aankoppelfiets met ondersteuning verzekeren?

croos
Topic Starter
Berichten: 231

aankoppelfiets met ondersteuning verzekeren?

#1 , 18 jun 2014 09:14

Geachte,

Kunnen jullie mij wat meer info geven over het volgende: (niemand kan me een juiste uitleg geven, verzekering leverancier enz…)

In de wetgeving staat vermeld dat je voor een elektrische rolstoel een verzekering moet hebben, voor een elektrische fiets niet.
Ik heb een aankoppelfiets voor mij rolstoel gekocht met elektrische ondersteuning.
Ik beschouw een aankoppelfiets met elektrische ondersteuning als een elektrische fiets, maar is dat ook zo voor de verzekering en of politie.
Zij kunnen bij betwisting een aankoppelfiets beschouwen als elektrische rolstoel.
Ik wil dus zeker zijn en een juiste beoordeling krijgen.
Moet er voor een aankoppelfiets met elektrische ondersteuning een verzekering afgesloten worden?
In bijlage de site en het toestel is hybrid:
http://batec-mobility.com/es/" onclick="window.open(this.href);return false;

Importeur voor Belgie
http://www.mobilitybyolivier.be/" onclick="window.open(this.href);return false;



De leverancier zegt dat het niet slecht is om je te laten verzekeren, maar verzekeren kan je voor alles en nog wat. Ik wil weten wat ik moet doen en niet wat ik kan doen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 18 jun 2014 09:40

Mij lijkt het dat je hiermee van een gewone rolstoel een elektrische rolstoel maakt. Stellen dat dit een "fiets" is gaat niet op, aangezien je er niet mee kan rijden als op een fiets. Je hangt gewoon een motor aan een rolstoel, meer niet. Dus ja, verzekering is verplicht.

croos
Topic Starter
Berichten: 231

#3 , 18 jun 2014 09:42

maar die motor kan je niet allen gebruiken, het is een ondersteuning dus je moet zelf fietsen zoals bij een handbike.
Een handbike moet je toch ook niet verzekeren?

Reclame

Wuyts1991
Berichten: 399

#4 , 18 jun 2014 10:28

Artikel 2

§1. Tot het verkeer op de openbare weg en op terreinen die toegankelijk zijn voor het publiek of slechts voor een zeker aantal personen die het recht hebben om er te komen, worden motorrijtuigen alleen toegelaten indien de burgerrechtelijke aansprakelijkheid waartoe zij aanleiding kunnen geven, gedekt is door een verzekeringsovereenkomst die aan de bepalingen van deze wet voldoet en waarvan de werking niet is geschorst.

De verplichting tot het sluiten van de verzekering rust op de eigenaar van het motorrijtuig. Indien een andere persoon de verzekering heeft aangegaan, is de verplichting van de eigenaar geschorst voor de duur van de overeenkomst die door de andere persoon is gesloten
(De verzekering moet zijn gesloten bij een verzekeraar die daartoe is toegelaten of van toelating is vrijgesteld op grond van de wet van 9 juli 1975 betreffende de controle der verzekeringsondernemingen.)
Artikel 1

Voor de toepassing van deze wet wordt verstaan onder :

Motorrijtuigen : rij- of voertuigen, bestemd om zich over de grond te bewegen en die door een mechanische kracht kunnen worden gedreven[, zonder aan spoorstaven te zijn gebonden; al wat aan het rij- of voertuig is gekoppeld, wordt als een deel daarvan aangemerkt.

Met motorrijtuigen worden gelijkgesteld, de door de Koning bepaalde aanhangwagens die speciaal gebouwd zijn om aan een motorrijtuig te worden gekoppeld met het oog op het vervoer van personen of zaken.
Hierbij de honderd punten vraag: valt het voertuig dat jij bedoeld onder het begrip 'Motorrijtuigen'?
Kan jouw voertuig volledig op zichzelf bewegen zonder enige hulp of moet je zelf trappen en komt dan een hulpmotor in werking voor de duur dat je zelf trapt?

croos
Topic Starter
Berichten: 231

#5 , 18 jun 2014 10:38

mijn aankoppelfiets met ondersteuning behoort volgens mij niet tot een motorvoertuig, omdat die nei volledig op zichzelf kan bewegen. Ik moet zelf trappen (maar dan met mijn handen) met handgrepen.
Ik moet wel zeggen dat de hulpmotor 500W is.

Oude Belg
Berichten: 3192

#6 , 18 jun 2014 10:43

Ik moet wel zeggen dat de hulpmotor 500W is.
Dan is het meteen einde discussie. 250W is het maximum toegelaten. Verzekeren dus.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

croos
Topic Starter
Berichten: 231

#7 , 18 jun 2014 11:03

dat denk ik nu ook.

alvast mercie, ik zal de importeur van het toestel moeten verwittigen.

Wuyts1991
Berichten: 399

#8 , 18 jun 2014 11:57

Oude Belg:

Zolang het om een hulpmotor gaat die niet op zichzelf kan werken valt het voertuig toch niet onder de bepalingen van Art.1 WAM?


Onder welke categorie van voertuig valt deze dan?
Bromfiets klasse B / driewieler met motor?

Indien hij onder een van deze categorieën valt is een valhelm eveneens verplicht.

krisje1973
Berichten: 281

#9 , 18 jun 2014 20:26

Het gaat hier absoluut niet over een motor van 500W.

Het is een batterij zoals de meeste eelktrische fietsen hebben.
Verzekering en inschrijving is niet nodig.
Een valhelm is niet verplicht maar .... aan te raden.
Ik heb een ongeval gehad met de hybrid en gelukkig droeg ik een helm.

Olivier, Nancy of Bart kan je meer info geven over de hybrid.
Er zit geen motor in van 500W!

krisje1973
Berichten: 281

#10 , 18 jun 2014 20:27

http://www.mobilitybyolivier.be/product ... 9d1ace.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

croos
Topic Starter
Berichten: 231

#11 , 18 jun 2014 20:39

Krisje, ik heb info gevraagd en zij kunnen mij daarover niet informeren. ikzelf heb de elektrische specificaties opgezocht op de site van Batec Spanje en daar staat dat de motor 500W bedraagt.
Vlaamse stichting verkeersdeskunde melden me ook dat vermogen en snelheid al dan niet bepalend zijn voor verzekeren.

Wuyts1991
Berichten: 399

#12 , 18 jun 2014 20:53

Wat is dat voor antwoord. 'Al dan niet bepalend'. Is het vermogen dan bepalend of niet bepalend voor de verzekering?
Artikel 1
Motorrijtuigen : rij- of voertuigen, bestemd om zich over de grond te bewegen en die door een mechanische kracht kunnen worden gedreven[, zonder aan spoorstaven te zijn gebonden; al wat aan het rij- of voertuig is gekoppeld, wordt als een deel daarvan aangemerkt.
Daaruit begrijp ik : vanaf dat het rij- of voertuig volledig op mechanische kracht gedreven kan worden moet het verzekerd zijn.
Een rijwiel met hulpmotor kan niet volledig op mechanische kracht gedreven worden aangezien je altijd zal moeten bij trappen om de hulpmotor in werking te stellen.

Echter luister ik graag naar de mening van andere forumleden aangezien het mij onlogisch lijkt dat je hulpmotor niet beperkt is in vermogen.
Als je de redenering volgt die ik op tafel leg mag je maximumsnelheid 120 km/u zijn zolang je maar bij trapt.

croos
Topic Starter
Berichten: 231

#13 , 18 jun 2014 20:57

het vermogen is gespecifieerd en is wel degelijk belangrijk.
ik denk dat ik de doos van Pandora heb geopend, want vele fietsen met ondersteuning hebben een zwaardere motor dan 0,25kw en gaan sneller dan 25 kl/h

Wuyts1991
Berichten: 399

#14 , 18 jun 2014 21:01

Dan zou ik graag een artikel zien, uit de verkeerswetgeving in zijn geheel, dat het vermogen aan de verzekering koppelt.

croos
Topic Starter
Berichten: 231

#15 , 18 jun 2014 21:28

Wat zegt de wegcode over een voertuig met elektrische hulpmotor ?

Art. 2 : bepalingen

2.14. "Voertuig" : elk middel van vervoer te land, alsmede alle verrijdbaar landbouw- of bedrijfsmaterieel.


2.15.1. "Rijwiel" : elk voertuig met twee of meer wielen, dat wordt voortbewogen door middel van pedalen of van handgrepen door één of meer van de gebruikers en niet met een motor is uitgerust, zoals een fiets, een driewieler of een vierwieler.

De bevestiging van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW, waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/u bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen, brengt geen wijziging in de classificatie als rijwiel.

Het niet bereden rijwiel wordt niet als voertuig beschouwd.

Dit houdt in dat als een rijwiel voldoet aan de hierboven gestelde eisen het beschouwd wordt als een fiets. Zoniet is het een bromfiets. Met alle gevolgen vandien: helmplicht, verzekeringsplicht , ....

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”