Vinci Park Oostende: huidige stand?

El_Atma
Topic Starter
Berichten: 1

Vinci Park Oostende: huidige stand?

#1 , 06 apr 2014 22:12

In het begin dat ik mijn rijbewijs had, heb ik 1 maal vergeten te betalen thv de alfons pieterslaan te Oostende. Ik kwam 20 min. later uit de winkel en mijn eerste parkeerboete zat tussen de ruitenwisser. Ik heb deze toen niet betaald, daar ik op de hoogte was van de privacy wetgeving en het feit dat Vinci Park geen beroep kon doen op onze adres gegevens e.d. Nu Dit was in mei 2012! Nu een maand geleden kreeg ik deze boete terug in mijn brievenbus. 2 jaar later!!! Kan dit zomaar???

mvg El_Atma

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 06 apr 2014 22:56

Is een retributie (belasting) en daar geldt een totaal andere verjaringstermijn voor. Bij mijn weten 10 jaar
Wetgeving inzake opvragen nummerplaten is gewijzigd en gemeente mag dat opvragen.
Er wordt door de ontvanger van de gemeente een dwangbevel uitgeschreven en een dwangbevel staat gelijk met een vonnis.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 10 apr 2014 15:10

Ik meen me te herinneren dat het laatste wettelijke obstakel opgeruimd is ergens februari (?) 2010 ?
(of was het toch 2012 ? )


D.i. bij de invoering van gewestelijke reglementering die dit toelaat.
De eerdere federale regeling was immers zonder voorwerp aangezien dit een gewestmaterie blijkt te zijn die de federale overheid niet kon reglementeren, en die de gewestelijke overheden in eerste instantie niet gereglementeerd hadden omdat ze zelf dachten dat het een federale bevoegdheid was ...

Reclame

Rikderee
Berichten: 65

#4 , 22 apr 2014 16:50

Is een retributie (belasting) en daar geldt een totaal andere verjaringstermijn voor. Bij mijn weten 10 jaar
Wetgeving inzake opvragen nummerplaten is gewijzigd en gemeente mag dat opvragen.
Er wordt door de ontvanger van de gemeente een dwangbevel uitgeschreven en een dwangbevel staat gelijk met een vonnis.
Als de retributie uitgeschreven is door een parkeerbedrijf is de verjaringstermijn maar 1 jaar. (2274 BW)

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 apr 2014 18:37

Als de retributie uitgeschreven is door een parkeerbedrijf is de verjaringstermijn maar 1 jaar. (2274 BW)
Art. 2274. De verjaring, in de voorgaande gevallen bepaald, heeft plaats, hoewel men met de verstrekkingen, leveringen, diensten en werken is voortgegaan.
Zij houdt slechts op te lopen, indien er een afgesloten rekening, een onderhandse of authentieke schuldbekentenis bestaat, ofwel een dagvaarding voor het gerecht, waarop geen verval van instantie is gevolgd.


???

Rikderee
Berichten: 65

#6 , 24 apr 2014 14:56

Als de retributie uitgeschreven is door een parkeerbedrijf is de verjaringstermijn maar 1 jaar. (2274 BW)
Art. 2274. De verjaring, in de voorgaande gevallen bepaald, heeft plaats, hoewel men met de verstrekkingen, leveringen, diensten en werken is voortgegaan.
Zij houdt slechts op te lopen, indien er een afgesloten rekening, een onderhandse of authentieke schuldbekentenis bestaat, ofwel een dagvaarding voor het gerecht, waarop geen verval van instantie is gevolgd.


???
Samen te lezen met 2272 B.W. tweede lid:
«De rechtsvordering ..... Die van kooplieden, wegens de koopwaren die zij verkopen aan personen die geen koopman zijn; Verjaren door verloop van een jaar.

De N.V. Vinci Park is een handelaar die onder de noemer koopman kan worden geplaatst. Het gevorderde bedrag is het verkopen van een dienst – met name het ter beschikking stellen van een parkeerplaats en parkeertijd. Koopwaren zijn niet alleen lichamelijke maar eveneens onlichamelijke goederen.

Wuyts1991
Berichten: 399

#7 , 24 apr 2014 15:17

Bij mijn weten worden hier geen koopwaren verkocht.

Rikderee
Berichten: 65

#8 , 26 apr 2014 12:24

Bij mijn weten worden hier geen koopwaren verkocht.
Het gebruiken/huren van de parkeerplaats. Je betaalt aan het parkeerbedrijf en niet aan de gemeente. Het is een concessie aan het parkeerbedrijf, net zoals de cafetaria van het zwembad, is de handelaar de tegenpartij, niet de gemeente.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”