Laten instappen van persoon op handicapparkeerplaats

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

Re: Laten instappen van persoon op handicapparkeerplaats

#16 , 07 jun 2014 00:17

Was dit in een gebied dat behoort tot de bevoegdheid van de politierechtbank te Antwerpen?
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lohabra
Berichten: 1015

#17 , 07 jun 2014 09:43

1) U mag nog geen seconde stilstaan op een gehandicapteplaats
Bullshit.


Op een parkeerplaats voor personen met een handicap, is enkel het parkeren voorbehouden voor personen met een handicap. Louter stilstaan in de uiterst strikte betekenis die de wegcode eraan geeft, is wel degelijk toegelaten.

Dat de arm de wet hem vervolgens het wegrijden onmogelijk gemaakt heeft om hem te bekeuren, betekent nog geenszins dat hij geparkeerd heeft. Het zal alleen aan topicstarter zijn om te bewijzen dat hij wel degelijk stilgestaan, en niet geparkeerd heeft. Ik zou daarom eerst afwachten wat er exact vermeld staat bij de vaststellingen van de verbalisanten.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#18 , 07 jun 2014 11:58

Hangen daar bewakingscamera's ?
Het zou me verbazen.
Alvast bedankt voor de reacties, ik volg jullie raad op en wacht het PV af...
Aan een station zou het me tegenwoordig eerder verbazen dat er geen hangen ...

Hoe langer je "wacht" hoe lastiger je het krijgt om bewezen te krijgen dat je er slechts stilstond .
Die beelden kunnen dat aantonen, maar worden geen eeuwigheid bijgehouden, tenzij ze bewust bewaard worden om te dienen in een strafzaak.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#19 , 07 jun 2014 12:00

Dat van die oranje kleur van de paal tot voorwaarde van geldigheid van het bord klopt toch niet hé ? Anders moet ik een foto nemen :P
Dat is een inbreuk door de wegbeheerder.
Zeer courant, maar wordt eigenlijk nooit bestraft ... en leidt niet tot eventuele vrijspraak
(het verkeersteken zelf is normaal immers nog duidelijk zichtbaar)

redak
Berichten: 205

#20 , 07 jun 2014 16:51

Wat was de tijd tussen op plaats zetten -staan - en het instappen van uw echtgenote?
Tussen inrijden en auto tot stilstand brengen..5 seconden max
Tussen stilstand en instappen echtgenote... 6 seconden max (ze haastte zich door de regen om in te stappen)

Ik vermoed dat de politiewagen een paar auto's achter mij zat bij het inrijden..

Dat van die oranje kleur van de paal tot voorwaarde van geldigheid van het bord klopt toch niet hé ? Anders moet ik een foto nemen :P
Indien u wenst gebruik te maken van een plaats voor gehandicapten, ongeacht om stil te staan of te parkeren, gelieve dan ook de handicap erbij te nemen. Zo niet, laat deze plaatsen vrij voor de mensen die ze echt nodig hebben.

Het in- en uitstappen neemt inderdaad niet veel tijd in beslag, maar indien er net na u iemand rijdt die wel recht heeft om gebruik te maken van deze plaats dan zal hij deze plaats niet kunnen gebruiken en ergens anders plaats zoeken met waarschijnlijk een pak meer moeilijkheden dan wat nattigheid dat uw vrouw nu zou hebben gehad.

Vermits u waarschijnlijk de handicap er niet bij wenst te nemen dan zal u zich tevreden moeten stellen met (hopelijk) een fikse boete.

lohabra
Berichten: 1015

#21 , 07 jun 2014 17:02

Vermits u waarschijnlijk de handicap er niet bij wenst te nemen dan zal u zich tevreden moeten stellen met (hopelijk) een fikse boete.
Boetes en andere strafmaatregelen zijn er om verkeersinbreuken te beteugelen, niet om persoonlijke frustraties bot te vieren. Als topicstarter kan aantonen dat hij er louter stilstond in de zéér strikte betekenis van de wegcode, was hij niet in overtreding, en kan hij de boete met recht en rede betwisten.

Of u of ik het nu prettig vinden of niet dat de wetgever het stilstaan op dergelijke plaatsen nooit verboden heeft, doet in de verste verte niet terzake. Dus indien u zou willen, dat ook het louter stilstaan er verboden zou worden, wendt u zich tot Brussel, Paleis der Natie. Zo u niet tevreden bent met de daar genomen beslissingen, had u 25 mei laatstleden in het stemhokje de kans kunnen grijpen er uw zegje over te doen.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

redak
Berichten: 205

#22 , 07 jun 2014 19:45

Vermits u waarschijnlijk de handicap er niet bij wenst te nemen dan zal u zich tevreden moeten stellen met (hopelijk) een fikse boete.
Of u of ik het nu prettig vinden of niet dat de wetgever het stilstaan op dergelijke plaatsen nooit verboden heeft, doet in de verste verte niet terzake. Dus indien u zou willen, dat ook het louter stilstaan er verboden zou worden, wendt u zich tot Brussel, Paleis der Natie. Zo u niet tevreden bent met de daar genomen beslissingen, had u 25 mei laatstleden in het stemhokje de kans kunnen grijpen er uw zegje over te doen.
Het valt gewoon onder de noemer "hoffelijkheid in het verkeer".

los van het topic:

Wat het "paleis der natie" betreft hebben deze personen allerlei voorrechten waardoor zij andere regels hebben dan deze die gelden voor de gewone mens.
Wat het stemhokje betreft luisteren ze toch niet naar de kiezer. Als er na de verkiezing politiekers in de regering komen zonder maar 1 stem te hebben behaald is dat een totale minachting van de kiezer (o.a. Kris Peeters, Ingrid Lieten, Philippe Muyters, Koen Geens, ...). Kortom vriendjespolitiek.

lohabra
Berichten: 1015

#23 , 08 jun 2014 08:00

Het valt gewoon onder de noemer "hoffelijkheid in het verkeer".
Die hoffelijkheid is niet opeisbaar. En iemand die niet hoffelijk is, is nog altijd niet strafbaar zolang hij géén verkeersovertreding begaat.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Turaki
Berichten: 6870

#24 , 08 jun 2014 09:34

Het valt gewoon onder de noemer "hoffelijkheid in het verkeer".
Aangezien dit een "juridisch" forum is, is uw antwoord irrelevant. Gelieve dit dan ook buiten de discussie te houden.

redak
Berichten: 205

#25 , 08 jun 2014 11:55

Het valt gewoon onder de noemer "hoffelijkheid in het verkeer".
Aangezien dit een "juridisch" forum is, is uw antwoord irrelevant. Gelieve dit dan ook buiten de discussie te houden.
Uw reactie is ook irrelevant gelieve deze dan ook buiten de discussie te houden. :?

Misschien deze link eens bekijken : http://www.lokalepolitie.be/5415/verkee ... rkeer.html : "Wees daarom hoffelijk in het verkeer, het is goed voor je humeur en voor je portemonnee, want gevaarlijk gedrag in het verkeer riskeert een boete!"

Indien de TS hoffelijk was geweest dan had deze situatie niet kunnen voorvallen. Ergens wordt er een lijn getrokken tussen waar men "stil staat" en waar men "geparkeerd" is. Blijkbaar zal de politie hier van oordeel geweest zijn dat het voertuig geparkeerd stond. Mogelijks omdat de vrouw niet onmiddellijk klaar stond of er eventueel nog wat langer dan nodig stil gestaan werd door de TS. Uit de eerste post van de TS zou de vrouw klaar gestaan hebben, mogelijks heeft de politie dit anders ingeschat. 2 versies dus, ene van een betrokkene en ene van de politie.

Deze plaatsen werden er voor iets voorzien en met wat gezond verstand laat je deze vrij voor de personen die ze echt nodig hebben.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#26 , 08 jun 2014 12:51

[Indien u wenst gebruik te maken van een plaats voor gehandicapten, ongeacht om stil te staan of te parkeren, gelieve dan ook de handicap erbij te nemen. Zo niet, laat deze plaatsen vrij voor de mensen die ze echt nodig hebben.
Stil staan is perfect toegelaten op deze plaatsen :!:
Voor ALLE weggebruikers.

Zuuid
Berichten: 13

#27 , 08 jun 2014 16:30

...Er waren volop mensen aan het in en uitstappen op die plaatsen, ook ik zet mij op zo een plaats.
Mijn vrouw stapt in, ik zet aan om weg te rijden, en zie een politiecombi die mij blokkeert...
Door omstandigheden hebt u daar dus langer gestaan dan nodig was om uw vrouw te laten instappen. U stond dus wel degelijk geparkeerd.
Dat zou erg zijn. Dat een overtreding uitgelokt wordt door een actie van de politie.
Wat was de tijd tussen op plaats zetten -staan - en het instappen van uw echtgenote?
Tussen inrijden en auto tot stilstand brengen..5 seconden max
Tussen stilstand en instappen echtgenote... 6 seconden max (ze haastte zich door de regen om in te stappen)

Ik vermoed dat de politiewagen een paar auto's achter mij zat bij het inrijden..

Dat van die oranje kleur van de paal tot voorwaarde van geldigheid van het bord klopt toch niet hé ? Anders moet ik een foto nemen :P
Indien u wenst gebruik te maken van een plaats voor gehandicapten, ongeacht om stil te staan of te parkeren, gelieve dan ook de handicap erbij te nemen. Zo niet, laat deze plaatsen vrij voor de mensen die ze echt nodig hebben.

Het in- en uitstappen neemt inderdaad niet veel tijd in beslag, maar indien er net na u iemand rijdt die wel recht heeft om gebruik te maken van deze plaats dan zal hij deze plaats niet kunnen gebruiken en ergens anders plaats zoeken met waarschijnlijk een pak meer moeilijkheden dan wat nattigheid dat uw vrouw nu zou hebben gehad.

Vermits u waarschijnlijk de handicap er niet bij wenst te nemen dan zal u zich tevreden moeten stellen met (hopelijk) een fikse boete.
Dat is een volledig subjectieve en irrelevante opmerking. Als er geen overtreding was was er geen overtreding. Punt.
Laatst gewijzigd door Zuuid op 08 jun 2014 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Wuyts1991
Berichten: 399

#28 , 08 jun 2014 16:34

Is het voor iedereen misschien mogelijk om bij de feiten te blijven en enkel juridische argumenten gebruiken waar de TS werkelijk iets mee vooruit geholpen wordt?

Verder is het nu enkel wachten op wat de vaststellers als tekst op het proces-verbaal zullen schrijven, zoals eerder vermeld.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”