zwaar geflitist op autostrade -- boete?

arbiterke
Topic Starter
Berichten: 2

zwaar geflitist op autostrade -- boete?

#1 , 16 mei 2014 12:23

volgend pv ontvangen:

geflistst aan 132 km/u
gecorigeerd naar 124 km/u

max toegelaten snelheid = 70 km/u (wegenwerken op autostrade E403)

Dit wordt dus rechtbank en rijverbod.
Iemand enig idee hoelang rijverbod + wat de mogelijk boete kan zijn?

*voorheen slechts 1 maal geflitst (onmiddelijke inning van 50 euro // +- 18 maanden geleden)
*rijbewijs al 8 jaar... (met dus maar 1 overtreding)

thx!!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#2 , 16 mei 2014 14:56

Beste

Gelet op de aanzienlijke overschrijding van de maximaal toegelaten snelheid komt u niet in aanmerking voor een minnelijke schikking of onmiddellijk inning.

U komt inderdaad verplicht voor de rechtbank.

De geldboete bedraagt minimum 60 EUR en maximum 3000 EUR. Bij een boete van meer dan 150 EUR betaalt u naast de geldboete en de gerechtskosten (+/- 100 EUR) ook nog eens verplichte bijdrage aan het Slachtofferfonds van 150 EUR.

De rechter is bovendien "verplicht" u een rijverbod op te leggen van minimum 8 dagen. Verplicht tussen aanhalingstekens omdat hij op gemotiveerde wijze kan beslissen dat niet te doen.

Heb je een polis rechtsbijstand? Dan kan je je laten bijstaan door een advocaat naar keuze op haar kosten. Bovendien betaalt deze vaak ook de gerechtskosten terug.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 16 mei 2014 16:41

Situatie ter plaatse ASAP vastleggen op foto / film.

Gezien de nonchalance waarmee verkeerstekens her en der neergepoot worden, ook op de snelwegen, is er een behoorlijke kans dat de (tijdelijk) signalisatie niet conform is ... of vloekt met de nog aanwezige vaste signalisatie.

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 16 mei 2014 19:49

@Inazuma, Commentaar geven is gemakkelijk. Ga jij stoppen aan 132 km/hr. en snel een foto maken van de aldaar aanwezige verkeerstekens, en ze dan ook nog eens nameten? Dan zou je de hele dag lang, 24/24 uur foto's en film moeten maken van overal waar je rondloopt. Jij bent waarschijnlijk een van die personen die te pas en te onpas met hun Iphone voor hun gezicht rondlopen, en dan een foto maken van de paal waar ze tegenlopen :lol: om nadien bij de gemeente te gaan klagen dat die paal daar niet de juiste kleur, hoogte of dikte had.

witchqueen
Berichten: 183

#5 , 17 mei 2014 15:04

Was dat aan de werken ter hoogte van Rumbeke ? Mijn zoon had daar ook 'prijs'. Om 00.21u... Op het pv hadden ze het over 'werken in uitvoering' en 'duidelijk aangeduid'. Nu, ze waren daar op dat moment helemaal niet aan het werk en hun 'duidelijk aangeduid' is ook met een flinke korrel zout te nemen. Het was (uiteraard, op dat tijdstip) donker en er is daar geen verlichting. Volgens mijn zoon reflecteerden de stroken die de weg aangeven (je moet daar van rijstrook veranderen) zodanig in zijn verstralers, dat de rest van de omgeving opging in het donker. Die borden met de snelheidsbeperking heeft hij totaal niet gezien.
We zijn toen zelf gaan kijken, en inderdaad... Op klaarlichte dag moet je al echt je blik van de weg afwenden om ze te zien, laat staan in het donker. Mijn man reed toen we zijn gaan zien en een beetje verder staat er nog een 50-bord en hij had dat ook niet gezien (ik als passagier wel, omdat ik er speciaal naar uitkeek).
Ze zouden het bvb op de baan kunnen schilderen, of althans in het donker zorgen dat die borden verlicht zijn. En moesten ze helemaal correct zijn, dan zouden ze 's nachts daar geen flitspaal zetten. Maar overdag brengt het waarschijnlijk niet genoeg op, dan is er druk verkeer en pas je automatisch je snelheid aan...
De zoon heeft wel een minnelijke schikking gekregen. Ik had het graag aangevochten, maar mijn man wilde niet. Nu, ge weet nooit op voorhand welke rechter je treft natuurlijk...
Het is trouwens niet de eerste keer dat we 'prijs' hebben omdat de signalisatie niet genoeg in het oog valt. Ze doen het er speciaal om, denk ik, en ge hebt daar nergens verhaal tegen...

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 17 mei 2014 17:53

@Inazuma, Commentaar geven is gemakkelijk. Ga jij stoppen aan 132 km/hr. en snel een foto maken van de aldaar aanwezige verkeerstekens, en ze dan ook nog eens nameten? Dan zou je de hele dag lang, 24/24 uur foto's en film moeten maken van overal waar je rondloopt. Jij bent waarschijnlijk een van die personen die te pas en te onpas met hun Iphone voor hun gezicht rondlopen, en dan een foto maken van de paal waar ze tegenlopen :lol: om nadien bij de gemeente te gaan klagen dat die paal daar niet de juiste kleur, hoogte of dikte had.
Ik neem aan dat u een van de personen bent die volstrekt niets doen ?

Met naar schatting 400.000+ inbreuken op de plaatsing van verkeerstekens in Vlaanderen, is Art 5 vaker geschonden dan je denkt.

Aantal PVs ?
Ik vermoed 0 ... of iets dat op 2 handen te tellen is.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 17 mei 2014 17:58

Ze zouden het bvb op de baan kunnen schilderen, of althans in het donker zorgen dat die borden verlicht zijn. En moesten ze helemaal correct zijn, dan zouden ze 's nachts daar geen flitspaal zetten. Maar overdag brengt het waarschijnlijk niet genoeg op, dan is er druk verkeer en pas je automatisch je snelheid aan...
Verkeersborden moeten ofwel intern verlicht zijn, ofwel van het retro-reflecterende type.

6.1. De verkeersborden moeten van het lichtweerkaatsend type of van het type met eigen verlichting zijn.



Je moet die dus 's nachts ofwel zonder probleem zien staan (intern verlicht) , ofwel in het schijnsel van je koplampen (zéker bij grootlicht) klaar en duidelijk kunnen zien ...

Sirkii
Berichten: 5395

#8 , 17 mei 2014 20:39

Goh kijk; al jaaaaaaaren worden campagnes gevoerd om ter hoogte van wegenwerken op autosnelwegen maximum 70 te rijden. Er zijn al wegenwerkers verongelukt. Wegenwerken zijn duidelijk waarneembaar (smalle rijstroken, gele lijnen op de weg, ... ) zodat je stilletjesaan zou moeten weten waar je aan te houden. Dat je 80/90 rijdt tot daar aan toe (we zijn immers allemaal onder elkaar Belgan) maar 140 op de teller waar wegenwerken zijn op de autosnelweg ...

PS Ik vind het ook niet leuk om zowat dagelijks tussen Nevele en Aalter (ondertussen SDW en Nevele) maar 70-80km/uur te mogen rijden maar uit respect/waardering voor de wegenwerkers doe ik dat. Punt.

witchqueen
Berichten: 183

#9 , 17 mei 2014 23:52

Volledig akkoord als die mensen aan het werk zijn, maar 's nachts ??? En ja soms wordt er 's nachts gewerkt, maar hier was dat niet het geval.
Enfin, weet ook niet op welk tijdstip TS geflitst werd...

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 18 mei 2014 18:55

Punt is dat de draadstarter er best aan doet de situatie ter plaatse vast te leggen en te zien of die strookt met de geldende wetgeving terzake.

Met 132 km/u gemeten is een veroordeling zowat een zekerheid, of er moest een wit konijn uit de hoek komen inzake ijking meettoestel.

Elke fout die er toe leidt dat de toegelaten snelheid verhoogt tov de 70 zoals in het PV vermeld, is meegenomen ...

Sirkii
Berichten: 5395

#11 , 21 mei 2014 21:49

Volledig akkoord als die mensen aan het werk zijn, maar 's nachts ??? En ja soms wordt er 's nachts gewerkt, maar hier was dat niet het geval.
Enfin, weet ook niet op welk tijdstip TS geflitst werd...
Da s een typische "belgische" reactie waaraan ik me soms ok bezondig. :? Na vele maanden rondgereden te hebben in de US weet je pas hoe leuk het is om de regels wel te respecteren (en hoe ambetant om hard aangepakt te worden bij de minste overtreding ...)

Dat belet niet dat er mag geprobeerd worden om de vaststelling te betwisten' da s nu eenmaal ook een belgensport waaraan ik me ook al eens veramuzeerd heb (en verloren heb op de politierechtbank :( )

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”