Verjaring van overtreding?

laurensjill
Topic Starter
Berichten: 2

Verjaring van overtreding?

#1 , 28 apr 2014 15:24

Hallo iedereen,

Ik heb op 14 januari 2013 een overtreding gedaan met mijn voertuig. Ik reed 81 km/u waar ik maar 50 km/u mocht rijden. 31 km/u te veel dus, en normaal rechtbank.

Nu heb ik tot op vandaag nog geen dagvaarding gekregen? Ik heb in het afgelopen jaar ook geen andere overtredingen gehad..

Is mijn overtreding nu verjaard of niet?

Zelf heb ik al zitten rond kijken op internet, en kwam tegen dat na 1 jaar de overtreding verjaard, maar dat deze kan gestuit worden door verhoor of andere boete.. Maar ik kom vaak tegen strijdige berichten tegen!


Kan mij iemand en duidelijk antwoord geven of ik nu nog een dagvaarding kan verwachten, en zoja kan er iets aangedaan worden?


mvg

Jill Laurens

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#2 , 28 apr 2014 18:00

Beste

In principe verjaart de strafvordering inderdaad na 1 jaar.

U zou dus kunnen stellen dat de strafvordering ook in dit geval is verjaard.

De termijn van 1 jaar begint immers opnieuw te lopen wanneer er binnen dat eerste jaar daden van opsporing of onderzoek worden gesteld.

Dit betekent dat in het allerslechtste geval de strafvordering pas verjaart op 14 januari 2015.

Zekerheid daarover hebt u echter pas wanneer u het strafdossier kan inzien of door contact op te nemen met het parket.

Wanneer u effectief wordt gedagvaard kan u doorgaans vrij een advocaat kiezen op kosten van de rechtsbijstandsverzekeraar.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

laurensjill
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 01 mei 2014 16:18

Hartelijk dank voor uw reactie!

Kga een kaarsje branden dat ze geen daden van opsporing hebben gedaan!


groetjes

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 01 mei 2014 16:49

Zekerheid daarover hebt u echter pas ... door contact op te nemen met het parket.
Wat uiteraard ten stelligste af te raden is ...

Kga een kaarsje branden dat ze geen daden van opsporing hebben gedaan!
Die opsporingsdaden zijn behoorlijk uitgebreid.
Mocht je met een lease of huurvoertuig rijden, kan de termijn van opsporing wel eens oplopen.


Ik vind het spijtig dat u door de manke werking van het gerecht mogelijk vrijuit gaat, maar het gerecht moet zijn job correct doen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”