Blauwe Parkeerkaart met klokje

pvk10566
Topic Starter
Berichten: 9

Blauwe Parkeerkaart met klokje

#1 , 06 jun 2014 10:53

Omdat ik eigenlijk nergends op het internet hierover iets kon vinden in Belgie, dacht ik dat het toch eens goed zou zijn mijn ervaring te delen met anderen...een soort mise-en-garde.
Ik heb een paar jaar geleden zo'n blauwe parkeerkaart met een klokje gekocht in Duitsland, bij een benzine station. Schijnbaar, zoals men mij toen gezegd heeft, mag je die alleen maar gebruiken als je het klokje uitzet als je auto ergends neerzet anders is het bedrog, wat nogal logisch lijkt. Dus ik heb hem ook gebruikt op die wijze, heb zelfs een bon gehad ergends omdat ik te laat was en de twee uren waren voorbij. Die parkeerkaart lag ook altijd in mijn wagen.
Maar het moest toch eens gebeuren, mijn echtgenote moest naar de stad...ze kon haar parkeerkaart niet vinden en nam toen die uit mijn wagen met gevolg: ze vergat om hem uit te zetten
Wat gebeurde er toen...Natuurlijk een boete van €25 en een convocatie bij de locale Inspecteur omdat die Parkeerkaart met klokje een ilegaal object is, je mag het niet eens hebben, volgends Art 62bis...en het kwam voor de rechter.
De Rechter besloot voor een boete van €600 :shock: en een rijverbod van 15 dagen :?:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 06 jun 2014 11:41

En de vraag is?

Wuyts1991
Berichten: 399

#3 , 06 jun 2014 11:45

Lijkt misschien onschuldig, maar het is eigenlijk een soort van fraude op kleine schaal.

Reclame

pvk10566
Topic Starter
Berichten: 9

#4 , 06 jun 2014 12:03

En de vraag is?
Begrip voor een boete...maar waarom een rijverbod?

pvk10566
Topic Starter
Berichten: 9

#5 , 06 jun 2014 12:12

Lijkt misschien onschuldig, maar het is eigenlijk een soort van fraude op kleine schaal.
Klopt ...maar Coyotes zijn legaal en toch in contradictie met die wet art 62bis...of niet soms? Je mag snel rijden, jezelf en anderen in gevaar brengen en het apparaatje zorgd dervoor dat je niet betrapt zult worden. Is dat ook niet fraude?

Wuyts1991
Berichten: 399

#6 , 06 jun 2014 12:25

- Je bedoelt het waarschijnlijk anders maar voor de duidelijkheid, het hebben van een coyote geeft geen vrijgeleide om te snel te rijden en anderen in gevaar te brengen.

- Art. 62bis doelt op apparaten zoals radardetectors. Dit zijn apparaten die flitsers op een bepaalde manier kunnen -opsporen- (radiogolven/magnetisch/...) .
Wat een coyote doet is niet meer dan dat jij naar al je vrienden een sms zou sturen dat er op een bepaalde plaats een flitser staat. Niets illegaal aan dus.
Als een coyote illegaal is zijn al die facebookpagina's ook illegaal, zijn flitsmeldingen op radio (zonder toestemming van politiediensten) ook illegaal...

Het is wel een dunne lijn ... :)

pvk10566
Topic Starter
Berichten: 9

#7 , 06 jun 2014 13:39

- Je bedoelt het waarschijnlijk anders maar voor de duidelijkheid, het hebben van een coyote geeft geen vrijgeleide om te snel te rijden en anderen in gevaar te brengen.

- Art. 62bis doelt op apparaten zoals radardetectors. Dit zijn apparaten die flitsers op een bepaalde manier kunnen -opsporen- (radiogolven/magnetisch/...) .
Wat een coyote doet is niet meer dan dat jij naar al je vrienden een sms zou sturen dat er op een bepaalde plaats een flitser staat. Niets illegaal aan dus.
Als een coyote illegaal is zijn al die facebookpagina's ook illegaal, zijn flitsmeldingen op radio (zonder toestemming van politiediensten) ook illegaal...

Het is wel een dunne lijn ... :)
Héél dun inderdaad...want je kunt ook zo over die parkeerkaart met klokje praten....je zet hem uit als je parkeerd, en als je terugkomt doen je hem weer aan. Maarrre....alleen maar het feit dat je der eentje hebt is al strafbaar in Belgie, zelfs als je hem "eerlijk" gebruikt.

Mijn bericht was eerder bestemd als louter informatie voor degenen die naar dit onderwerp zouden "Googlen"...toen ik hem had gekocht heb ik hierover gezocht en niets gevonden. Het is goed te weten dat je jezelf een hoop last kunt voorkomen door dit klokje niet aan te schaffen want ze zijn makkelijk te krijgen. De straffen kunnen hoog oplopen: Boete van €600 to €6000, 15 tot 60 dagen gevangenis en facultatief rijverbod vanaf 8 dagen

Franciscus
Berichten: 38603

#8 , 06 jun 2014 13:47

Wat is er met de klokparkeerkaart gebeurd? teruggekregen of verbeurd verklaard of vrijwillige afstand?

pvk10566
Topic Starter
Berichten: 9

#9 , 06 jun 2014 14:08

Wat is er met de klokparkeerkaart gebeurd? teruggekregen of verbeurd verklaard of vrijwillige afstand?
Meteen In beslag genomen

Franciscus
Berichten: 38603

#10 , 06 jun 2014 14:12

dat zal wel en dan in vonnis verbeurd verklaard?

pvk10566
Topic Starter
Berichten: 9

#11 , 06 jun 2014 14:29

dat zal wel en dan in vonnis verbeurd verklaard?
Klopt, inderdaad

LeenW
Berichten: 12840

#12 , 06 jun 2014 17:34

U gaat zoiets kopen om het dan nooit te gebruiken? Ik denk niet dat er één rechter is die dat gaat geloven.

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#13 , 07 jun 2014 00:14

Los van uitstel of opschorting is een boete van 600 de minimumgeldboete voor dergelijke overtreding.

Het rijverbod was dan weer facultatief.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 07 jun 2014 12:06

Art 62bis gaat echt niet enkel over radardetectoren

Artikel 62bis

Onverminderd de bepalingen van de wet van 30 juli 1979 betreffende de radioberichtgeving is het verboden elke uitrusting die of elk ander middel dat de vaststelling van overtredingen van deze wet en van de reglementen betreffende de politie over het wegverkeer, bemoeilijkt of verhindert of automatisch werkende toestellen bedoeld in artikel 62 opspoort, bij zich te hebben.


Het apparaatje is een middel.
Het middel dient om de beperking inzake parkeertijd uit de wegcode (een van de reglementen betreffende de politie over het wegverkeer) te verhinderen.

Wuyts1991
Berichten: 399

#15 , 08 jun 2014 16:40

Klopt, het gaan inderdaad niet uitsluitend over radardetectoren. Dat beweer ik ook niet.
Ik probeerde het verschil aan te tonen tussen een radardetector en een coyote toestel met betrekking tot art.62bis.

Maar er zijn uiteraard erg veel toestellen die, op welke manier dan ook, welke vaststelling dan ook bemoeilijken.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”