldoet en waarvan de werking niet is geschorst.

De verplichting tot het sluiten van de verzekering rust op de eigenaar van het motorrijtuig. Indien een andere persoon de verzekering heeft aangegaan, is de verplichting van de eigenaar geschorst voor de duur van de overeenkomst die door de andere persoon is gesloten
(De verzekering moet zijn gesloten bij een verzekeraar die daartoe is toegelaten of van toelating is vrijgesteld op grond van de wet van 9 juli 1975 betreffende de controle der verzekeringsondernemingen.)
Artikel 1

Voor de toepassing van deze wet wordt verstaan onder :

Motorrijtuigen : rij- of voertuigen, bestemd om zich over de grond te bewegen en die door een mechanische kracht kunnen worden gedreven[, zonder aan spoorstaven te zijn gebonden; al wat aan het rij- of voertuig is gekoppeld, wordt als een deel daarvan aangemerkt.

Met motorrijtuigen worden gelijkgesteld, de door de Koning bepaalde aanhangwagens die speciaal gebouwd zijn om aan een motorrijtuig te worden gekoppeld met het oog op het vervoer van personen of zaken.
Hierbij de honderd punten vraag: valt het voertuig dat jij bedoeld onder het begrip 'Motorrijtuigen'?
Kan jouw voertuig volledig op zichzelf bewegen zonder enige hulp of moet je zelf trappen en komt dan een hulpmotor in werking voor de duur dat je zelf trapt?

Re: aankoppelfiets met ondersteuning verzekeren?

Geplaatst: 18 jun 2014 10:38
door croos
mijn aankoppelfiets met ondersteuning behoort volgens mij niet tot een motorvoertuig, omdat die nei volledig op zichzelf kan bewegen. Ik moet zelf trappen (maar dan met mijn handen) met handgrepen.
Ik moet wel zeggen dat de hulpmotor 500W is.

Re: aankoppelfiets met ondersteuning verzekeren?

Geplaatst: 18 jun 2014 10:43
door Oude Belg
Ik moet wel zeggen dat de hulpmotor 500W is.
Dan is het meteen einde discussie. 250W is het maximum toegelaten. Verzekeren dus.

Re: aankoppelfiets met ondersteuning verzekeren?

Geplaatst: 18 jun 2014 11:03
door croos
dat denk ik nu ook.

alvast mercie, ik zal de importeur van het toestel moeten verwittigen.

Re: aankoppelfiets met ondersteuning verzekeren?

Geplaatst: 18 jun 2014 11:57
door Wuyts1991
Oude Belg:

Zolang het om een hulpmotor gaat die niet op zichzelf kan werken valt het voertuig toch niet onder de bepalingen van Art.1 WAM?


Onder welke categorie van voertuig valt deze dan?
Bromfiets klasse B / driewieler met motor?

Indien hij onder een van deze categorieën valt is een valhelm eveneens verplicht.

Re: aankoppelfiets met ondersteuning verzekeren?

Geplaatst: 18 jun 2014 20:26
door krisje1973
Het gaat hier absoluut niet over een motor van 500W.

Het is een batterij zoals de meeste eelktrische fietsen hebben.
Verzekering en inschrijving is niet nodig.
Een valhelm is niet verplicht maar .... aan te raden.
Ik heb een ongeval gehad met de hybrid en gelukkig droeg ik een helm.

Olivier, Nancy of Bart kan je meer info geven over de hybrid.
Er zit geen motor in van 500W!

Re: aankoppelfiets met ondersteuning verzekeren?

Geplaatst: 18 jun 2014 20:27
door krisje1973
http://www.mobilitybyolivier.be/product ... 9d1ace.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: aankoppelfiets met ondersteuning verzekeren?

Geplaatst: 18 jun 2014 20:39
door croos
Krisje, ik heb info gevraagd en zij kunnen mij daarover niet informeren. ikzelf heb de elektrische specificaties opgezocht op de site van Batec Spanje en daar staat dat de motor 500W bedraagt.
Vlaamse stichting verkeersdeskunde melden me ook dat vermogen en snelheid al dan niet bepalend zijn voor verzekeren.

Re: aankoppelfiets met ondersteuning verzekeren?

Geplaatst: 18 jun 2014 20:53
door Wuyts1991
Wat is dat voor antwoord. 'Al dan niet bepalend'. Is het vermogen dan bepalend of niet bepalend voor de verzekering?
Artikel 1
Motorrijtuigen : rij- of voertuigen, bestemd om zich over de grond te bewegen en die door een mechanische kracht kunnen worden gedreven[, zonder aan spoorstaven te zijn gebonden; al wat aan het rij- of voertuig is gekoppeld, wordt als een deel daarvan aangemerkt.
Daaruit begrijp ik : vanaf dat het rij- of voertuig volledig op mechanische kracht gedreven kan worden moet het verzekerd zijn.
Een rijwiel met hulpmotor kan niet volledig op mechanische kracht gedreven worden aangezien je altijd zal moeten bij trappen om de hulpmotor in werking te stellen.

Echter luister ik graag naar de mening van andere forumleden aangezien het mij onlogisch lijkt dat je hulpmotor niet beperkt is in vermogen.
Als je de redenering volgt die ik op tafel leg mag je maximumsnelheid 120 km/u zijn zolang je maar bij trapt.

Re: aankoppelfiets met ondersteuning verzekeren?

Geplaatst: 18 jun 2014 20:57
door croos
het vermogen is gespecifieerd en is wel degelijk belangrijk.
ik denk dat ik de doos van Pandora heb geopend, want vele fietsen met ondersteuning hebben een zwaardere motor dan 0,25kw en gaan sneller dan 25 kl/h

Re: aankoppelfiets met ondersteuning verzekeren?

Geplaatst: 18 jun 2014 21:01
door Wuyts1991
Dan zou ik graag een artikel zien, uit de verkeerswetgeving in zijn geheel, dat het vermogen aan de verzekering koppelt.

Re: aankoppelfiets met ondersteuning verzekeren?

Geplaatst: 18 jun 2014 21:28
door croos
Wat zegt de wegcode over een voertuig met elektrische hulpmotor ?

Art. 2 : bepalingen

2.14. "Voertuig" : elk middel van vervoer te land, alsmede alle verrijdbaar landbouw- of bedrijfsmaterieel.


2.15.1. "Rijwiel" : elk voertuig met twee of meer wielen, dat wordt voortbewogen door middel van pedalen of van handgrepen door één of meer van de gebruikers en niet met een motor is uitgerust, zoals een fiets, een driewieler of een vierwieler.

De bevestiging van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW, waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/u bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen, brengt geen wijziging in de classificatie als rijwiel.

Het niet bereden rijwiel wordt niet als voertuig beschouwd.

Dit houdt in dat als een rijwiel voldoet aan de hierboven gestelde eisen het beschouwd wordt als een fiets. Zoniet is het een bromfiets. Met alle gevolgen vandien: helmplicht, verzekeringsplicht , ....