Rode Duivels hoesjes over achteruitkijkspiegels?

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

Rode Duivels hoesjes over achteruitkijkspiegels?

#1 , 05 jun 2014 14:41

Gisteren werd ik de pas afgesneden door een wagen die me waarschijnlijk niet gezien had in zijn achteruitkijkspiegel. Toen ik hem terug voorbijreed, zag ik de mogelijke oorzaal: hij had rond zijn spiegels van die Rode Duivels hoesjes. Alleen waren zijn spiegels aan de kleine kant, waardoor het elastiekje dat normaal rond de rand van de spiegel klemt, zo dicht naar het midden van de spiegel kwam, dat hij volgens mij nog niet de helft van zijn spiegel kon zien.

Hoe zit het met de reglementering hierrond? Moeten achteruitkijkspiegels niet altijd goed zichtbaar zijn? Die Rode Duivels onnozelheid gaat nog voor ongelukken zorgen! Kan de politie hier boetes uitschrijven voor belemmerd zicht in de achteruitkijkspiegels?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 05 jun 2014 14:46

Artikel 34. Gebruik van de achteruitkijkspiegels

De bestuurder moet de achteruitkijkspiegels zo stellen dat hij van zijn zitplaats het verkeer achter en links kan gadeslaan en ondermeer een ander voertuig kan waarnemen dat begonnen is links in te halen.

LeenW
Berichten: 12824

#3 , 05 jun 2014 15:10

Ik vroeg mij dit ook af. Het mag idd niet, dus moest u zo ooit iets voorhebben, zou ik onmiddellijk een foto maken van de spiegels.

Reclame

Wuyts1991
Berichten: 399

#4 , 05 jun 2014 22:55

Ik meen mij ergens te herinneren dat wagens voor 2010 ingeschreven niet over een rechter buitenspiegel moeten beschikken als ze een centrale binnenspiegel hebben.
Ik kan dit echter niet staven met de correcte wetgeving, iemand hier nog info over?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 06 jun 2014 01:20

2010 lijkt me stug ... nogal laat, niet ?

Een auto moet een rechterbuitenspiegel hebben als hij er mee goedgekeurd is - moet conform goedgekeurde type blijven.

Wuyts1991
Berichten: 399

#6 , 06 jun 2014 08:56

Ik ben inderdaad fout.

De berichten die ik gelezen heb gaan bij nader inzien over de Nederlandse wetgeving, logisch dat ik het dus niet kon staven met Belgische wetgeving.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”