auto ongeval met dronken bestuurder

Konis
Topic Starter
Berichten: 1

auto ongeval met dronken bestuurder

#1 , 29 mei 2014 17:08

Beste

Ik heb een week geleden een auto ongeval gehad. Gebeurde aan kruispunt in Antwerpen (Frankreiklei en Van Eyckmanlei), er zijn dus van beide kanten 2/3 rij stroken en die man reed op de linker rij strook (dus denk ik 'onnodig links rijden' = er waren geen andere auto's) de lichten werkten niet dus reed ik extra voorzichtig, tot er een auto van rechts voor mij uit het niets voorbij kwam aangereden met hoge snelheid waardoor ik niet tijdig kon stoppen. Door de schok kon ik niet helder nadenken en dacht in fout te zijn. Maar tijdens het invullen van aanrijdingsformulier rook ik alcohol bij de tegenpartij en ik weigerde verder mijn kant van aanrijdingsformulier in te vullen en te tekenen. Tegenpartij bekende dat hij gedronken had en begon zich aggresief te gedragen toen ik zei dat ik naar politie ga bellen en ik heb getuigen die dat gehoord hebben en gezien. Hij weigerde ook op politie te wachten scheurde kopie van aanrijdigsformulier af en vertrok. Ik ben naar politiekantoor gegaan en liet ik zij PV opstellen. Daarbij vroeg ik hen om die man achterna te gaan en rijden onder invloed of gewoon dat de man dronken is vast te stellen, maar zij hebben geweigerd om dit te doen, hier heb ik ook getuigen die bij mij waren.

Dus heeft iemand misschien een idee of ik een kans maak om dit proces te winnen of omdat die man van rechts kwam is hij zoizo in zijn recht?

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 29 mei 2014 17:15

De verzekeringsmaatschappijen zullen u in fout stellen. Ik denk niet dat hier een proces van komt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 29 mei 2014 17:29

De Frankrijklei is een voorangsweg (B9)
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 29 mei 2014 22:18

Op basis van welke wetgeving gaan ze die bestuurder uit zijn huis halen?

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 mei 2014 22:39

De verzekeringsmaatschappijen zullen u in fout stellen. Ik denk niet dat hier een proces van komt.
En dat kan u op basis van de summiere beschrijving hier gegeven afleiden?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 01 jun 2014 14:53

Ik heb een week geleden een auto ongeval gehad. Gebeurde aan kruispunt in Antwerpen (Frankreiklei en Van Eyckmanlei), er zijn dus van beide kanten 2/3 rij stroken en die man reed op de linker rij strook (dus denk ik 'onnodig links rijden' = er waren geen andere auto's)
In de bebouwde kom mag men de rijstrook kiezen die het best bij zijn bestemming aansluit ...

Van waar kwam u ?

De "Van Eycklei" heet aan het KP met de Frankrijklei overigens de Maria-Henriëttalei ...
de lichten werkten niet dus
Getuigen ?
Op aanrijdingsformulier ?

Maar tijdens het invullen van aanrijdingsformulier rook ik alcohol bij de tegenpartij en ik weigerde verder mijn kant van aanrijdingsformulier in te vullen en te tekenen

Tegenpartij bekende dat hij gedronken had en begon zich aggresief te gedragen toen ik zei dat ik naar politie ga bellen en ik heb getuigen die dat gehoord hebben en gezien. Hij weigerde ook op politie te wachten scheurde kopie van aanrijdigsformulier af en vertrok.
Dat komt neer op vluchtmisdrijf aangezien de betrokkene zich onttrekt aan de vaststellingen, en de Antwerpse politie weigert daarbij op te treden :?:
Goed bezig daar !

:arrow: voer voor comité P


Artikel 33
§ 1. Met gevangenisstraf van vijftien dagen tot zes maanden en met geldboete van 200 euro tot 2.000 euro of met een van die straffen alleen wordt gestraft:

1° elke bestuurder van een voertuig of van een dier die, wetend dat dit voertuig of dit dier oorzaak van, dan wel aanleiding tot een ongeval op een openbare plaats is geweest,
2° hij die wetend dat hij zelf oorzaak van, dan wel aanleiding tot een verkeersongeval op een openbare plaats is geweest,

...de vlucht neemt om zich aan de dienstige vaststellingen te onttrekken, zelfs wanneer het ongeval niet aan zijn schuld te wijten is.




Dus heeft iemand misschien een idee of ik een kans maak om dit proces te winnen of omdat die man van rechts kwam is hij zoizo in zijn recht?
Het is nog geen "proces".

Het niet-optrden van de Antwerpse politie maakt wel dat een belangrijk gegeven niet meer in het dossier terecht kan komen; nl of de andere bestuurder dronken dan wel geïntoxiceerd was.
Het kan zijn dat u daardoor schade oploopt -bvb als u volgens het verkeersrecht niet "in uw recht was" maar het ongeval (mede) veroorzaakt werd doordat de tegenpartij onder invloed was.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”