Onmiddellijke intrekking rijbewijs termijn

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

Re: Onmiddellijke intrekking rijbewijs termijn

#16 , 31 mei 2014 12:09

Het fysiek terug krijgen van uw rijbewijs betekend niet dat uw rijverbod voorbij is.
Anders zou men iemand zonder rijbewijs nooit een rijverbod kunnen opleggen.
Het gaat hier over de onmiddellijke intrekking van het rijbewijs. Er is dus door de rechter nog geen rijverbod uitgesproken, maar het openbaar ministerie kan de onmiddellijke intrekking bevelen. Als het rijbewijs dan wordt teruggeven is er geen enkele reden waarom de bestuurder niet opnieuw met een motorvoertuig zou mogen rijden. Er is immers geen rijverbod uitgesproken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bonnie666
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#17 , 28 sep 2017 15:10

Ik besef dat dit een extreem oude post is, maar de vraag is niet echt beantwoord en nog steeds relevant (alvast voor mij).
Mijn rijbewijs werd ingehouden voor 15 dagen op 15/9 om 23:00.

A)
Volgens (https://www.intolaw.be/verkeersrecht/ge ... czy-cgjFPY)

De duur van de onmiddellijke intrekking bedraagt in principe 15 dagen, tenzij de politierechtbank op vordering van het openbaar ministerie een verlenging van de onmiddellijk intrekking met max. 3 maanden (1 maal hernieuwbaar) uitspreekt. De dag van de intrekking zelve wordt voor een gehele dag aangerekend. Indien de 15de dag op een zaterdag, zondag of feestdag valt, eindigt de onmiddellijke intrekking op de laatste werkdag, die de 15de dag vooraf gaat.

zou dit dus vrijdag 29/9 (morgen) zijn.

Vermits het onduidelijk was waar/wanneer ik mijn rijbewijs kon gaan ophalen heb ik hiervoor gebeld naar:

B) Griffie van de politierechtbank (aangeduid als plaats van ophaling)
- zeiden dat ik mijn rijbewijs op het lokale politiekantoor moest afhalen (hetgeen dus blijkbaar foutief is aangeduid op het formulier, goed dit ik geinformeerd heb, want dit had me heel wat tijd en geld kunnen kosten want echt bij de deur is dit niet)
- zeiden dat ik dit pas zaterdag 30/9 kon ophalen.

C) Lokale politiekantoor (die het rijbewijs hebben ingetrokken)
- zeiden dat ik dit pas zondag 1/10 kon ophalen.

D)
Volgens de letter van de wet (art. 56 en ervan uitgaande dat een dag = 24 uur) zouden ze me dit dus ten laatste om 30/9 23:00 moeten teruggeven.


Ik krijg hier dus heel wat tegenstrijdige informatie.
Zou ik 30/9 (of zelfs 29/9) reeds kunnen gaan en wat kan ik doen als ze dit weigeren terug te geven?

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”