Parkeren in een woonerf

gdfhg
Topic Starter
Berichten: 6

Parkeren in een woonerf

#1 , 19 mei 2014 11:24

Ik heb een boete gekregen van 55EUR voor het parkeren op een niet aangeduide plaats in een woonerf.

De straat is normaal doodlopend en enkel bereikbaar vanuit straat A waar inderdaad zo een bordje "woonerf" staat. De andere kant van het woonerf komt uit op straat B. Normaal is deze straat afgezet met bloembakken waardoor ge niet door kunt. Maar toen ik de boete kreeg waren die bloembakken (vanwege een braderie) uitzonderlijk weggehaald.

Het woonerf is nu ook via straat B bereikbaar, maar als ge via straat B op het woonerf rijdt, staat er geen bordje "woonerf". Zie afbeelding hieronder. Hier staat dat plaatselijk verkeer wel de straat mag inrijden. Ik woon in het woonerf, dus mag ik daar inrijden.

In straat B staat wel een bordje: "verboden links-af te slaan", maar ik veronderstel het onderbordje op de foto daar een uitzondering op maakt? Zie de tweede figuur voor een verduidelijking van de situatie.

Is het de moeite om deze boete te betwisten?


Afbeelding
Laatst gewijzigd door gdfhg op 19 mei 2014 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 19 mei 2014 13:29

Een onderbord is alleen van toepassing op het bijbehorend bord. Het onderbord is bijgevolg niet van toepassing op het bord "verboden links af te slaan". U kon dus onmogelijk het woonerf op correcte wijze betreden zonder het bord "Woonerf" te passeren.

gdfhg
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 19 mei 2014 13:45

Wel vreemd dan om het verbodsteken te plaatsen aan de straat zelf en daaronder het onderbordje te hangen. Het onderbordje is blijkbaar nutteloos want ook plaatselijk verkeer mag er niet in.

Ah ik denk dat ik het door heb. Het uitzonderingsbordje wil zeggen dat ge der wel uit moogt rijden, en het verboden linkaf bord verbiedt u om er in te rijden. Wel een verwarrende manier om het zo aan te duiden. Een bordje C1 in plaats van een C3 met een C31 had wel logischer geweest.
Laatst gewijzigd door gdfhg op 19 mei 2014 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 19 mei 2014 13:55

Neen, het uitzonderingsbord wil zeggen dat verkeer dat in straat B moet zijn, er in kan. Verkeer van straat B naar A mag niet.

builder
Berichten: 189

#5 , 19 mei 2014 14:28

TS heeft geen PV ontvangen voor de manier waarop hij de straat is ingereden.

Wel voor het parkeren op een niet-aangeduide plaats in een woonerf (Art. 22bis, 4° a)).

Het zal veel moeite kosten om een rechter te overtuigen van het feit dat TS er niet van op de hoogte is dat de straat waarin hijzelf woont een woonerf is.

gdfhg
Topic Starter
Berichten: 6

#6 , 19 mei 2014 14:47

Na de uitleg van Turaki heb ik besloten gewoon te betalen. Beetje stom om 55EUR te moeten betalen omdat ik voor mijn deur geparkeerd stond, maar ja.

Maar is het eigenlijk van belang dat ik weet of het nu een woonerf is of niet? Als door bepaalde omstandigheden (bvb een braderie) het woonerf niet meer reglementair staat aangegeven, zou ik dan geen zaak hebben? Dat was in ieder geval wel waar ik op hoopte. Dan zou ik kunnen zeggen: "Ja inderdaad ik wist dat deze zone de vorige week reglementair stond aangegeven als woonerf, maar op het moment van de vaststelling was dat niet meer zo". Dit voorgaande is puur hypothetisch natuurlijk.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 19 mei 2014 15:27

Een onderbord is alleen van toepassing op het bijbehorend bord. Het onderbord is bijgevolg niet van toepassing op het bord "verboden links af te slaan". U kon dus onmogelijk het woonerf op correcte wijze betreden zonder het bord "Woonerf" te passeren.
ALLE toegangen tot een woonerf dienen aangeduid te zijn, ook deze die (meestal) afgesloten zijn voor auto's.
Ook voetgangers, fietsers , motorrijders , bromfietsers dienen te weten dat ze in een woonerf binnen rijden ...

Het niet plaatsen van een F12a is een inbreuk op de wegcode, die er toe leidt dat Art 5 niet nageleefd is.

F12a. Begin van een woonerf of van een erf.
De bijzondere verkeersregelen in de woonerven of erven gelden vanaf de plaats waar het verkeersbord aangebracht is.
Dit verkeersbord wordt rechts geplaatst aan elke toegang tot een woonerf of erf; het mag links herhaald worden.



Een inbreuk op de C31 is NIET vastgesteld en kan ook niet "impliciet vastgesteld" worden, pakweg een jaar na de feiten ...

Kon u niet van rechtsboven komen ?

Er is geen foto, enkel tekening :?:
Laatst gewijzigd door Inazuma op 19 mei 2014 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 19 mei 2014 15:30

Het zal veel moeite kosten om een rechter te overtuigen van het feit dat TS er niet van op de hoogte is dat de straat waarin hijzelf woont een woonerf is.
Voor wie in de stad woont, veranderen de borden voortdurend ...
De éne dag mag zus of zo, de dag erna mag net hetzelfde niet meer ... en een week later mag het weer terug.

Het is eigenlijk niet eens relevant of betrokkene daar woont of niet - dat verandert niets aan de toepassing van de wegcode.

gdfhg
Topic Starter
Berichten: 6

#9 , 19 mei 2014 15:47

Er is geen foto, enkel tekening :?:
Bedankt voor het antwoord. Ik had de foto weggedaan omdat ik niet graag had dat een foto van mijn huis op internet bleef staan.
Op de foto was te zien: Een bordje C3 met daaronder "uitgezonderd fietsers" met daaronder "uitgezonderd plaatselijk verkeer". Maar er stond geen bordje "woonerf".
Kon u niet van rechtsboven komen ?
Langs die kant stond er denk ik ook een bordje C31. Dus ik veronderstel dat via weg B niet aanzien wordt als "een toegang tot de woonerf"?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 19 mei 2014 16:31

OK wat betreft de foto.

U hebt dus een toegang zonder F12a, en die moet verplicht geplaatst worden, zelfs al kunnen of mogen enkel fietsers langs daar het erf inrijden.

De C3 met onderbord "uitgezonderd plaatselijk verkeer" (wat trouwens meteen ook fietsers inhoudt) is nogal dwaas icm een C31.
Onder die C31 langs beide kanten, moeten dan ook uitzonderingen staan, anders mogen zelfs de fietsers niet afslaan ...
Staat daar toevallig niet ook "uitgez. pl. verkeer" bij 1 van de 2 of beide C31 ??

Franciscus
Berichten: 38592

#11 , 19 mei 2014 16:42

Staat in uw straat, onafgezien of dit nu een woonerf is, niet aangegeven waar u mag parkeren?

Parkeervakken met witte lijnen, borden, een witte P op de grond?

gdfhg
Topic Starter
Berichten: 6

#12 , 20 mei 2014 09:15

U hebt dus een toegang zonder F12a, en die moet verplicht geplaatst worden, zelfs al kunnen of mogen enkel fietsers langs daar het erf inrijden.

De C3 met onderbord "uitgezonderd plaatselijk verkeer" (wat trouwens meteen ook fietsers inhoudt) is nogal dwaas icm een C31.
Onder die C31 langs beide kanten, moeten dan ook uitzonderingen staan, anders mogen zelfs de fietsers niet afslaan ...
Staat daar toevallig niet ook "uitgez. pl. verkeer" bij 1 van de 2 of beide C31 ??
Ik zal het vanavond nog is nakijken.
Staat in uw straat, onafgezien of dit nu een woonerf is, niet aangegeven waar u mag parkeren?

Parkeervakken met witte lijnen, borden, een witte P op de grond?
Er staan inderdaad verspreid wat parkeervakken getekend maar spijtig genoeg zijn dit er onvoldoende voor het aantal geparkeerde wagens.

Franciscus
Berichten: 38592

#13 , 20 mei 2014 10:58

Nu het betreft een WOONERF dat wil zeggen dat er inderdaad meestal een minimaalaantal parkeervakken zijn.
Daarbuiten mag men niet parkeren dat lijkt me duidelijk anders is het geen WOONERF meer maar een illegale parkeerterrein.
En dat zou u toch moeten weten gezien u daar woont.
Nu dat moet iedereen weten gezien een autobestuurder een RB heeft.
En als u daar niet zou wonen zou het u - mij toch - opvallen dat er parkeervakken zijn of verkeersborden.
Als u als niet bewoner eventjes rondkijkt dan zal u op zijn minst de borden EINDE woonerf zien staan en dat bord zal ook aan kant straat B staan ...dus reden om dubbel aandachtig te zijn.
PS Iedereen mag in een woonerf rijden.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 20 mei 2014 11:18

De bepalingen inzake een woonerf gelden slechts vanaf de plaats aangegeven door het bord F12a dat het begin van het erf aangeeft ... indien dat ontbreekt, begint het erf niet en de bijzondere bepalingen evenmin .

Franciscus
Berichten: 38592

#15 , 20 mei 2014 11:24

Hoe gaat de topicstarter bewijzen dat hij langs B in het woonerf is gereden.
Trouwens de verkeersborden P fig E9 a of aangeduide parkeerplaatsen met witte lijnen en de letter P op de grond zijn toch duidelijk dat DAAR maar geparkeerd worden en nergens anders.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”