Ben je daar zeker van?Beste
De politiediensten verantwoordelijk voor de onmiddellijk inning kunnen geen standpunt innemen met betrekking tot de argumenten op het antwoordformulier. Dat u - ondanks deze - argumenten, toch een herinnering ontvangt, is dus de normale gang van zaken.
Inzake verkeersovertredingen is de politierechtbank bevoegd van de plaats van de overtreding.
Omdat het parket dat antwoordformulier leest, en soms besluit om de betrokken verbalisant te interpelleren mbt het PV dat hij opstelde.Hoe komt het dan dat in verschillende politiezones de antwoordformulieren naar de vaststellende politiedienst gaat.
Zoiets heet een kantschrift. Maar de antwoordformulieren worden naar de betrokken politiedienst gestuurd vooraleer ze naar het parket worden verzonden.Omdat het parket dat antwoordformulier leest, en soms besluit om de betrokken verbalisant te interpelleren mbt het PV dat hij opstelde.
Ik had dan ook graag een antwoord gehad op mijn vraag die erbij gesteld werd.Daar ben ik inderdaad redelijk zeker van.
Da's inderdaad ook mijn argument...De rode pijl naar links zegt - mocht hij op zichzelf staan in een driekleurig systeem met pijlen - dat je niet linksaf mag.
De groene bol zegt dan weer dat je mag doorrijden ...
Tegenstrijdig uiteraard.
Er bestaat in de wegcode immers stomweg geen regeling voor de combinatie van, noch een onderlinge rangorde tussen, de driekleurige verkeerslichten met pijlen en de cirkelvormige driekleurige verkeerslichten.
http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /243-art61" onclick="window.open(this.href);return false;
Het cirkelvormige verkeerlicht was groen, niet rood...61.1. De driekleurige verkeerslichten zijn cirkelvormig en hebben de volgende betekenis :
1° rood licht betekent dat het verboden is de stopstreep of, zo er geen stopstreep is, het verkeerslicht zelf, voorbij te rijden;
...
3° groen licht betekent dat het verkeerslicht mag voorbijgereden worden;
De pijl naar links was rood, dus was er enkel een verbod om naar links te rijden.61.1. ...
4° het rode licht, het vast oranjegeel licht en het groene licht mogen respectievelijk vervangen worden door één of meer rode, oranjegele of groene pijlen. Deze pijlen hebben dezelfde betekenis als de lichten maar het verbod of de toelating is beperkt tot de richtingen die door de pijlen aangegeven worden;
Ik negeerde de wegmarkering (pijl naar links).Artikel 5. Bindende kracht van de verkeerstekens
De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht
De Google Maps link is:Kan je misschien de plaats geven ?
Kunnen we streetviewen![]()
"Ik ben niet akkoord dat ik in overtreding zou zijn met artikel 61.1.1 van de wegcode. U zal ongetwijfeld op de foto kunnen zien dat het groen was om rechtdoor te rijden, wat ik dan ook deed. Artikel 61.1.1 is hier volgens mij dan ook niet van toepassing."Aaahhhhhhhh .... wat hebt u daar ingevuld ?Stel nu dat het parket mij volgt met mijn argumenten die ik op het antwoordformulier invulde,
Ik kreeg momenteel het volgende:Naargelang wanneer gebeurd, kan u een minnelijke schikking krijgen, of een bevel tot betaling vanwege het parket - voor zover u dat nog niet kreeg. Het kan ook een dagvaarding worden.verneem ik dat dan ook of is het nu gewoon maanden afwachten of er al dan niet een dagvaarding voor de politierechtbank komt?
Klopt, maar ik doel vooral op het gegeven "kunnen geen standpunt innemen"van Advodanck.En dat heeft dan tot gevolg dat ofwel de rechter de politieambtenaren vraagt aanwezig te zijn op de volgende zitting en of de nodige foto's opvraagt bij politie of een bijkomend PV dient door hen te worden opgesteld.
Wat dan het resultaat kan zijn ...tja dat hangt van de rechtbank af.
Inderdaad. Vaststelling door een Gatso.Ik verkeerde in de veronderstelling dat je een PV gekregen had op basis van een flitspaal foto - klopt dat idd![]()
De lussen liggen tussen de stopstreep en de oversteekplaats.
Ik wil wel eens zien hoe die paal kan vaststellen dat je echt linksaf ging of niet ...
Vandaar dus mijn stelling dat ik de inbreuk op art. 5 erken: ik had de voorsorteringspijl moeten volgen en deed dat niet door rechtdoor te rijden.Ja, maar de rijstrook VOOR de verkeerslichten is al een heel eind voordien voorzien van een voorsorteringspijl naar link + netjes volgens de regels een bord F13 vooraf met dezelfde info.
U moest er dus linksaf ...
Dat was ook mijn vraag naar hun toe: de inbreuk als een categorie 1 bestraffen ipv categorie 3Het parket kàn de overtreding herclasseren naar inbreuk op de voorsorteringspijlen en je dan een minnelijke schikking of bevel tot betalen sturen - hopelijk aangepast aan de juiste inbreuk.
Als je de wettekst leest, geven die pijlen aan dat het verbod of toelating tot doorrijden beperkt is tot de richting van de pijl. Dus, een rode pijl naar links is een verbod om naar links te rijden. Die pijl zegt niks over een verbod/toelating om rechtdoor te rijden op dat baanvak. Dat in combinatie met rechts een groene bol, gaf mij dat wel het recht om rechtdoor te rijden. Weliswaar op een baanvak waar er voorsorteringspijlen op stonden, dus waar ik wel een overtreding tegen art 5 begin.NU, in 61.4.2 lees je dat de pijlvormige lichten boven de RIJSTROKEN (meervoud) dienen te hangen, of rechts.
Het is hier duidelijk dat het de bedoeling was dat deze lichten (meervoud) boven alle rijstroken(meervoud) hangen - telkens met de richtingen die vanop die rijstrook toegelaten zijn - wat vroeger trouwens ook zo was.
Dit terwijl het op de foto duidelijk zou moeten zijn dat het "driekleurige cirkelvormige verkeerslicht" op groen staat...61.1. De driekleurige verkeerslichten zijn cirkelvormig en hebben de volgende betekenis :
1° rood licht betekent dat het verboden is de stopstreep of, zo er geen stopstreep is, het verkeerslicht zelf, voorbij te rijden;
... en waar de groene cirkel ook nog eens volledig links van de baan staat.Nu, hier hangt maar één pijlvormig licht, boven slechts 1 rijstrook van dezelfde rijbaan waar ook nog eens het cirkelvormige licht boven hangt en rechts naast staat, en dat cirkelvormige licht geldt dus per definitie voor de ganse rijbaan ...