Opmaken PV foutief

Brussel
Topic Starter
Berichten: 17

Opmaken PV foutief

#1 , 27 mei 2014 16:56

Tijdens het afrijden van een parking negeerde ik onwetend het bord C1 (verboden richting voor iedere bestuurder). Twee agenten haalden mij naar de kant en maakten een PV op. Ik ondertekende eveneens een "antwoordformulier bij verkeersinbreuk" waarin ik de fout toegaf maar dit duidelijk niet had gemerkt (vermits de verkeerssituatie er sinds 6 maanden was gewijzigd).
Twee weken later valt de boete in de bus. Traditioneel wordt het onmiddellijke inningsbetalingsformulier 2 dagen later opgestuurd. Na een week wachten neem ik contact met de politiezone (administratie) en deze melden na veel opzoekwerk dat er een fout is gebeurd door de verbaliserende agenten.
Er zal een nieuw pv worden opgemaakt zeggen ze. De wijkagent komt een nieuwe verklaring opnemen. Zo geschiedde. Bij het verlaten van mijn woning zegt deze wijkagent nog dat het parket waarschijnlijk "gewoon" een bedrag zal vorderen voor de boete. Hetzelfde bedrag wellicht als vermeld in het eerste pv.
Mijn tweede verbeterde pv komt toe en hierin staat vermeld ; "Het aanvankelijke dossier werd opgesteld als onmiddellijke inning maar diende opgesteld te worden als proces-verbaal. Dit navolgend pv is opgesteld als rechtzetting van de vergissing."Ik wacht dus wat af en verwacht dus een inningsformulier. Niet dus, want vorige week stond een deurwaarder aan de deur met een dagvaarding politierechtbank in september.
Mijn vraag is nu : welke kans maak ik om de boete kwijt te spelen wanneer ik mij fixeer voor de rechtbank op deze fout opgemaakte pv ? Heeft een rechter hier oren naar?
Ik dien ook nog te vermelden dat de agenten vermelden in het pv dat ze reden met een anoniem dienstvoertuig terwijl het ging om een gewone politiecombi. Is het relevant om ook dit te vermelden op een politierechtbank ?
Ik ben nog nooit voor een politierechtbank geweest en zit dus degelijk met de bibber. Kan iemand mij raad geven want met pv en deurwaarders heb ik geen ervaring en lijk ik plots een crimineel.
Hartelijk dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 27 mei 2014 17:07

Mijn vraag is nu : welke kans maak ik om de boete kwijt te spelen wanneer ik mij fixeer voor de rechtbank op deze fout opgemaakte pv ? .
Geen. Een fout in een pv wordt rechtgezet met een navolgend pv, en dat is correct gebeurd.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Franciscus
Berichten: 38599

#3 , 27 mei 2014 17:24

U bent een verkeersovertreder.
U kan ook een wanbedrijf plegen
of een misdaad begaan
Dat zijn de drie vormen van strafbare misdrijven.

Definitie wikipedia :
Criminaliteit kan zeer algemeen worden gedefinieerd als alles wat door een wettelijke bepaling als misdrijf strafbaar is gesteld. Wat als criminaliteit wordt beschouwd, kan dus verschillen van maatschappij tot maatschappij, naargelang van de heersende normen.

Ik denk niet dat het type auto waarmee de vaststellers reden enig belang zal hebben.

Het loutere feit van het negeren is voor een overtreding voldoende en dat is het dan.
Er wordt bij een overtreding niet gepeild naar 'kwaadwillig' op 'bijzonder opzet'.

Voor welke artikels wordt u juist vervolgd?

Reclame

Brussel
Topic Starter
Berichten: 17

#4 , 27 mei 2014 19:36

artikel 5 en 68 van het kb van 1 december 1975; artikel 29 par.1 al. 2 en 38 par.1.3° van de wet betreffende de politie over het wegverkeer - kb tot coorrdinatie van 16 maart 1968.
Het gaat om het negeren van het rode ronde bord met horizontale witte streep. Verboden richting voor ieder bestuurder. Voorheen was dit een uitrit van de parking. De uitrit loop over slechts 2 meter en er werd niemand in gevaar gebracht bij het verlaten van de parking in het centrum van de stad. Ik dacht dat een minnelijke schikking voor dit soort "misdrijven" meer op zijn plaats is dan voor snelheidsovertredingen. Maar dat blijft uiteraard een persoonlijke mening.

Franciscus
Berichten: 38599

#5 , 27 mei 2014 19:50

Is volgens de aangehaalde artikels een 3de graad overtreding.
De Koning kan overtredingen van de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten die de veiligheid van personen rechtstreeks in gevaar brengen en overtredingen die bestaan uit het negeren van een bevel van een bevoegd persoon, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, als zodanig aanwijzen als overtredingen van de derde graad. Deze overtredingen worden gestraft met een geldboete van 30 euro tot 500 euro.

RB kan daarvoor verval uitspreken dat is art 38...

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 28 mei 2014 20:43

Heeft u minder dan 2 jaar uw rijbewijs B ?

Normaal volgt idd een onmiddellijke inning, eventueel minnelijke schikking ...
Er moet meer zijn om hier een dagvaarding van te maken, zeker als in het PV staat dat geen gevaar veroorzaakt werd.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”