Laten instappen van persoon op handicapparkeerplaats

Hamstertje
Topic Starter
Berichten: 3

Laten instappen van persoon op handicapparkeerplaats

#1 , 05 jun 2014 09:15

Gisteren voor de eerste keer in aanraking gekomen met de arm der wet.

Mijn vrouw belde me om me te vragen haar op te pikken aan het station.
Daar ik te vroeg gearriveerd voor haar aankomst was heb ik me ff gezet op een grote parking nabij.
Even later belde ze me dat ze buiten aan het station op me wachtte.

Ik reed vervolgens naar het station zelf, ze zag men auto, en kwam op de auto afgestapt.

Aan het betreffende station is geen kiss en ride strook, enkel parkeerplaats voorbehouden voor Taxi's en gehandicapten.

Daar het bijzonder hard regende kwamen nogal wat mensen anderen oppikken aan de ingang zelf.
Er waren volop mensen aan het in en uitstappen op die plaatsen, ook ik zet mij op zo een plaats.
Mijn vrouw stapt in, ik zet aan om weg te rijden, en zie een politiecombi die mij blokkeert.

Het vervolg is:
Raampje open, pas en papieren, enzovoort.
'Meneer ge moogt hier niet parkeren, ge weet toch dat dat strafbaar is ?'
Ik vertel dat ik enkel mijn vrouw laat instappen en ik niet geparkeerd sta, en dacht dat het bord sloeg op het verbod op parkeren.
Meer dan inrijden, deur open, vrouw in, en weg, was er niet, in een continue beweging. Zij hebben evengoed kunnen volgen dat mijn vrouw er a) stond, b) enkel instapte, c) ik zou wegrijden

De agent herhaalt dat parkeren niet mag op een plaatsen voorbehouden voor Taxi's en gehandicapten.
Hij neemt mijn papieren mee in de combi, komt enkele minuten later terug, en zegt dat ik binnen twee weken een brief mag verwachten.
Gevraagd naar de procedure, zegt hij dat er nultolerantie geldt voor parkerende voertuigen op dergelijke plaatsen, en ik 'direct de zwaarste boete' mag verwachten.

Nogmaals: hoe interpreteert de agent het 'parkeren', bij het laten instappen van mijn vrouw in de auto ?
Ten tweede: waarom interpelleert de agent mij, terwijl er op de andere plaatsen evenzeer burgers hetzelfde doen ?
Ten derde: er staan evenzeer politievoertuigen die om een brood gaan, op die plaatsen. Hoe stel ik dit aan de kaak ? De praktijk lijkt dus eerder gebruikelijk aan het betreffende station.

Is het iets om mij bij neer te leggen, of net administratief bezwaar tegen te maken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#2 , 05 jun 2014 09:22

1) U mag nog geen seconde stilstaan op een gehandicapteplaats
2) "Iedereen doet het" is geen geldig excuus
3) Foto's nemen en klacht indienen bij Comité P, of aan de gazet overmaken zal ook wel helpen. Ik raad echter aan dit anoniem te doen.

Turaki
Berichten: 6870

#3 , 05 jun 2014 09:28

1) Zodra u langer stilstaat dan nodig om iemand in of uit te laten stappen, bent u aan het parkeren. Zoals u het verteld is er geen sprake van parkeren. PV heeft echter bijzondere bewijswaarde, u zal moeten bewijzen dat het PV niet correct is ipv omgekeerd.
2) Dat is irrelevant. Het is niet omdat iemand anders een overtreding begaat, dat u dit ook mag (zonder daarmee te stellen dat u hier in fout was). Zelfs indien deze genegeerd wordt door de aanwezige politie, en u niet.
3) U mag dit altijd melden aan de korpschef, maar het antwoord hier is hetzelfde als in 2, nl irrelevant.

Wacht af hoe uw overtreding beschreven staat, en laat dan iets weten hier.

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 05 jun 2014 09:30

1) U mag nog geen seconde stilstaan op een gehandicapteplaats
Op een gehandicaptenparkeerplaats geldt enkel een parkeerverbod (artikel 25.1, 14°), en als er een parkeerverbod geldt, geldt er geen stilstaanverbod. Stilstaan op zulke plaats is dus wel toegestaan.

Wuyts1991
Berichten: 399

#5 , 05 jun 2014 13:02

Relevante wetgeving:
25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren : 14° op de parkeerplaatsen gesignaleerd zoals voorzien in artikel 70.2.1.3° c, behalve voor de voertuigen gebruikt door personen met een handicap die in het bezit zijn van een speciale kaart zoals bedoeld in artikel 27.4.1 of 27.4.3.

Lightning

#6 , 05 jun 2014 13:14

...Er waren volop mensen aan het in en uitstappen op die plaatsen, ook ik zet mij op zo een plaats.
Mijn vrouw stapt in, ik zet aan om weg te rijden, en zie een politiecombi die mij blokkeert...
Door omstandigheden hebt u daar dus langer gestaan dan nodig was om uw vrouw te laten instappen. U stond dus wel degelijk geparkeerd.

Turaki
Berichten: 6870

#7 , 05 jun 2014 13:25

Ik weet niet of dat een vastgestelde overtreding, die begaan is omdat men de overtreding wilde vaststellen, wel zo beschouwd zal worden.

Lightning

#8 , 05 jun 2014 13:42

Als het als dusdanig weerhouden wordt, is het aan TS om te bewijzen dat de vaststelling niet klopt.

Turaki
Berichten: 6870

#9 , 05 jun 2014 13:54

Aanvulling: als je aan verkeerslichten stil staat, ben je niet geparkeerd, net als op het moment dat de politie (of elk ander voertuig) je verhindert om verder te rijden.

Wuyts1991
Berichten: 399

#10 , 05 jun 2014 23:05

Best even afwachten wat de vaststellers als tekst op het proces-verbaal schrijven.
Aan de hand daarvan kan u eventueel een en ander weerleggen.

Nu gewoon wachten dus.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 06 jun 2014 00:51

Hangen daar bewakingscamera's ?

Hamstertje
Topic Starter
Berichten: 3

#12 , 06 jun 2014 11:11

Hangen daar bewakingscamera's ?
Het zou me verbazen.

Alvast bedankt voor de reacties, ik volg jullie raad op en wacht het PV af...

Franciscus
Berichten: 38602

#13 , 06 jun 2014 14:45

Wat was de tijd tussen op plaats zetten -staan - en het instappen van uw echtgenote?

Hamstertje
Topic Starter
Berichten: 3

#14 , 06 jun 2014 18:41

Wat was de tijd tussen op plaats zetten -staan - en het instappen van uw echtgenote?
Tussen inrijden en auto tot stilstand brengen..5 seconden max
Tussen stilstand en instappen echtgenote... 6 seconden max (ze haastte zich door de regen om in te stappen)

Ik vermoed dat de politiewagen een paar auto's achter mij zat bij het inrijden..

Dat van die oranje kleur van de paal tot voorwaarde van geldigheid van het bord klopt toch niet hé ? Anders moet ik een foto nemen :P

Turaki
Berichten: 6870

#15 , 06 jun 2014 18:47

Dat van die oranje kleur van de paal tot voorwaarde van geldigheid van het bord klopt toch niet hé ? Anders moet ik een foto nemen :P
Daarmee zal u geen vrijspraak kunnen krijgen, als u dat bedoelt.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”