Dagvaarding parkeerboete

QuBit
Topic Starter
Berichten: 1

Dagvaarding parkeerboete

#1 , 30 jul 2007 20:37

Vorig jaar kreeg ik een parkeerboete van 15 Euro. Ik moest eventjes naar de apotheker en nam een ticketje voor 10 minuten gratis. Doordat er wat volk voor mij stond kwam ik echter pas na een kwartiertje terug aan mijn auto en het kwaad was geschied: 15 Euro te betalen aan de NV parkeerbeheer.

Ik ben die boete uit het oog verloren en heb ze nooit betaald. Plots, 10 maanden na de feiten staat een deurwaarder aan de deur met een "aanmaning-dagvaarding" waarin staat dat ik binnenkort wordt gedagvaard voor de vrederechter, tenzij ik alsnog het bedrag van 110 Euro (!) betaal. Dit bedrag omvat 15 Euro voor de parkeerboete, 17 Euro voor een aangetekende aanmening (die ik nooit heb ontvangen overigens) en 78 Euro kosten voor...tja, voor wat eigenlijk (er staan wat onbegrijpelijke codes zoals VR, RS en UINL gecodeerd op een blad papier zonder enige uitleg) ?

Ik heb hier toch wel enkele vragen over:
- Houdt het steek dat een parkeerbedrijf een individu voor de vrederechter sleept ?
- Wat zijn mijn kansen om dit proces te winnen als ik een advokaat onder de arm neem ?
- Moet het parkeerbedrijf niet kunnen bewijzen dat ik hun aangetekende aanmaning heb ondertekend ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
coucoudemalines
Berichten: 77

#2 , 31 jul 2007 13:24

78 Euro kosten voor...tja, voor wat eigenlijk (er staan wat onbegrijpelijke codes zoals VR, RS en UINL gecodeerd op een blad papier zonder enige uitleg) ?
Dit zijn de kosten van de gerechtsdeurwaarder.
- Houdt het steek dat een parkeerbedrijf een individu voor de vrederechter sleept ?
Hoe zouden ze anders het geld kunnen innen als u niet betaalt?
- Wat zijn mijn kansen om dit proces te winnen als ik een advokaat onder de arm neem ?
Nihil. De advocaat kost u meer dan 110 EUR, het hangt ervan af wat u onder "winnen" verstaat. Als u "gelijk krijgen" bedoelt, dan is er een waterkansje als de tegenpartij het bewijs van aangetekende zending niet tevoorschijn kan toveren.
- Moet het parkeerbedrijf niet kunnen bewijzen dat ik hun aangetekende aanmaning heb ondertekend ?
U moet de aanmaning niet ondertekenen, waarschijnlijk bedoelt u tekenen voor ontvangst van de brief. Ik vermoed wel dat in 99,9% van de gevallen die zo voorkomen, de beklaagde beweert 1) dat hij slechts 5 min. te laat was 2) dat er geen briefje onder de ruitenwisser stak en 3) de aangetekende brief niet heeft gelezen.
Dit zou wel eens tot irritatie bij de rechter kunnen leiden.

Kortom: Punt 3 hiervoor buiten beschouwing gelaten, heeft u vergeten de boete te betalen, indien u dat meteen gedaan had dan was het zover niet gekomen. Ik zou aanraden het verlies van 110 EUR nu te incasseren, tenzij u van het principe een zaak wil maken met het niet verwaarloosbaar risico nog bijkomende gerechtskosten te moeten dragen...

Cheers,

CCDM

dieke
Berichten: 1299

#3 , 01 aug 2007 07:29

Als niet-jurist kan ik akkoord gaan met het antwoord hierboven, met dienverstande dat er inderdaad een aangetekend schrijven verstuurd is destijds.

Indien TS er van overtuigd is dat dat aangetekend schrijven nooit verstuurd is, vind ik het alvast de moeite de som die daarvoor aangerekend wordt, af te trekken van het totaalbedrag. Wat voor TS geldt, geldt immers ook voor het parkeerbedrijf: ook voor hen kosten advocaten etc veel geld.

Verder iets waar ik helemaal niet zeker van ben, dus voer voor juristen om hierop in te gaan: is het niet zo dat een schuldeiser allereerst de schuldenaar MOET ingebrekestellen? Indien dus dat niet gebeurd is, heeft dan TS niet het recht om ALLE extra aangerekende kosten (behalve verwijlintresten) af te trekken van het totaalbedrag? Immers, indien het parkeerbedrijf de moeite had genomen eerst een gewoon aangetekend schrijven te verrichten en TS daarop onverwijld betaald had, waren deurwaarders- en andere extra kosten niet nodig geweest.

Aan TS: in mijn bescheiden non-juridische verstand, lijkt het mij dus wel de moeite om alvast die kosten voor dat aangetekend schrijven af te trekken (tenzij men er natuurlijk huidig schrijven mee bedoelt!). Ivm andere bijkomende kosten wacht u beter op een antwoord van een jurist of betaalt u ze gewoon om verdere ellende te voorkomen. In ieder geval moet u onverwijld de som betalen die u niet betwist. Indien u een bepaald bedrag wil betwisten, hou er dan rekening mee dat het sop inderdaad de kool niet waard zou kunnen zijn. Het is aan u om dat te beoordelen. Indien u iets wil betwisten is dit de werkwijze: meteen het bedrag betalen dat u niet betwist en een aangetekend schrijven sturen (kost u ook geld!) met daarin uw redenen om het achtergehouden bedrag achter te houden. Vraag in dat schrijven ook om een reactie binnen een redelijke termijn (plak er bijvoorbeeld 14 dagen op). Hoop dan dat u reactie krijgt, want indien dit niet het geval is, is u genoodzaakt de vrederechter om een verzoeningsprocedure te vragen. Dit is kosteloos maar indien daar niets concreets uitkomt, staat u nog geen meter verder. Ik schrijf dit niet om u te ontmoedigen maar zodat u goed weet waar u aan begint.

Succes.

Reclame

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#4 , 01 aug 2007 22:37

nog ??n vraagje

hoe is NV parkeerbeheer aan je adres gekomen?
ga daarmee naar de rechter
in het staatsblad verschijnt wie inzicht krijgt in de bestanden van de inschrijvingen van voertuigen

het zou me verwonderen of die bepaalde NV erbij staat
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#5 , 01 aug 2007 23:08

parkeerbedrijven hebben dat recht NIET, het word gedoogt door de bepaalde diensten en rechters, maar als je echt op u 'strepen' staat, is dit schending van de privacy, niet meer of niet minder :)



( dit kwam al eens ter sprake op wegcode.be :) )

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”