Wie schrijft boete over

DirkDenecker
Topic Starter
Berichten: 2

Wie schrijft boete over

#1 , 23 apr 2014 19:33

Hallo


Mijn zoon reed een eind geleden zijn eerste boete, met mijn wagen. We hebben afgesproken dat hijzelf zijn boetes betaalt.

Moet een snelheidsboete eigenlijk betaald worden met een rekening op naam van de persoon aan wie de PV gericht is?
M.a.w. moet hij eerst het bedrag aan mij overschrijven en stort ik door naar de centrale rekening? Of kan hij rechtstreeks storten aan de politie?
Houden ze rekening met de naam bij een betaling?


Groeten en alvast bedankt
Dirk

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 23 apr 2014 20:02

Van belang is dat de 12 cijfers van de mededeling onderaan het overschrijvingsformulier goed zijn ingevuld. In dat geval mag zelfs sinterklaas uw boete betalen. :lol:

Wuyts1991
Berichten: 399

#3 , 24 apr 2014 13:57

Houden ze rekening met de naam bij een betaling?
Neen.

Uit je uitleg leid ik af dat je zoon zijn rijbewijs recent gehaald heeft?
Dan raad ik je aan eens op internet wat op te zoeken over 'beginnend bestuurder'.
Dit houd in dat bepaalde (zware) inbreuken zwaarder bestraft worden voor personen
die hun rijbewijs <2 jaar geleden behaald hebben.

Reclame

DirkDenecker
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 24 apr 2014 18:14

Oké, bedankt! Ik heb nog een gelijkaardige vraag...

Die heeft zijn rijbewijs inderdaad nog maar een klein jaar.

Ik heb 'beginnend bestuurder' opgezocht en las dat men al gedagvaard wordt bij 30km/u te snel, intrekken rijbewijs+theorie of praktijk herdoen.
Heb zelf al eens geluk gehad, bij werken aan snelweg, dat ik 40km/u te snel mag voor dat gebeurt.

Nu vraag ik mij af, stel dat mijn zoon bijv. gepakt wordt aan 109 gecorrigeerd waar hij 70 mag, met mijn wagen. Hij zou worden gedagvaard, maar aangezien de nummerplaat op mijn naam staat, wordt het gewoon een zware boete. Hij betaalt de boete, kunnen ze dan zeggen, boete betaald door jonge bestuurder, dus toch rechtbank?

Ik bespaar hem en mezelf liever de rompslomp van rechtbank en rijexamens herdoen, moest het eens gebeuren.

Franciscus
Berichten: 38607

#5 , 24 apr 2014 20:11

Net rijbewijs en al zo'n zware overtredingen....
Het is natuurlijk uw verantwoordelijkheid als u uw zoon NIET als bestuurder opgeeft.
Is wel een probleem als er foto's zijn genomen en men duidelijk een andere bestuurder 'ziet' zitten.

lohabra
Berichten: 1015

#6 , 25 apr 2014 09:24

Nu vraag ik mij af, stel dat mijn zoon bijv. gepakt wordt aan 109 gecorrigeerd waar hij 70 mag, met mijn wagen. Hij zou worden gedagvaard, maar aangezien de nummerplaat op mijn naam staat, wordt het gewoon een zware boete. Hij betaalt de boete, kunnen ze dan zeggen, boete betaald door jonge bestuurder, dus toch rechtbank?

Ik bespaar hem en mezelf liever de rompslomp van rechtbank en rijexamens herdoen, moest het eens gebeuren.
Euh .... met 109 waar 70 toegelaten is, bespaart u zichzelf niet echt een rompslomp, mocht u de fout op u nemen. Integendeel, u riskeert dat U diegene zal zijn die z'n rijbewijs een tijdje zal mogen neerleggen ter griffie:
Artikel 38

§ 1. De rechter kan het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken :

3°bis indien hij veroordeelt wegens het overschrijden van de toegelaten maximumsnelheid bepaald in de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten, op basis van artikel 29,§ 3, wanneer :

•de toegelaten maximumsnelheid met meer dan 30 kilometer per uur en hoogstens 40 kilometer per uur overschreden wordt, of :
•de toegelaten maximumsnelheid met meer dan 20 kilometer per uur en hoogstens 30 kilometer per uur overschreden wordt in een bebouwde kom, in een zone 30, schoolomgeving, erf of woonerf.

En denk eraan: in voorkomend geval, bent u er ook nog 's aan voor de moeite, als u nog als begeleider zou willen optreden voor bvb een andere zoon of dochter. Dat mag dan namelijk niet meer gedurende een periode van drie jaar.

Bezint eer gij begint .....
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”