Kopie boorddocumenten volgens politie rijden zonder papieren

Sianna
Topic Starter
Berichten: 156

Kopie boorddocumenten volgens politie rijden zonder papieren

#1 , 12 jun 2014 13:27

Een dikke maand geleden is mijn vriend op de moto tegengehouden geweest door de politie. Bij controle papieren was de agent van dienst er niet mee akkoord dat hij copies van de boorddocumenten bij had en geen originelen. Mijn vriend zijn uitleg, dat hij de originele papieren nooit in de moto bewaard, omdat als ze de moto stelen, ze dan ook ineens de originele boorddocumenten bij hebben, werd niet aanvaard. Hij moest deze papieren op het politiebureau gaan tonen.
Zo gezegd zo gedaan en wij dachten dat alles hiermee van de baan was. Nu zit er een boete in de bus, 65 euro, voor rijden zonder papieren. Ten eerste reed hij niet zonder papieren, hij had er bij, maar het waren copies. Ten tweede hebben we braafjes gedaan wat de agent van ons verwachtte, de originelen gaan laten zien op het bureau (jammer genoeg hebben we hier geen bewijs van gekregen). We vinden die boete er dus ver over.

Kunnen we deze boete protesteren en welke kans maken we?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pAscAl54321
Berichten: 38

#2 , 12 jun 2014 13:30

U kan best betalen:
Als bestuurder bent u verplicht steeds de originele boorddocumenten in de auto te bewaren. Documenten zoals het inschrijvings-, verzekerings- en keuringsbewijs zijn officiële akten. Kopieën van akten zijn nooit rechtsgeldig en verhinderen dus een degelijke controle door de politie.


Dit geldt ook voor uw identiteitskaart en uw rijbewijs: neem altijd de originelen mee

Niemand verbied u die papieren in uw kledy te bewaren i.p.v. in uw MOTO met nieuwe inschrijvingsbewijs in 2 delen is dit opgelost.

Lightning

#3 , 12 jun 2014 13:36

...Kunnen we deze boete protesteren en welke kans maken we?
U maakt geen enkele kans. De originele boorddocumenten moeten bij een controle voorgelegd kunnen worden.
...We vinden die boete er dus ver over...
Dat mag u vinden, maar weet dat de politie de moto van uw vriend ook had kunnen immobiliseren tot de documenten voorgelegd konden worden. M.i. zijn ze dus nog zeer soepel geweest.

Reclame

Sianna
Topic Starter
Berichten: 156

#4 , 12 jun 2014 13:37

Er hangt hier: zomerkledij, winterkledij, tussenseizoenskledij, speciale motopakken. Ik kan je verzekeren dat zoiets als twee papiertjes dan al snel eens in het verkeerde pak terecht komt. De copies zitten hier in élk motopak, zo heeft ie, dacht ik, altijd wel bewijs bij.

Ik wist niet dat ze daar zover in konden en zouden gaan. En ik blijf erbij dat ik het er ver over vind om nog een boete na te sturen als je op het bureau al gaan bewijzen bent dat de moto in kwestie wel degelijk ingeschreven en verzekerd is.

Turaki
Berichten: 6870

#5 , 12 jun 2014 13:51

En ik blijf erbij dat ik het er ver over vind om nog een boete na te sturen als je op het bureau al gaan bewijzen bent dat de moto in kwestie wel degelijk ingeschreven en verzekerd is.
Het is dan ook geen boete voor een niet-ingeschreven of niet-verzekerd voertuig, maar een boete voor het rondrijden zonder boorddocumenten.

Sianna
Topic Starter
Berichten: 156

#6 , 12 jun 2014 13:55

Het is dan ook geen boete voor een niet-ingeschreven of niet-verzekerd voertuig, maar een boete voor het rondrijden zonder boorddocumenten.
Wat hij ook niet deed, want hij had copies bij, alleen geen originelen. Soit, dura lex est lex, ook al trekt ze in mijn ogen dan op geen botten en vind ik het een gemakkelijke manier om de gewone burger wat geld afhandig te maken.

Alleszins bedankt voor de hulp!

LeenW
Berichten: 12824

#7 , 12 jun 2014 14:04

De afspraak op bureau is om aan te kunnen tonen dat u ze wel degelijk bezit. De boete is dan ook voor het niet kunnen voorleggen, als u niet op de afspraak was gekomen of ze gewoon niet meer had, was de boete nog veel hoger geweest. Ik ga verder ook akkoord dat de politie het nog zacht heeft aangepakt door uw vriend te laten voortrijden.

Ten slotte: als de wet zegt dat originele documenten moeten worden voorgelegd, maken bezwaren van praktische aard niets uit.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 12 jun 2014 14:30

Ten slotte: als de wet zegt dat originele documenten moeten worden voorgelegd, maken bezwaren van praktische aard niets uit.
Met dank aan al diegenen die vroeger getracht hebben om vervalste documenten voor te leggen aan de politie

Franciscus
Berichten: 38587

#9 , 12 jun 2014 20:43

Niet bij hebben van vb identiteitskaart : betrokkene kan bestuurlijk worden aangehouden tot zijn I.K. op het bureau wordt binnengebracht. Tevens kan hier eveneens een PV worden voor uitgeschreven.
Het niet bij hebben van inschrijvingsbewijs - verzekering in dit geval voor een moto ... politie kan verder rijden verbieden en om de veiligheid van de motorfiets te verzekeren op risico en kosten van de bestuurder voertuig laten overbrengen door takeldienst naar beveiligde plaats (politiebureau of bij takelbedrijf).

Turaki
Berichten: 6870

#10 , 12 jun 2014 21:09

politie kan verder rijden verbieden en om de veiligheid van de motorfiets te verzekeren op risico en kosten van de bestuurder voertuig laten overbrengen door takeldienst naar beveiligde plaats (politiebureau of bij takelbedrijf).
Op kosten van de overtreder, uiteraard.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 12 jun 2014 22:33

Niemand verbied u die papieren in uw kledy te bewaren i.p.v. in uw MOTO met nieuwe inschrijvingsbewijs in 2 delen is dit opgelost.
Dat heeft u dan helaas verkeerd begrepen ...

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... 03-hs2afd4" onclick="window.open(this.href);return false;
Artikel 17

§1. Het kentekenbewijs wordt aan boord van het voertuig bewaard telkens dit laatste deelneemt aan het verkeer.


en

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... 93-hs1afd1" onclick="window.open(this.href);return false;
Artikel 1
Voor de toepassing van dit besluit, wordt verstaan onder :

11° in het verkeer brengen :
rijden, stilstaan of parkeren op de openbare weg in België;



Bij een op de openbare weg geparkeerde motorfiets, moet het kentekenbewijs dus nog altijd ergens in het voertuig bewaard worden ...


Zie onderschrift ...

Sianna
Topic Starter
Berichten: 156

#12 , 13 jun 2014 07:12

Dat onderschrift klopt bij mijner inziens volledig :D

Ja, dat hebben we dan weer op de harde manier geleerd zeker. In de moto zal het alleszins nooit bewaard worden, dan mag de wet het nog voorschrijven zoals ze wil. Het risico om geimmobiliseerd te worden nemen we niet, dus nu zullen de papieren telkens van motopak moeten veranderen. *zucht*

Nogmaals bedankt, we zullen de boete dan maar betalen.

Turaki
Berichten: 6870

#13 , 13 jun 2014 08:52

Bij een op de openbare weg geparkeerde motorfiets, moet het kentekenbewijs dus nog altijd ergens in het voertuig bewaard worden ...
Maar in de praktijk kan dit zo goed als nooit gecontroleerd worden. Politie mag niet zomaar zelf de boorddocumenten gaan zoeken, en als de bestuurder deze bij heeft op het moment van de controle, bevinden deze zich aan boord van het voertuig...

En ik denk niet dat er veel agenten zijn die hier een zaak van zullen maken.

WP002
Berichten: 1479

#14 , 13 jun 2014 09:43

Ik heb nochtans weet van mededelingen van de politie die zélf aanraadden om alleen een kopie in de wagen mee te nemen.
De voor de hand liggende oplossing is nog steeds om een inschrijvingsbewijs in twee delen te maken: A hebt u altijd bij, B ligt thuis en hebt u alleen nodig bij een verkoop. Maar dat is te moeilijk, zeker?

Kali
Berichten: 762

#15 , 13 jun 2014 10:07

Bij de nieuwe inschrijvingsbewijzen (gele) is dit probleem opgelost, deze zijn in 2 delen, maar bij de 'oude' roze is dit nog niet het geval.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”