parkeerboete + wegtakelkosten informatie gevraagd

pamast88
Topic Starter
Berichten: 5

parkeerboete + wegtakelkosten informatie gevraagd

#1 , 12 mei 2014 10:47

Beste,

Ik had graag jullie inzicht/advies gehad over volgend scenario dat ik afgelopen weekend heb meegemaakt.


Kort:
Ik betwist niet dat ik mogelijk een fout gedaan heb doordat ik mij vergist heb.
Maar ik erger mij wel aan de arrogantie en het weigeren van het geven van deftige uitleg en de manier waarop ik behandeld werd.
+ Bovendien nog een extra onterechte boete uitschrijven die ik niet eens kan bewijzen.

Feiten:
Ik woon vlak bij de straat waar ik mij geparkeerd heb.
Daarom heb ik in de loop van vorige week een brief ontvangen dat er vanaf 12/05 werken in die straat zijn en er daarom een parkeerverbod geld.

Bij aankomst van de parkeerruimte op 11/05 heb ik 2 borden opgemerkt die toonden dat er een parkeerverbod gelde. Echter stond er genoteerd van maandag tot en met zondag. Rekening houdend met de brief die ik eerder ontvangen en het feit dat elke parkeerplaats in heel die straat bezet was door andere auto's (die overigens ook weggesleept zijn), ben ik daar gaan parkeren. Ik betwijfel niet dat ik mogelijk een foute redenering gemaakt heb met de gedachte dat die borden pas vanaf de volgende dag maandag 12/05 gelden.

Echter als je weet dat de volgende dag de werken beginnen en er minstens nog een tiental andere auto's geparkeerd zijn.
Verder stond er geen start en einddatum op de onderborden genoteerd. Is dit verplicht of niet?

Naar mijn gevoel is deze situatie dan ook erg onduidelijk, dit heb ik ook kenbaar gemaakt aan de agenten ter plaatse en hier om uitleg gevraagd.
Het enigste dat ik kreeg als antwoord: "als andere auto's hier parkeren denkt u dat u dat ook mag". Dat bedoelde ik dus niet en verder werd ik heel arrogant behandeld. Verder vroeg ik of het dan niet verplicht was dat er een begin en einddatum op stond? En dat dit een spijtige vergissing betreft van mijzelf.
Echter geen gehoord, bleven ze enkel herhalen dat ik mijn identiteitskaart moest geven wat ik overigens ook zonder problemen deed.

Maar ik mag toch uitleg vragen?
Toen ik weer uitleg vroeg over de begin en einddatum en de brief, kreeg ik te horen dat die mensen betaald hebben voor die borden en zij het recht hebben om mij weg te slepen en ik daar niets aan kan doen.

Als reactie daarop, een losstaand feit, maar in mijn gevoel een onredelijke gebeurtenis die ik aanhaalde tegen de agenten wat ik heb meegemaakt.
"2 jaar geleden ben ik verhuisd, had ik bovendien wettelijke borden gevraagd en voor moeten betalen, die geplaatst zijn in de straat waar ik ging wonen. Echter de volgende dag stonden daar toch auto's geparkeerd tijdens de verhuiswerken". Toen de politie gebeld, die hebben toen de auto's niet weggesleept want dat kon volgens hun niet.
Ze hebben toen nog mijn vrachtwagenchauffeur berispt omdat deze dubbel geparkeerd stond samen met de verhuislift. Maar de auto's werden niet weggesleept. Dit alles zorgde er voor dat ik 1 uur meer huurkosten aan de verhuislift en vrachtwagen moest betalen, behoorlijke som aan 100 € de uur. + De kost van de borden (50€) die daar voor niets hebben gestaan. Ze hebben een paar huizen aangebeld, 2 auto's zijn verzet geweest toen de verhuislift er tussen kon, was dat volgens hun voldoende, en de vrachtwagen zelf moest een heel stuk verder staan. En weg was de politie.
--> Hierop kreeg ik de reactie dat was toen, en met de collega's hadden ze geen zaken.
Destijds niet meer van gemaakt, want verhuis leverde al genoeg stres op, en je kan toch niets tegen beginnen, al vond ik het destijds ook al heel onredelijk/oneerlijk.

Ik vindt echter wel als de wetgeving zo is, dat ze deze consequent overal moeten toepassen, dan hadden de auto's destijds in mijn straat ook moeten weggesleept worden en opdraaien voor de extra kosten die ik heb moeten maken.

Ik besef dat dit een losstaand feit is, en het één niet persé met het ander te maken heeft, maar het geeft me toch wel een bijzonder vervelend gevoel bij alles.

Verder heb ik al 8 jaar mijn rijbewijs sinds mijn 18, en nog nooit een boete gehad, of zelfs een parkeerboete. Ik ben daar heel secuur en overdreven voorzichtig in. Ik zal niet de enigste zijn, maar toch een kleine uitzondering denk ik op mijn leeftijd.
Spijtig genoeg heb ik deze keer mogelijk een vergissing gemaakt, waarvan ik mij niet bewust was en niet expres heb gedaan.

Verder kwam mijn vader ook even een kijkje nemen voor te kijken wat er aan de hand was.
Toen mijn vader uitleg kwam vragen begonnen de agenten weer gewoon arrogant te reageren en hetzelfde reageren. "U kent het reglement niet, andere mensen ook niet, het is niet dat deze mensen hier staan dat u dat ook het recht geeft." Uiteindelijk kwam een tweede agent ter plaatste melden dat de takelwagen voor mij geannuleerd was omdat ik tijdig te plaatse was.
Nog een laatste keer heb ik laten merken dat de situatie onduidelijk en verwarrend is, toen gebaarde de 1ste agent mij van: zou u niet beter vertrekken, of ik laat de takelwagen wel komen. Wat doet u hier nog.
Ik antwoord: "ja sorry ik sta hier te praten met u en vraag om uitleg". Waarop hij kort antwoord: vertrekken.
Ik vind de reacties van de agenten zeer arrogant, ze kunnen mij duidelijk te woord staan en correct en beleefd, lijkt mij wel dat ik daar recht op heb.

Ik ben uiteindelijk wijselijk in mijn auto gestapt en vertrokken.
Mijn vader is nog even blijven staan, en die wist mij te melden dat de agenten mij nog opschreven voor het vertrekken zonder gordel.
Die ik wel degelijk aan had. Mijn vader had mij hier nog tegen verdedigd maar tevergeefs.

Ik heb het gevoel dat ik vreselijk oneerlijk behandeld wordt door de agenten in kwestie.
De parkeerboete wil ik misschien nog wel betalen, als is dit toch heel oneerlijk in mijn ogen.
Maar de gordel niet want die had ik echt wel aan. (Maar dit kan ik niet bewijzen, de agenten ook niet, maar blijkbaar is hun woord genoeg?)
Ik heb het gevoel dat ze mij "nekken" omdat ik een weerwoord heb gegeven en uitleg gevraagd heb aan de agenten. En dan nog maar een boete verzinnen dat ik geen gordel droeg.
(Lijkt mij ook sterk dat ze dit goed kunnen zien, ze stonden terhoogte van de derde auto, ik was de eerste vooraan. Dus ze keken op de zijkant/achterkant van mijn wagen, waarvan de achterste drie ruiten 100 % getint zijn, daar kunnen ze van buitenaf echt niet doorkijken. Maar ja dit zal ook geen sterk argument zijn, want het is het woord van de agent tegen de mijne.")

Graag had ik het volgende geweten:
- Onduidelijke situatie, meerdere auto's (tiental) staan ook "fout" geparkeerd worden afgesleept, kan dit zomaar?
- Is een onderbord met een begin en einddatum nodig?
- De boete van de gordel valt daar nog wat aan te doen?

Wat zouden jullie in mijn situatie doen?
Ik kan "moeilijk" vrede nemen met de parkeerboete, al betreft het een vergissing van mezelf, dan overweeg ik nog om dit te betalen.
De gordel is echt oneerlijk want die had ik echt wel aan.
Bovendien rekeninghoudend dat ik nog nooit een boete of parkeerboete gehad heb, geen aanrakingen met het gerecht, zou men zich niet menselijker kunnen opstellen? (Dit is een gunst, geen recht, dat besef ik ook wel, maar ik vindt het allemaal vreselijk oneerlijk + hoe ik behandeld werd.)


Alvast bedankt voor jullie tijd en reacties.
mvg pamast88

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 12 mei 2014 11:15

Uiteindelijk hebben de agenten wel gelijk betreffende het parkeren. De borden zijn duidelijk en het is niet omdat anderen daar stonden, dat u dat ook mag doen. Sorry, maar dat is echt geen excuus.

Het onderbord kan enkel ter informatie zijn, zodat de mensen bv. weten wanneer ze terug mogen parkeren.

Over de gordel, dat gaat inderdaad woord tegen woord zijn. Kan het misschien zijn dat u uw gordel net iets te laat aandeed? (en er gaat hier niemand zeggen dat hij dat nooit heeft gedaan).

Ik vrees dat er voor geen enkele boete echt een grote kans is dat u uw gelijk gaat halen voor de rechtbank. Ten einde verdere kosten te besparen, raad ik u dan ook aan u hierbij neer te leggen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 mei 2014 11:16


Graag had ik het volgende geweten:
- Onduidelijke situatie, meerdere auto's (tiental) staan ook "fout" geparkeerd worden afgesleept, kan dit zomaar?
- Is een onderbord met een begin en einddatum nodig?
- De boete van de gordel valt daar nog wat aan te doen?
1/ ja

2/Als er het bord E1 staat mag, maar moet niet een onderbord zijn !

3/Daar kan ik geen antwoord op geven dit zal aan de agenten liggen deze zijn beëdigd.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

pamast88
Topic Starter
Berichten: 5

#4 , 12 mei 2014 14:55

Beste,

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Antwoord op vraag 1 en 2 zijn duidelijk, al is het wel zeer oneerlijk, maar dat is mijn gevoel.
Maar goed ik heb een dure vergissing gemaakt waarvan ik mij echt niet bewust was, en zal de boete voor het fout parkeren wel betalen.

Echter de gordel weiger ik echt om te betalen, daar ik deze wel aanhad en zeker niet te laat aanhad, of aan het aandoen was tijdens het rijden.
Gordel aan - auto starten en vertrekken.

Een boete verzinnen in mijn ogen kan echt niet en daar heb ik het nog veel moeilijker mee als de parkeerboete.
Ik ben echt niet van kwade wil, maar een boete betalen voor iets dat ik echt niet gedaan heb dat doe ik toch niet.
Al weet ik niet wat mijn opties zijn, maar het gaat er allemaal toch maar over.

Ik ben echt aangedaan en ziek van afgelopen weekend en het kan er bij mij niet in dat dit zomaar kan.
Ook over het gedrag van de agenten in kwestie ben ik echt niet te spreken.

pamast88
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 12 mei 2014 15:01

Uiteindelijk hebben de agenten wel gelijk betreffende het parkeren. De borden zijn duidelijk en het is niet omdat anderen daar stonden, dat u dat ook mag doen. Sorry, maar dat is echt geen excuus.

Het onderbord kan enkel ter informatie zijn, zodat de mensen bv. weten wanneer ze terug mogen parkeren.
Akkoord, is géén excuus, maar als het voor niemand duidelijk is dan ligt er toch ergens een fout bij de borden/signalisatie niet dan?
Op die manier is het natuurlijk wel gemakkelijk om wat extra boetes uit te schrijven lijkt mij zo.
+ De effectieve werken die starten vandaag op 12/05.
+ De brief van het stadsbestuur zegt dat het parkeerverbod dus geld vanaf 12/05.

Maar goed ik zoek geen discussie maar gewoon uitleg over de borden, en die heb ik gekregen waarvoor dank, maar ik wou toch nog even mijn ongenoegen uiten. Al ben ik er niet veel mee geholpen, maar het lucht wel op om dit af te schrijven. Zeker niet persoonlijk tegen u oppakken, want dat is zeker niet de bedoeling. :)

pamast88
Topic Starter
Berichten: 5

#6 , 12 mei 2014 15:06

Wat zou er kunnen gebeuren indien ik een bezwaar aanteken tegen de boete van het gordel
dragen? Heeft iemand hier uitleg over?
Ik ben wel van goede wil en mijn dure vergissing van het fout parkeren eventueel wel betalen, ik snap dat een vergissing maken u niet kan vrijstellen van een boete.


Dus ik betaal de parkingboete, de gordelboete niet? Ik schrijf hiervoor een bezwaarschrift (is dat mogelijk?) Wat eigenlijk valt er niet veel te bewijzen, hun doen een valse vaststelling? Ik kan mij tegen dat niet verdedigen?
Ik verwacht sowieso een negatief bezwaarschrift? Wat kan er dan nog gebeuren? Rechtbank daar mijn verhaal doen?

LeenW
Berichten: 12828

#7 , 12 mei 2014 15:17

Ik begrijp het, maar die brieven zijn louter informatief. Een verkeersbord negeren omwille van een brief is gewoon fout. Trouwens, de andere auto's stonden er misschien al voor de borden werden geplaatst, dan zijn ze niet in fout (wel weggesleept, maar geen kosten of boete). Als de politie hiermee bezig is en u komt er dan gewoon bij staan, kan ik vanuit hun standpunt wel begrijpen dat ze meteen een boete geven.

Wat betreft die gordel, zeer frustrerend natuurlijk, maar ik vrees dat hier niets aan te doen valt als die agenten dat in hun pv zetten. U zult dat binnenkort ontvangen.

pamast88
Topic Starter
Berichten: 5

#8 , 12 mei 2014 15:29

Je hebt wel gelijk "LeenW".
Ik beseft dat wel. Maar het voelt zo oneerlijk.
Ik let daar zo hard op, en heb gewoon een foute redenering gemaakt. Niet eens bewust geparkeerd door die brief, gewoon verkeerdelijk geredeneerd.
+ De auto's die daar stonden heb ik zelf foutief beslist om daar te staan.

De politie was overigens niet bezig of aanwezig toen ik 1,5 u eerder daar ging staan.

Daarom die boete kan ik min of meer wel accepteren, maar als je wetende al reeds 8 jaar sinds mijn 18 nog nooit een boete gehad heb, en dan ineens een valse boete er bij van de gordel, dan gaat dat er voor mij echt wel over. En heel principieel dat ik ben, ben ik enorm op tegen om die boete van de gordel te betalen voor een feit dat ik niet gepleegd heb.
Dat kan toch niet zomaar?

LeenW
Berichten: 12828

#9 , 12 mei 2014 15:37

Ik kan u daar zeker in volgen. U kunt de boete voor de gordel inderdaad voor de rechtbank laten komen en daar uw verhaal doen. Hou er gewoon rekening mee dat de kosten hoger kunnen oplopen moest u geen gelijk krijgen.

lohabra
Berichten: 1015

#10 , 12 mei 2014 19:49

Kort gezegd.

1) Het feit dat er nog wel anderen dezelfde fout begingen, rechtvaardigt nog geenszins uw inbreuk. Met dit excuus kan u niets beginnen.
2) Niet de brief die u, en andere bewoners uit de omgeving mbt die werken ontving is bindend, maar wél de verkeersborden. Als die correct geplaatst waren, en er stonden voordat u er parkeerde ... heeft u een probleem.
3) In zo'n situatie best niet in discussie gaan, en denk erom: als zij u bevelen uw voertuig te verplaatsen: ONMIDDELLIJK GEVOLG AAN GEVEN ! (zo u dit niet doet, begaat immers een overtreding 3e graad, bovenop de parkeerboete)
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 12 mei 2014 21:10

een brief ontvangen dat er vanaf 12/05 werken in die straat zijn en er daarom een parkeerverbod geld.

Bij aankomst van de parkeerruimte op 11/05 heb ik 2 borden opgemerkt die toonden dat er een parkeerverbod gelde.
Echter stond er genoteerd van maandag tot en met zondag.
Er staan bordjes én je kreeg een brief ... Wat is er nog onduidelijk :roll:

Om 00:00 wordt het al maandag 12/5 ... niet wanneer u in de loop van de dag wakker wordt/ uw auto gaat verzetten.
Naar mijn gevoel is deze situatie dan ook erg onduidelijk, dit heb ik ook kenbaar gemaakt aan de agenten ter plaatse en hier om uitleg gevraagd.
Je begrijpt dat die mensen andere dingen te doen hebben dan mensen de dagen van de week bij te brengen .
Voor hen bent u weer zo'n zeveraar die onder een PV uit wil ... ouwe koeien gaat bovenhalen ... en dan hebben die het wel gehad natuurlijk.
En dat dit een spijtige vergissing betreft van mijzelf.
Waarom er dan zo'n drukte over maken ?

Maak je druk als je recht in je schoenen staat.
--> Hierop kreeg ik de reactie dat was toen, en met de collega's hadden ze geen zaken.
Correct, toch ? Ze doen NU wat ze moeten ...
Ik antwoord: "ja sorry ik sta hier te praten met u en vraag om uitleg".
Ik vind de reacties van de agenten zeer arrogant, ze kunnen mij duidelijk te woord staan en correct en beleefd, lijkt mij wel dat ik daar recht op heb.
Uitleg waarover ?
U had een brief gekregen, en wist dat er borden stonden ...
De politie is geen info-kiosk ...

(Lijkt mij ook sterk dat ze dit goed kunnen zien, ze stonden terhoogte van de derde auto, ik was de eerste vooraan. Dus ze keken op de zijkant/achterkant van mijn wagen, waarvan de achterste drie ruiten 100 % getint zijn, daar kunnen ze van buitenaf echt niet doorkijken. Maar ja dit zal ook geen sterk argument zijn, want het is het woord van de agent tegen de mijne.")
Als u vindt dat het PV foutief is, dan betaalt u de onmiddellijke inning niet, negeert de minnelijke schikking van het parket, en dan mag u (misschien) uw verhaal gaan doen op de rechtbank.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”