Dagvaarding Politierechtbank

jeroenjacobs
Topic Starter
Berichten: 1

Dagvaarding Politierechtbank

#1 , 10 jun 2014 15:53

De feiten: Op 29 september 2013 werd ik langs de kant van de weg gezet voor de volgende feiten:
- 0,22-0,35 promille blazen (had 0,23)
- Negeren verkeersbord C1
- Negeren verkeersbord C3.
Ik had toen nog geen eigen auto en reed met die van mijn moeder rond, deze had een verzekering zonder rechtsbijstand. Ikzelf had toen mijn rijbewijs 1,5 jaar. Dit was mijn eerste overtreding.
Ondertussen heb ik zelf een auto met aparte verzekering bij een andere makelaar terug zonder rechtsbijstand.
Op 3 Oktober 2014 wordt ik gedagvaard.
Boete voor positief blazen is reeds betaald.
Wat moet ik nu doen? Aangezien ik geen rechtsbijstand heb en de financiële kost wil beperken.
Zelf ben ik momenteel werkloos en woonachtig bij mijn moeder, ik sta er echter financieel volledig zelf voor buiten kost en inwoon. Is er een mogelijkheid om beroep te doen op pro-deo?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 10 jun 2014 18:37

De feiten: Op 29 september 2013 werd ik langs de kant van de weg gezet voor de volgende feiten:
- 0,22-0,35 promille blazen (had 0,23)
- Negeren verkeersbord C1
- Negeren verkeersbord C3.
Ikzelf had toen mijn rijbewijs 1,5 jaar.
Niet naleven van de C1 is een 3de graads overtreding, en die brengt je als beginnend bestuurder (< 2 jaar rijbewijs B op moment feiten) voor de rechtbank.

Het betekent ook dat je bij veroordeling, verplicht één of meerdere herstelonderzoeken zal moeten ondergaan - vaak is dat enkel opnieuw theorie afleggen.
De rechter MOET die straf opleggen volgens de wet.

Dit was mijn eerste overtreding.
Dat is het soort dingen dat je voor de rechtbank beter niet uitkraamt ... komt niet echt geloofwaardig over.

Het is de eerste keer dat een overtreding vastgesteld is / je eerste PV ;-)

Ondertussen heb ik zelf een auto met aparte verzekering bij een andere makelaar terug zonder rechtsbijstand.
Dat maakt niet uit, zonder rechtsbijstandverzekering op het moment van de feiten, ga je geen rechtsbijstand krijgen.
Op 3 Oktober 2014 wordt ik gedagvaard.
De combinatie van overtreden van C1 én C3 lijkt me raar, hoe heb je dat geflikt ?

Boete voor positief blazen is reeds betaald.
Beetje bizar dat dit afgesplitst is van de rest, maar het kan nu maar in je voordeel spelen.

Dat staat dan ook niet op je dagvaarding mag ik hopen ?
Wat moet ik nu doen? Aangezien ik geen rechtsbijstand heb en de financiële kost wil beperken.

Zelf ben ik momenteel werkloos en woonachtig bij mijn moeder, ik sta er echter financieel volledig zelf voor buiten kost en inwoon. Is er een mogelijkheid om beroep te doen op pro-deo?
Je kan kiezen voor een pro-deo advocaat, als je hiervoor in aanmerking komt (vermoedelijk wel) :

http://www.rechtenverkenner.be/Pages/Re ... 634&site=1" onclick="window.open(this.href);return false;


Je moet geen advocaat nemen, je mag jezelf ook verdedigen voor de rechtbank.
In dat geval moet je wel zorgen dat je weet waarmee je bezig bent.

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”