aankoppelfiets met ondersteuning verzekeren?

Wuyts1991
Berichten: 399

Re: aankoppelfiets met ondersteuning verzekeren?

#31 , 18 jun 2014 23:08

Van jouw toestel kan dat wel kloppen. Jouw motor heeft wel wat extra trekkracht nodig om met 1 wiel de rolstoel + passagier vlot te trekken.

Maar op de Belgische sites zie ik overal de wattage van de batterij staan. Nu spreek ik over de klassieke elektrische fiets.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
croos
Topic Starter
Berichten: 231

#32 , 18 jun 2014 23:15

dat is heel juist wat je zegt
misschien zetten ze bewust het vermogen van de motor er niet bij ...wie weet,

Wuyts1991
Berichten: 399

#33 , 18 jun 2014 23:18

Ik denk dat de klassieke elektrische fiets wel onder de 0,25 kW blijft hoor.
Het is niet zo dat wanneer een batterij 400W produceert, dat de motor ook 400W overbrengt natuurlijk.

Verder vind ik het wel een grappig zicht als je bedenkt dat die e-bikes (sneller dan 25km/u) met een nummerplaat moeten rondrijden .. :)

Reclame

croos
Topic Starter
Berichten: 231

#34 , 18 jun 2014 23:21

ok hartelijken dank voor de hulp, ik ben wijzer geworden, nu nog mijn verzekering op de hoogte stellen, want die zijn nog steeds op zoek naar een antwoord

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#35 , 23 jun 2014 19:45

De snelheid die deze combinatie kan halen gaat bepalend zijn.

Als het niet sneller kan dan 18 km/u : gemotoriseerd voortbewegingstoestel.

Als je het op veilig wil spelen, zorg dat dat ding eender hoe (ook met bijtrappen) beperkt is tot 18 km/u :!:
Geen helmplicht, je mag overal rijden mits snelheid aan te passen, geen motorvoertuig voor de wegcode, geen inschrijving, ...




Voor de rest volg ik de redenering van Wuyts1991 :

Tot 25 : bromfiets klasse A
boven 25 : bromfiets klasse B

Daar is nog wel een klein probleempje mee :

Die dingen moeten dan ook een type goedkeuring als bromfiets hebben, of je mag er niet mee op de openbare weg ...
En daar spreken we over stevige boetes bij inbreuken - zeker voor import en verkoop ...

Zonder typegoedkeuring kan je ze niet inschrijven, tegenwoordig ook verplicht voor de nieuwe bromfietsen.


Motorfiets ... ik moet er niet aan denken dat deze dingen meer dan 45 km/u gaan ...
Da's op wettelijk vlak de doos van Pandora open trekken.

Ik denk dat de klassieke elektrische fiets wel onder de 0,25 kW blijft hoor.
op papier toch ...
... in praktijk is het elektrische "fiets"gebeuren stilaan meer een zwendeltje in illegale bromfietsen of zelfs motorfietsen aan het worden.

meer dan 250W
werken zonder trappen
werken boven 25 km/u
sommige werken zelfs boven 45 km/u

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”