eerste keer staande gehouden

zotox
Topic Starter
Berichten: 3

eerste keer staande gehouden

#1 , 13 mei 2014 00:18

Gisteren ben ik voor de eerste keer staande gehouden door een anonieme wagen van de politie op men moto.

Ik was hen gekruist en ze waren gekeerd omdat ik hun opviel door men snelheid.
Nu was dat een baan van 70 waar tegen het einde een flitspaal staat en waar daarna de bebouwde kom begint, dus voor een meting waren ze denk ik al te laat omdat ik al aan het remmen moet zijn geweest eer ze waren omgedraaid.
Door een omleiding moest ik daar rondrijden en heb ik een omleidingsbord gemist en ben ik over een onverhard zandpad gereden.
Eens ik terug op asfalt was en wist waar ik was ben ik op een baan van 70 vlotjes opgetrokken om iets later me rustig te laten uitbollen en afremmen om men motor omdat ik in de bebouwde kom zat en er ook een flitspaal van 50 aankwam.
Eens aan de flitspaal hebben ze hun lichten en sirene opgezet en ben ik aan de kant gezet.

Ze zeiden tegen mij dat ik 110 reed in de bebouwde kom. Wat me nu nogal raar leek omdat ongeveer 400m van het bebouwde kom bord een flitspaal staat.
Ze zeiden ook dat ze wel rekening hadden gehouden met het feit dat er geen mensen rondreden, en ik heb eigenlijk alleen maar rechte baan gehad(geen bochten of niets).
Nu hebben ze mijn rijbewijs niet ingetrokken en ook geen pv opgesteld ter plaatse.
En ik was nogal geschrokken door het hele gebeuren en ben precies de helft van wat is gezegd gewoon vergeten, heeft iemand van jullie een idee wat er me nu staat te wachten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 13 mei 2014 09:18

Een flitspaal geeft de maximum snelheid niet aan, het zijn de borden die u moet volgen ;)

Maar die 110, hoe komen ze daar aan?

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#3 , 13 mei 2014 09:44

De 110 km/u hebben ze vermoedelijk afgelezen op de eigen kilometerteller.

Dan stelt zich natuurlijk de vraag naar de ijking van dit toestel, maar tegenwoordig worden ook voor gewone politievoertuigen ijkingsattesten afgeleverd.

Werd er een pv gemaakt dat u effectief 110 reed waar 50 km/u was toegestaan, dan komt u hoe dan ook voor de rechtbank en volgt er sowieso een rijverbod.

Reed u 110 waar 70 was toegestaan, doch bevond u zich in de bebouwde kom, dan komt u ook verplicht voor de rechtbank en volgt er eveneens een rijverbod.

Reed u 110 waar 70 was toegestaan, doch buiten de bebouwde kom en wordt er gecorrigeerd, dan komt u nog in aanmerking voor een minnelijke schikking (165 EUR). Echter kan u mogelijks ook voor de rechtbank worden vervolgd en een rijverbod worden opgelegd.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 13 mei 2014 10:47

Ze zeiden tegen mij dat ik 110 reed in de bebouwde kom.
Maar kunnen dat duidelijk niet hard maken ...
Nu hebben ze mijn rijbewijs niet ingetrokken en ook geen pv opgesteld ter plaatse.
... anders was je je rijbewijs al 15 dagen kwijt op last van het parket.

PVs worden niet ter plaatse gemaakt.
En ik was nogal geschrokken door het hele gebeuren en ben precies de helft van wat is gezegd gewoon vergeten, heeft iemand van jullie een idee wat er me nu staat te wachten?
Vermoedelijk een PV voor onaangepaste snelheid, Art 10, als ze dat wat omkleden - 3de graads overtreding, 165 euro als het doorgaat - ofwel niets.

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /168-art10" onclick="window.open(this.href);return false;

Artikel 10. Snelheid

10.1.1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.



Duidelijke illustratie dat flitspalen geen zier helpen ...

Wuyts1991
Berichten: 399

#5 , 13 mei 2014 10:59

Dan stelt zich natuurlijk de vraag naar de ijking van dit toestel, maar tegenwoordig worden ook voor gewone politievoertuigen ijkingsattesten afgeleverd.
Waar haalt u deze informatie vandaan ?

eylis
Berichten: 8836

#6 , 13 mei 2014 12:42

zotox, weet u eigenlijk zelf hoe snel u ongeveer reed?

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 13 mei 2014 22:23

zotox, weet u eigenlijk zelf hoe snel u ongeveer reed?
Op dergelijke vragen kan je beter nooit antwoorden ... uitgezonderd bijna de maximum toegelaten snelheid . :lol:

eylis
Berichten: 8836

#8 , 13 mei 2014 22:45

inazuma, als votox het echt niet weet, kan je vermoeden dat het véél te snel geweest kan zijn. Dat overkomt je niet als je "snelheidsbewust" rijdt.

zotox
Topic Starter
Berichten: 3

#9 , 14 mei 2014 04:12

zotox, weet u eigenlijk zelf hoe snel u ongeveer reed?
Op dergelijke vragen kan je beter nooit antwoorden ... uitgezonderd bijna de maximum toegelaten snelheid . :lol:
Ooh ik was niet van plan op zo'n vragen te antwoorden hoor, daarvoor heb ik al genoeg TV gezien om te weten dat dat nooit slim is :)

Toch bedankt voor de andere reacties, omdat jullie zowat allemaal iets anders zeggen zal ik maar bang blijven afwachten op de post

zotox
Topic Starter
Berichten: 3

#10 , 28 mei 2014 18:01

Kleine update:
Ik heb nog altijd niets in de bus gekregen van de politie? Is dit een teken dat het naar het parket is of dat er niets mee gebeurd?
Wordt stilaan een beetje gek van al dat wachten...

spinoza
Berichten: 28
Juridisch actief: Ja

#11 , 28 mei 2014 18:09

Zotox

Daar komt NIKS van.

En als het wel zo moest zijn weet je het mij maar te zeggen.

Dat zijn visuele waarnemingen van verbalisanten, en als die ook al als bewijs van de SNELHEID gelden. (Mwa, pak em vast 110 km per uur....) verhuis ik. uit dit land.
P.V.'s worden inderdaad niet zo laat opgemaakt en als het effectief zo was dat ze een bewijs hadden was je uw rijbewijs al lang kwijt...

Waarschijnlijk hebben ze eens goed kunnen lachen met de dreigementen aan uw kant.

Maar slaap maar op uw twee oren. Daar hoor je NOOIT nog wat van.

lohabra
Berichten: 1015

#12 , 28 mei 2014 20:13

inazuma, als votox het echt niet weet, kan je vermoeden dat het véél te snel geweest kan zijn. Dat overkomt je niet als je "snelheidsbewust" rijdt.
Met wat wij kunnen vermoeden, is topicstarter niet gebaat.

Aangaande snelheidsovertredingen, is de exacte omvang van de overschrijding bepalend voor de strafmaat. Dus er maar wat met de klak naar smijten, gaat niet. Ofwel hebben de verbalisanten een exacte meting met een geijkte meter kunnen uitvoeren van de snelheidsinbreuk, teneinde de snelheidsoverschrijding te kunnen weerhouden als inbreuk. Ofwel kan topicstarter geverbaliseerd worden wegens onaangepaste snelheid. Althans indien de verbalisanten dit genoeg kunnen omkleden in hun PV. En otherwise, hebben de verbalisanten zelfs helemaal geen poot om op te staan inzake snelheid.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”