Staandehouding door federale wegpolitie

Zuuid
Topic Starter
Berichten: 13

Staandehouding door federale wegpolitie

#1 , 05 jun 2014 14:52

Gisteren werd ik op de E34 staande gehouden door een wagen van de Federale wegpolitie. Ik had ze even daarvoor ingehaald en blijkbaar hebben ze de hele tijd achter me aan gereden. Het was het aan het regenen. Ik kreeg een boete van 165 euro wegens onnodig links rijden en een snelheidsovertreding. Echter bleek bij het controleren van de boorddocumenten dat het verzekeringsbewijs al enkele dagen vervallen was. Vergeten het nieuwe formulier in de auto te leggen.

Voor de snelheidsovertreding en het onnodig links rijden kreeg ik een groen papiertje. Daarop stond
-reële snelheid van 136 km/u bij regen.
-gedurende 10 km onnodig links rijden.

Ik kon kiezen tussen onmiddellijke inning of minnelijke schikking. Ik koos voor onmiddellijke inning en moest dan betalen aan een mobiele banccontactterminal. Voor het niet bijhebben van geldige verzekering kreeg ik een wit formuliertje 'PV-waarschuwing'. De agent zei dat hiermee de kous af was mits ik binnen de twee dagen aan het lokale politiestation mijn geldige verzekeringsdocumenten kon voorleggen.

Nu ga ik de grond niet aanvechten, ik reed inderdaad te snel en op het linkervak (hoewel ik het belachelijk vind dat zoiets in de wegcode staat en het eigenlijk juist veiliger is omdat je zo niet voortdurend van vak moet veranderen met alle risico's vandien, zeker bij regen) en het was aan het regenen waardoor ik de snelheidsmeter beter in het oog moest houden. IK heb trouwens zoals gezegd al betaald en mijn lesje geleerd. Maar het gaat me meer op wat achtergrondinformatie:

-Is onmiddellijke inning hetzelfde als een pv? Zijn er verschillende gevolgen voor mij?

-Ik las ook dat jonge bestuurders strenger gestraft worden. Ik heb nu vier jaar mijn rijbewijs en nog geen enkele boete gehad. Zou dit ook een invloed kunnen gehad hebben op het boetebedrag?

-Ik ben naar een wijkpost van de lokale politie geweest met dus mijn verzekeringsdocumenten en dat waarschuwings-PV. Echter woon ik een kleine politiezone met familieleden die agent zijn en ik wil die boete natuurlijk niet aan de grote klok hangen. Hebben die lokale agenten ook toegang tot PV"s en dergelijke en naar wie stuurt hij dat waarschuwings-PV terug? Is dat rechtstreeks naar de verbaliseerde agent van de federale wegpolitie?

-Bij recidive verdubbelen de boetes las ik. Maar geldt dat ook voor onmiddellijke schikkingen? Want dan moet er toch een centraal bestand zijn waar alle boetes opgeslagen worden. Wie kan daar allemaal bij?

-De vaststelling voor snelheidsovertreding gebeurde visueel. Hij zij wel dat de auto's geijkte snelheidsmeters gebruiken. Maar als er op het groene blaadje staat 'reële snelheid' 136 km/u. Wat dan met de ijkingsmarge van 6%?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Wuyts1991
Berichten: 399

#2 , 05 jun 2014 23:03

Onmiddellijke inning is niet hetzelfde als PV. Beiden worden opgesteld nav een verkeersovertreding. Het verschil zit in het gevolg.
Een onmiddellijke inning is hetzelfde als het parket dat zegt 'je hebt een bepaalde overtreding gedaan maar wij hebben al zoveel werk..als je nu betaald is het voor ons in orde'. Bij betaling is de kous dan ook af. Bij een PV krijg je om bepaalde redenen geen voorstel om meteen te betalen en wil men toch eventueel jou verhaal horen. PV wordt opgestuurd naar het parket en deze beslissen dan of men een minnelijke schikking voorstelt (is opnieuw een te betalen bedrag) of men kan u uitnodigen op zitting.

Jonge bestuurders = personen die hun vast rijbewijs B minder dan 2 jaar bezitten.

In principe zou elke politiepost deze waarschuwing pv's kunnen behandelen. Echter zal u hoogstwaarschijnlijk naar uw eigen zone van de woonplaats worden gestuurd.

Een onmiddellijke schikking bestaat niet. U bedoelt een onmiddellijke inning. Voor zover ik weet doelt men bij recidive op uitspraken van politierechtbank. Bij een onmiddellijke inning doet de rechtbank geen uitspraak.

Als er staat 'reële snelheid' dan zal ofwel de geijkte snelheidsmeter zo geijkt zijn dat de gemeten snelheid = de reële snelheid, of men deed de berekening -6% reeds.
Reële snelheid = de snelheid die u in realiteit heeft gereden.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 06 jun 2014 01:14

Gisteren werd ik op de E34 staande gehouden door een wagen van de Federale wegpolitie.
Mooi dat ze dat ook nog eens doen, hoe zeldzaam ook ...
Ik kreeg een boete van 165 euro wegens onnodig links rijden en een snelheidsovertreding.
Bizar bedrag.
Links : eerstegraads = 55 bij OI
snelheidsovertreding 136 (gemeten) ipv 120 is 50 euro ; 136 reëel (145 gemeten) = 80 bij OI

U gaat dus waarschijnlijk een PV ontvangen voor het niet rechts rijden (Art 9.3.1, eerste graad, 55) en onaangepaste snelheid (10.1 - 2de graads, 110 ) ipv een gemeten snelheid.

-Is onmiddellijke inning hetzelfde als een pv? Zijn er verschillende gevolgen voor mij?
De combinatie van inbreuken, met niet verzekering er bij, had je voor de politierechtbank kunnen brengen ipv een OI of MS

-Ik las ook dat jonge bestuurders strenger gestraft worden. Ik heb nu vier jaar mijn rijbewijs
Beginnende bestuurders ...
Niet meer van toepassing op jou.

-Bij recidive verdubbelen de boetes las ik. Maar geldt dat ook voor onmiddellijke schikkingen?
recidive is opnieuw een overtreding begaan, na een eerdere veroordeling door de (politie)rechtbank.
Niet van toepassing op een OI of MS dus.
Al wil men die OI en MS ook in een databank gaan stoppen, om ze later tegen de beklaagden te gaan gebruiken.

Het niet kunnen bewijzen van de onjuistheid of zelfs valsheid van een PV zal in de toekomst dus een aanwrijfbaar gegeven gaan opleveren ...
De zoveelste aanfluiting van de rechtsstaat voor zover het om (vermeende) verkeersovertreders gaat.
[2 van mijn laatste 3 PVs waren totaal onterecht]
-De vaststelling voor snelheidsovertreding gebeurde visueel. Hij zij wel dat de auto's geijkte snelheidsmeters gebruiken. Maar als er op het groene blaadje staat 'reële snelheid' 136 km/u. Wat dan met de ijkingsmarge van 6%?
Volgens mij wordt het onaangepaste snelheid op het PV ipv een "gemeten" snelheid.

Je zit met meer marge dan 6%, aangezien er bij de ijking ook weer die 6% op zit bij die ijkmeting , en de visuele aflezing is weinig nauwkeurig tenzij de snelheidsmeter in het voertuig digitaal was ...

Maar je hebt al betaald ...

Reclame

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#4 , 07 jun 2014 00:04

Opgelet, ook wanneer je betaald hebt kan de zaak in bepaalde gevallen alsnog voor de rechtbank worden gebracht!
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#5 , 07 jun 2014 00:08

En om helemaal correct te zijn: een pv en een OI zijn twee compleet verschillende zaken. Een pv is een officiële akte, die in dit geval de neerslag bevat van de vaststellingen van een politieagent.

Een onmiddellijk inning is een van de wijzen waarop een overtreding wordt afgehandeld.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 07 jun 2014 12:11

Opgelet, ook wanneer je betaald hebt kan de zaak in bepaalde gevallen alsnog voor de rechtbank worden gebracht!
Inderdaad.
Als het parket binnen de maand zo beslist.

§ 2. Door betaling vervalt de strafvordering, tenzij het openbaar ministerie binnen een maand, te rekenen van de dag van de betaling, de betrokkene kennis geeft van zijn voornemen die vordering in te stellen. De kennisgeving geschiedt bij een ter post aangetekende brief; zij wordt geacht te zijn gedaan de eerste werkdag na de dag van afgifte ter post.

Da's héél zeldzaam vzviw ...

Zuuid
Topic Starter
Berichten: 13

#7 , 07 jun 2014 20:05

^^Maar de agent vertelde me dat het bij de politie zal blijven. Dus die regeling lijkt me een beetje een wassen neus.
En om helemaal correct te zijn: een pv en een OI zijn twee compleet verschillende zaken. Een pv is een officiële akte, die in dit geval de neerslag bevat van de vaststellingen van een politieagent.

Een onmiddellijk inning is een van de wijzen waarop een overtreding wordt afgehandeld.
Dus een OI zit altijd bij een PV? Ik vond het gewoon raar dat op het formuliertje niet het woord 'PV' stond. Terwijl dat op het andere fortmiertje dat ik kreeg ivm niet bijhebben van correct verzekeringsbewijs rijden wel stond 'PV van waarschuwing'.
Volgens mij wordt het onaangepaste snelheid op het PV ipv een "gemeten" snelheid.
Er stond inderdaad art. 10.1.1 op het formuliertje. Dus had ik 120 gereden kon ik het nog steeds krijgen.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 08 jun 2014 12:48

^^Maar de agent vertelde me dat het bij de politie zal blijven.
De regeling bestaat, en kan gebruikt worden als parket of politie merken dat ze een kemel geschoten hebben door een OI of MS voor te stellen.
Dus een OI zit altijd bij een PV? Ik vond het gewoon raar dat op het formuliertje niet het woord 'PV' stond.
Ik verwacht dat je nog een aanvankelijk PV gaat krijgen, met melding dat de OI meteen voldaan is.

Die 2de-rangs-PVs blijven normaal bij de politie, tot Bpost meldt dat de bijhorende OI niet betaald is na 60 dagen, waarna het PV naar het parket gaat.
Volgens mij wordt het onaangepaste snelheid op het PV ipv een "gemeten" snelheid.
Er stond inderdaad art. 10.1.1 op het formuliertje. Dus had ik 120 gereden kon ik het nog steeds krijgen.
Anders gezegd : je snelheid is onvoldoende stabiel gemeten (niet lang genoeg gevolgd, niet gevolgd op vaste afstand, ...) om deze te kunnen weerhouden op het PV.

Zuuid
Topic Starter
Berichten: 13

#9 , 08 jun 2014 14:18

Ik verwacht dat je nog een aanvankelijk PV gaat krijgen, met melding dat de OI meteen voldaan is.
Is dat zo? Ik heb een bewijsje van de Bancontact en heb ook dat groen formuliertje met de overtreding. Dat opzich vind ik voldoende. Ik heb eigenlijk liever geen extra post, dat wordt toch door andere mensen opengemaakt.

Maar misschien krijg je dat aanvankelijk PV alleen als je niet rechtstreeks betaalt. Want ik heb het er ook met de wijkagent over gehad en die vond het vreemd dat ik onmiddellijk met Bancontact kon betalen. Blijkbaar hebben niet veel korpsen zoiets. Maar de Federale Wegpolitie natuurlijk wel omdat het hun hoofdtaak is om mensen van de weg te halen en te laten betalen.

Maar betekent dit dat er een verschil is tussen onmiddellijke inning die je onmiddellijk betaalt en een onmiddellijke inning die je niet onmiddellijk betaalt? Vreemd, want hoe kan je nu spreken van een onmiddellijke inning als er niet onmiddellijk geïnd wordt? :wink:

Maar blijkbaar is het toch echt zo als ik deze informatie mag geloven:
Onmiddellijke inning

De politie stelt verkeersinbreuken vast en maakt daarvan een proces-verbaal op.

Voor lichte verkeersinbreuken zal de politie een onmiddellijke inning voorstellen. Je ontvangt dan eerst een afschrift van het proces-verbaal met een antwoordformulier. Daarna ontvang je een brief van de politie met de mogelijkheid om de onmiddellijke inning te betalen via overschrijvingsformulier.

Bij tijdige en correcte betaling van de onmiddellijke inning blijft het proces-verbaal bij de politie en wordt het dossier op deze wijze afgesloten.

http://www.cass.be/parket/leuven/verkee ... kking.html
Wat voor mij niet gold omdat ik onmiddellijk kon betalen.
Laatst gewijzigd door Zuuid op 08 jun 2014 15:00, 2 keer totaal gewijzigd.

Zuuid
Topic Starter
Berichten: 13

#10 , 08 jun 2014 14:52

En ik las ook dit artikel:
Overtreders kunnen boetes binnenkort met bancontact betalen

11/03/'10 De federale wegpolitie heeft een driehonderdtal draagbare betaaltoestellen aangekocht. Dankzij deze toestellen kunnen automobilisten die een overtreding begaan hun boete elektronisch betalen.

Automobilisten die te snel of zonder gordel rijden, of telefoneren in de wagen, krijgen binnenkort de mogelijkheid om hun boete onmiddellijk met bancontact te betalen. Deze vernieuwing verlicht de werkdruk van de agenten want die moeten in zo'n geval geen proces-verbaal meer opstellen.

In juni worden de draagbare bancontacttoestellen geleverd. Verwacht wordt dat ze wel pas in oktober in gebruik zullen worden genomen.

gva.be
Als ik dat mag geloven werd er dan toch geen PV opgemaakt.



Eigenlijk is dat vreemd. Op den duur zou je nog wensen dat je onmiddellijk wordt tegengehouden door de politie ipv door een flitspaal omdat het minder gedoe is met post en antwoordformulieren en dergelijke (tenminste volgens internet).


Ik heb ook nog eens dit KB overlopen en daarin staat duidelijk:
Art. 9.
De betaling kan op de volgende manieren gebeuren :

1. Betaling met bank- of kredietkaart via een mobiele betaalterminal.
De bevoegde persoon vult de stroken A, B en C van het formulier in, waarvan :
a) strook A binnen een termijn van vijf dagen wordt verzonden aan het openbaar ministerie bij de bevoegde politierechtbank;
b) strook B aan het boekje gehecht blijft;
c) strook C aan de overtreder wordt overhandigd.
Ik heb effectief een strookje met daarboven 'C' ontvangen, dat was het groene formuliertje waarover ik sprak. Dus volgens dit KB wordt het strookje A toch verzonden naar het openbaar ministerie van de politierechtbank. Ik hoop dat dit slechts een formaliteit is. Want het gebeurde in het gebied van de beruchte politierechter D'Hondt.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 08 jun 2014 22:48

De verkeerswet zelf stelt dat de vaststelling van een overtreding, in een PV gebeurt ...

Artikel 62

De overheidspersonen die door de Koning worden aangewezen om toezicht te houden op de naleving van deze wet en haar uitvoeringsbesluiten, stellen de overtredingen vast door processen-verbaal die bewijskracht hebben zolang het tegendeel niet is bewezen.

Zuuid
Topic Starter
Berichten: 13

#12 , 09 jun 2014 00:26

^^Het kan best dat het artikel fout is. Het is tenslotte door journalisten geschreven, die weten vaak niet waarover ze het hebben. Maar misschien is het verschil hier dat er onmiddellijk betaald wordt. Dus of er nu bewijskracht is of niet maakt eigenlijk niet veel uit. Je hebt toch reeds betaald en hebt je daarbij dus akkoord verklaard met de overtreding en het boetebedrag. Enfin, ik gok nu maar. Maar ik weet wel dat er op dat groene formuliertje effectief niet het woord 'PV' stond. Maar het kan inderdaad best dat het eigenlijke PV nog komt. Maar ik hoop eigenlijk van niet. Ik zou het ook een beetje verspilling van briefpapier vinden want door dat strookje C weet de overtreder ook wat hij mispeuterd heeft en daar staan de artikelnummers van wetteksten ook in.


Al lees ik in het KB ook:
Afdeling 2. - In geval van onderschepping van de overtreder

Art. 8. Voor de onmiddellijke inning van een som wordt gebruik gemaakt van genummerde formulieren, die zijn samengevoegd in genummerde boekjes en die overeenstemmen met het model van bijlage 2 bij het koninklijk besluit van 19 juli 2000 betreffende de inning en de consignatie van een som bij het vaststellen van sommige inbreuken inzake het vervoer over de weg.
Voor de toepassing van de procedure van inning mag dit formulier worden vervangen door een proces-verbaal wanneer de som niet wordt geïnd op het ogenblik van de vaststelling van de overtreding.
Dus nogmaals iets dat er op lijkt te wijzen dat een OI die met Bancontact betaald wordt geen PV is.



Dit was trouwens het groene strookje dat ik kreeg:
Afbeelding
(en 'PV nr. in geval van consignatie' was niet ingevuld. Ik veronderstel dat ze dit alleen invullen als ze een PV opmaken in het geval je met overschrijving betaald)


Ik heb ook nog dit gevonden:
Hoe werkt het systeem?

In principe wordt een proces-verbaal opgesteld bij de vaststelling van een overtreding.
Bij de vaststelling van bepaalde inbreuken tegen de regelgeving over het vervoer van goederen en personen over de weg, kan de controleambtenaar aan de overtreder de keuze laten tussen:

-de opstelling van een proces-verbaal dat gerechtelijke vervolging tot gevolg kan hebben;
-de onmiddellijke betaling van een som. De aanvaarding van het voorstel tot betaling betekent de erkenning van de overtreding. Zij dooft de strafvordering uit (behalve indien het openbaar ministerie binnen de maand aan de betrokkene meedeelt dat het zal vervolgen).

http://www.mobilit.belgium.be/nl/wegver ... /inningen/

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”