signalisatie parkeerverbod

witchqueen
Topic Starter
Berichten: 183

signalisatie parkeerverbod

#1 , 15 mei 2014 21:19

Weet er iemand of de hoogte van de paaltjes met verkeersborden wettelijk bepaald is ?
En zo ja, hoe hoog moeten/mogen die paaltjes dan zijn ?
Moet dat niet min of meer op ooghoogte zijn ?
Het gaat om een straat met eerst rijhuizen, dan een strook met een aantal villaatjes, en dan terug rijhuizen. In gans de straat zijn parkeerstroken op grond, maar voor de villaatjes mogen die blijkbaar niet (meer) gebruikt worden (teveel hinder voor de elite van de straat zeker...). Nu zou je gaan denken dat ze die stroken dan gaan arceren, of gele lijnen op de stoep zetten, maar dat was blijkbaar te veel werk ('t is in Wallonië :lol: ).
Er staan inderdaad wel 2 borden die parkeren verbieden, telkens hoog tegen de gevels van respectievelijk het laatste en het eerste huis van de 2 blokken rijhuizen waartussen de rij villaatjes ligt. Als je komt aangereden en uitkijkt om te parkeren, is je blik uiteraard op de weg gericht, en niet ergens hoog op de gevels van de huizen...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 15 mei 2014 21:51

Het enige dat hier van toepassing is, is artikel 5 van de wegcode:
De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.

Franciscus
Berichten: 38587

#3 , 15 mei 2014 22:11

Zullen misschien veel vrachtwagens parkeren.

Bij de gemeente eens nagaan hoe die beslissing genomen is.

Enigste is dat bij borden die laag hangen ik dacht 1,65 m dus die als 'tijdelijke borden' worden geplaatst men evenzo 20 meter moet afblijven maar ter hoogte van een eerste verdieping ... dan hangen hier heeeeeel veel borden fout.

Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod

Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid :
1° onverminderd artikel 23.4, op de trottoirs en, binnen de bebouwde kommen, op de verhoogde bermen, behoudens plaatselijke reglementering;

9° op minder dan 20 meter voor de verkeerslichten buiten de kruispunten;
10° op minder dan 20 meter voor de verkeersborden

De bepalingen van 9° en 10° gelden niet voor voertuigen waarvan de hoogte, lading inbegrepen niet meer dan 1,65 m bedraagt, wanneer de onderkant van die verkeersborden of lichten zich ten minste 2 meter boven de rijbaan bevindt.

Wegwijs in het Belgisch verkeersreglement
Copyright © 2014 BIVV
Laatst gewijzigd door Franciscus op 15 mei 2014 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 15 mei 2014 22:37

Weet er iemand of de hoogte van de paaltjes met verkeersborden wettelijk bepaald is ?
Neen.
En zo ja, hoe hoog moeten/mogen die paaltjes dan zijn ?
Moet dat niet min of meer op ooghoogte zijn ?
Niet bepaald, dus neen ...
Er staan inderdaad wel 2 borden die parkeren verbieden, telkens hoog tegen de gevels van respectievelijk het laatste en het eerste huis van de 2 blokken rijhuizen waartussen de rij villaatjes ligt.
Zijn ze voldoende zichtbaar , en verder in overeenstemming met de wegcode en plaatsingsvoorwaarden, :?:
That's the question ...

Adres ?

witchqueen
Topic Starter
Berichten: 183

#5 , 17 mei 2014 15:30

https://www.google.be/maps/@50.773996,2 ... e0!6m1!1e1" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik weet nu niet of die link gaat werken ; heb geprobeerd om het beeld te kopiëren uit streetview maar het lukt niet :-(
De situatie is nu veranderd ; tegen de rijhuizen staat een verbodsbord om te parkeren, met een pijltje naar beneden. Tussen de laatste villa en de rijhuizen staat nu nog een extra villa.
Zowel voor de rijhuizen als voor de villa's is een parkeerstrook getekend, al zijn die voor de rijhuizen wel nog witter, alsof ze al eens herschilderd zijn en de andere niet (heb de lijn gefotografeerd met mijn gsm, maar is niet zo denderend gelukt, er was teveel zon).
En vanuit de andere richting :
https://www.google.be/maps/@50.773806,2 ... e0!6m1!1e1" onclick="window.open(this.href);return false;

Het bord verboden te parkeren met pijltje onder staat nu tegen de rijhuizen en waar die auto's staan voor de villa mag je nu ook al niet meer staan.
Wij stonden voor de villa die er nu staat waar het toen nog braak lag. Uiteraard niet voor de oprit, maar voor de tuin.
Hier dus :
https://www.google.be/maps/@50.774096,2 ... e0!6m1!1e1" onclick="window.open(this.href);return false;
Bord achter ons niet gezien en dat ver voor ons ook niet.
Toen we teruggekeerd zijn om te zien waar die borden stonden en om foto's te nemen, kwam die ene 'toevallig' uit zijn villa om zijn onkruid te sproeien (met zijn arm in het gips !) en om te zeggen dat het 'interdit de stationer' was. Wij zijn er dus héél zeker van dat die gast toen hij van zijn werk kwam de politie heeft gebeld om ons erop te zetten (was om 17u20 en we stonden er al van pakweg 11u).
En nee, er was geen hinder, dat staat ook op het pv, anders hadden ze ons nog weggetakeld ook :-(
Er wordt daar duidelijk een sport van gemaakt : wie laat er het meeste auto's optekenen en zorgt zo voor de hoogste opbrengst ? De winnaar krijgt dan een etentje op het einde van het jaar of zo...
A ja, anders zouden er toch gewoon gele lijnen op de borduur zijn zodat het duidelijk is dat je daar niet mag staan, van welke kant je ook komt...

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 17 mei 2014 18:20

Ik kan niet echt voor zeker meer volgen, eerlijk gezegd ...

Welk Artikelnummer staat er op je PV ?

Welk bord staat er nu aan welk huisnummer (je kan die lezen op streetview)

witchqueen
Topic Starter
Berichten: 183

#7 , 18 mei 2014 00:19

Eu... Ik ben niet zo'n kei om te navigeren in street view :-(
PV was in het Frans en ik heb het teruggestuurd en om een vertaling gevraagd :-)
Het is een beetje moeilijk om uit te leggen, op de foto's staan die borden nog niet...
Je hebt dus een blokje rijhuizen - het eerste bord staat aan het laatste huis van dat blokje (nr 68 denk ik), maar als je komt aangereden, kun je eigenlijk enkel de achterkant zien. De voorkant kunt je enkel zien als je vanuit de andere richting komt (dan is het bord links van je).
Dan een blokje villa's, vanaf nr 66, huis dat nog niet gebouwd is op de foto, daar stonden we geparkeerd (met dat bord dus achter onze rug).
Over de villa's begint weer een blokje rijhuizen en aan het eerste huis (ik gok nr 56 of zo) staat weer zo'n bord, waar je dus wel de voorkant van ziet rechts van je, maar van waar wij geparkeerd stonden was dat te ver en konden we dat bord niet zien. Enfin, als je er speciaal op let uiteraard wel, maar als je niet verwacht dat je daar niet mag staan, ga je natuurlijk niet uitkijken naar zo'n borden.
Zoiets : rijhuizen O-> villa's <-O rijhuizen (waarbij de O de bordjes voorstellen, die alle 2 richting de villa's 'kijken', en de pijltjes staan zoals ze onder de borden hangen)
Ik weet het, het klinkt ingewikkeld...

chantika
Berichten: 961

#8 , 18 mei 2014 04:18

Dit is een straat met soms aan de ene kan en soms aan de andere kant parkeervakken. Stond je in zo een vak? Baan is niet breed genoeg om langs beide kanten gelijktijdig te parkeren zonder het verkeer te hinderen.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 18 mei 2014 19:23

PV was in het Frans en ik heb het teruggestuurd en om een vertaling gevraagd :-)
Geen kopie gemaakt of foto ? :?
Wat ga je doen als daar geen reactie op komt ?

Je hebt dus een blokje rijhuizen - het eerste bord staat aan het laatste huis van dat blokje (nr 68 denk ik), maar als je komt aangereden, kun je eigenlijk enkel de achterkant zien.
De voorkant kunt je enkel zien als je vanuit de andere richting komt (dan is het bord links van je).
Dan is Art 5 (zie boven) niet nageleefd ...

Je moet het bord uiteraard kunnen zien staan wanneer je rechts in je rijrichting aangereden komt.


Heb je de mogelijkheid om hier foto's van te nemen + van de "parkeervakken" ?

Volgens mij zijn die markeringen breed genoeg om als rand van de rijbaan door te gaan ...
15cm voor de effectieve rand van de rijbaan, 20 voor de denkbeeldige rand.
http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... 2-hs3art17" onclick="window.open(this.href);return false;
Over de villa's begint weer een blokje rijhuizen en aan het eerste huis (ik gok nr 56 of zo) staat weer zo'n bord, waar je dus wel de voorkant van ziet rechts van je, maar van waar wij geparkeerd stonden was dat te ver en konden we dat bord niet zien.
Dat bord duidt het einde van een reglementering aan, maar het legt deze reglementering niet op ... dat doet het bord dat het begin van de parkeerreglementering aangeeft.
Dit is een straat met soms aan de ene kan en soms aan de andere kant parkeervakken. Stond je in zo een vak? Baan is niet breed genoeg om langs beide kanten gelijktijdig te parkeren zonder het verkeer te hinderen.
Op de streetview beelden kan je zien dat sommige vakken duidelijker zijn dan andere.
Als de wegbeheerder het wil laten overkomen dat er daar geen parkeervak is, moet hij het maar effectief weghalen, en niet half-zijn-gat zodat het nog zichtbaar is en verwarring schept.

Overigens is er geen verplichting om in een "vak" te staan, zolang er geen andere bepalingen overtreden worden.

Rekening houdend met de breedte van de vakken, kunnen ze aanzien worden als rand van de rijbaan, en is parkeren er toegelaten zelfs al is de rijbaan te smal om tweerichtingsverkeer te laten kruisen.
25.1.11° geldt OP de rijbaan, niet er naast ...

witchqueen
Topic Starter
Berichten: 183

#10 , 18 mei 2014 21:00

@Chantika : nee het is geen beurtelings parkeren. En de straat is zeker breed genoeg om aan beide kanten te kunnen staan zonder het verkeer te hinderen.

@Inazuma : ze hebben het inderdaad over artikel 5, maar eerlijk gezegd, die wetteksten in het Frans... Ze hebben het o.a. over "suffisament visible et placés conformément aux prescriptions du (...) réglement (général sur la police de la circulation routière et de l'usage de la voie publique).
De haakjes moeten eigenlijk van die vierkante zijn, maar die vind ik hier niet zo direct op mijn toetsenbord :-)
Maar de bordjes waren wat mij betreft dus allesbehalve 'suffisament visible'.
En we zijn inderdaad van plan om nog meer (en betere) foto's te gaan nemen, maar 't is een eindje van huis.
Ze hebben het ook over 'signal E1 placé en deçà du verhicule'. Geen idee wat die 'en deçà' wil zeggen ; op google translate vertalen ze dat als 'onder'...
En het gaat over 'environs 3 mètres en deçà du vehicule', dus 3 meter onder mijn voertuig :-)
Soit, het bord achter de wagen was niet zichtbaar omdat het tegen de rijrichting gedraaid staat (uitstappen en achter je kijken, dan zie je het), en dat ervoor hebben we niet gezien omdat het een stuk verder staat en wij direct de baan zijn overgestoken.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 19 mei 2014 10:20

[quote="witchqueen maar eerlijk gezegd, die wetteksten in het Frans...
op google translate vertalen ze dat als 'onder'...
.[/quote]
De wetteksten van art 5 (en ook alle anders wetteksten) zijn in het Nederland identiek als in het Frans.
Zoek dit art 5 even op bij google en je hebt de juiste en wettelijke vertaling. Daar hoef je niet bij Google translate voor te zijn.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 19 mei 2014 16:46

@Inazuma : ze hebben het inderdaad over artikel 5, maar eerlijk gezegd, die wetteksten in het Frans... Ze hebben het o.a. over "suffisament visible et placés conformément aux prescriptions du (...) réglement (général sur la police de la circulation routière et de l'usage de la voie publique).
De haakjes moeten eigenlijk van die vierkante zijn, maar die vind ik hier niet zo direct op mijn toetsenbord :-)
Maar de bordjes waren wat mij betreft dus allesbehalve 'suffisament visible'.
Nu nog de rechter daarvan overtuigen ... :wink:

De franstalige teksten staan op
http://www.code-de-la-route.be/textes-l ... e-la-route" onclick="window.open(this.href);return false;

Article 5. Force obligatoire de la signalisation routière

Les usagers doivent se conformer aux signaux lumineux de circulation, aux signaux routiers et aux marques routières, lorsque ceux-ci sont réguliers en la forme, suffisamment visibles et placés conformément aux prescriptions du présent règlement.

Je kan dan gewoon heen en weer switchen met de NL versie, de nummering is dzelfde uiteraard 8_)
http://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode" onclick="window.open(this.href);return false;

En we zijn inderdaad van plan om nog meer (en betere) foto's te gaan nemen, maar 't is een eindje van huis.
Kennissen daar misschien, moet je niet zelf naar ginder ...
Ze hebben het ook over 'signal E1 placé en deçà du verhicule'. Geen idee wat die 'en deçà' wil zeggen ; op google translate vertalen ze dat als 'onder'...
En het gaat over 'environs 3 mètres en deçà du vehicule', dus 3 meter onder mijn voertuig :-)
"en deça du" staat niet in de wegcode ... ook niet in 't Frans.

Het betekent "langs de kant van", en "voor"
http://www.larousse.fr/dictionnaires/francais/de" onclick="window.open(this.href);return false;çà/21962

Mijn gedacht is de formulering doelbewust vaag gehouden omdat de verbalisanten verdomd goed wisten dat het bord verkeerd stond.
Veel kans dat het bord goed staat als je wat te lang wacht om terug te gaan ... als het al niet gebeurd is.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”