boswachter<>offroadmotorrijder

vaderetro
Topic Starter
Berichten: 6

boswachter<>offroadmotorrijder

#1 , 05 jun 2014 22:32

Zoals het onderwerp al doet vermoeden, ben ik als offroadrijder (aub niet te verwarren met wildcrossers ! onze moto's zijn in orde met alle wettelijke verplichtingen ) aangehouden door wat vermoedelijk een boswachter was. De man in een grijs uniform dat niet gelijk is aan dat van een boswachter(groen uniform), heeft zichzelf namelijk niet geïdentificeerd en stapte uit een anoniem voertuig. Hij heeft onmiddellijk foto's genomen van ons groepje dat stilstond omdat één van ons een gebroken ketting had, en we dat aan't repareren waren. Hij had dus alle tijd om op zijn gemak van alles en iedereen foto's te nemen en bovendien om onze papieren te vragen, die ik niet bij had en dus niet kon voorleggen.Hij had sowieso mijn nrplaat al genoteerd ! Volgens mijn bescheiden mening bevonden wij ons in een kiezelafgraving die in privébezit is, en waarvan de eigenaar ons tot dusver steeds ongemoeid liet. We vernielen daar tenslotte niks....Nu beweerde die man in uniform dat dit veranderd is, en dat deze afgraving (kuil in de volksmond) over gegaan is naar bosbeheer en dat we ons dus in natuurgebied bevonden ! Hierdoor waren wij ineens in overtreding, en zou een boete volgen, aldus de man. Er staan nergens verbodstekens en die kuil is vrij toegankelijk . Die man was er tenslotte ook met zijn auto in gereden...
Nu tracht ik dus te achterhalen of wij wel degelijk in overtreding waren en wat voor boete er ons mogelijk boven het hoofd hangt.
Die kuil (Borremankuil) bevind zich in de hoek Lanklaarsesteenweg (N 75 ) en Steenweg naar As (N 763 ) , geflankeerd door industriezone Op de Berg/Walkro. Dit ligt nabij het stadje As. Google Maps, en je vind dat zo....
Alle info is welkom :|

Dank bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 06 jun 2014 10:07

Boswachters hebben al enige tijd een nieuw uniform.
http://nieuws.vtm.be/binnenland/2013010 ... uw-uniform" onclick="window.open(this.href);return false;

vaderetro
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 06 jun 2014 10:25

Yep, daar leek het idd wel op . Thx vd link

Reclame

giserke
Berichten: 2434

#4 , 06 jun 2014 10:32

Boswachters zijn officieren van gerechtelijke politie met een beperkte bevoegdheid.
Ze hebben de opdracht misdrijven op te sporen en kunnen aanhoudingen verrichten.
Dat die man daar ingereden heeft met zijn auto, lijkt me nogal logisch het is zijn job het bos te bewaken.

Hij moet zich wel kunnen identificeren.

Maar een bos mag U officieel niet gebruiken als offroad terrein.

Sirkii
Berichten: 5396

#5 , 06 jun 2014 12:52

In Vlaanderen mag gemotoriseerd verkeer enkel op openbare (verharde of onverharde) wegen die door 't bos lopen. Vanzelfsprekend voor zover er geen verbodsborden aangebracht zijn.

In Wallonie mag gemotoriseerd verkeer enkel op openbare verharde wegen die door't bos lopen. Op onverharde wegen is gemotoriseerd verkeer verboden. (Waals bosdecreet)

vaderetro
Topic Starter
Berichten: 6

#6 , 06 jun 2014 16:23

@ giserke
Ik ben me er zeer van bewust dat we niet in het bos mogen rijden ! Maar wij bevonden ons ook helemaal niet in het bos, maar in een kiezelafgraving waarvan wij (ten onrechte ?) dachten dat deze nog steeds privé bezit is . Dat is nu eigenlijk de hamvraag en de reden dat ik hier om info vraag. Wie heeft de kennis om te achterhalen of die kuil nog steeds privé bezit is, dan wel in handen van groen en bos ? En de eventuele boete die daar aan vast hangt indien we wel degelijk(onbewust) in de fout zijn gegaan. Al dan niet bewust vd fout doet er in feite niet toe, weet ik wel, maar ons groepke probeert althans om volgens de regels te spelen....niet makkelijk ! Onze hobby zit nu eenmaal in een verdoemhoekje.....:/

@ sirkii
Helemaal juist ! Maar de walen voorzien dan wel zo nu en dan een officieel goed gekeurde rondrit....de zogenaamde 'rando moto tout terrain' In Vlaanderen is zoiets politiek incorrect en dus not done ! Dus kun je haast nergens naartoe met je hobby...(motocross is iets compleet anders , en veel mensen verwarren die 2 dikwijls omdat de moto's wel sterk op elkaar lijken)

LeenW
Berichten: 12828

#7 , 06 jun 2014 17:31

Ik neem aan dat die boswachter wel weet waar "zijn" bos begint en eindigt. Hebt u het hem gevraagd of de situatie recent gewijzigd is of zo? Of hebt u het van horen zeggen dat het privédomein zou zijn?

Sirkii
Berichten: 5396

#8 , 06 jun 2014 20:11

k Weet het maar al te goed. Ben zelf actief in het 4x4 wereldje. We moeten eigenlijk al naar Roemenie om nog iets te kunnen doen waar niemand last van heeft. Of naar Ijsland. Deze zomer ga k voor de vierde keer erheen.

Wat je vraag betreft: ga t gewoon vragen bij stedebouw in de betrokken gemeente. Of wacht gewoon af; misschien komt er wel niets van omdat die boswachter misschien wel foutief geverbaliseerd heeft.

vaderetro
Topic Starter
Berichten: 6

#9 , 08 jun 2014 07:58

@ leenw ivm recente wijziging hebben we idd gevraagd aan hem. Dat zou ook zo zijn. Eigenaar zou dezelfde blijven, echter zou bosbeheer er 'het beheer' gekregen hebben. Maar is zijn antwoord dan wel betrouwbaar ? Er zijn gevallen bekent waar een (overijverige) boswachter moto's aanhield op een landbouwweg, dus openbare onverharde weg, aanpalend aan een bosperceel . Daar kwam weliswaar geen gevolg aan (geen PV), maar dit is wel pure intimidatie ! Als je dan niet precies weet hoe het in elkaar steekt, bluft die man je dus wel van je sokken ......niet leuk !

@sirkii Ga idd eens m'n licht op steken bij stedebouw.Merci, goede tip.
Een PV is bij mijn weten niet (ter plaatse) opgesteld....enkel foto's en notitie's vd nrplaten en moto's. Van een enkeling heeft hij ook de identiteitskaart gekregen....
Hij merkte ook heel fijntjes op 'dat we de moto's mochten houden'......alweer intimidatie......

Sirkii
Berichten: 5396

#10 , 08 jun 2014 19:15

Ze mogen wel degelijk voertuigen in overtreding confiskeren. :( Waarom denk je dat we in t 4x4 wereldje zo braaf zijn?

vaderetro
Topic Starter
Berichten: 6

#11 , 12 jun 2014 08:28

Da' nu eigenlijk toch wel straf , hè. Als je door een boswachter word aangehouden omdat je je op een (bos) onverharde weg bevind waar je niet mag zijn , mag hij je voertuig confiskeren ??? Maar als je met datzelfde voertuig midden in de stad bvb een enkelrichtingsstraat inrijd tegen de richting in(en waar je dus ook niet mag zijn), krijg je enkel een (verkeers) boete ???? Hier is nl zelf geen sprake van voertuig confiskeren ! ikke niet begrijpen......:/

Ik ga het hier verder bij laten, want dit gaat ons alleen maar verder doen afdwalen en ik ben net aan m'n hart geopereerd.....is niet goed voor mijne tikker .........

Thx vd respons en opheldering, Grts, V

Turaki
Berichten: 6870

#12 , 12 jun 2014 08:31

Da' nu eigenlijk toch wel straf , hè. Als je door een boswachter word aangehouden omdat je je op een (bos) onverharde weg bevind waar je niet mag zijn , mag hij je voertuig confiskeren ??? Maar als je met datzelfde voertuig midden in de stad bvb een enkelrichtingsstraat inrijd tegen de richting in(en waar je dus ook niet mag zijn), krijg je enkel een (verkeers) boete ???? Hier is nl zelf geen sprake van voertuig confiskeren ! ikke niet begrijpen......:/
2 verschillende wetgeving, die verschillende doelstellingen hebben, en bijgevolg ook andere sancties.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”