dagvaarding parkeerovertreding

rolandk
Topic Starter
Berichten: 8

dagvaarding parkeerovertreding

#1 , 18 apr 2014 14:25

Blijkbaar heb ik in september 2011 een parkeerboete opgelopen in Vilvoorde, opgesteld door OPC - Optimal Parking Control. Ik kreeg daar deze week (!) een dagvaarding voor. Volgens de stukken is mij in oktober, november en december 2011 een herinnering en eerste dagvaarding gestuurd om te betalen, met de nodige aanmaningskosten. Wel geeft men toe nooit een aangetekende zending te hebben verstuurd. Ik betwist de boete niet, maar kan mij met de beste wil van de wereld geen aanmaningen en dergelijke herinneren. Bovendien heb ik nog nooit in mijn leven een aanmaning genegeerd. Nu wil men mij € 49 (boete + aanmaningen) en € 110 voor de dagvaarding laten betalen...
Wat doe ik nu? Dit alles betalen of inderdaad naar de vrederechter gaan om mij te verdedigen? (met nog extra kosten voor het op de rol zetten e.d. er mogelijks bij?). Is het niet veel logischer om eerst een aangetekende verzending te sturen vooraleer naar de vrederechter te gaan?
Laatst gewijzigd door rolandk op 18 apr 2014 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 18 apr 2014 14:32

Onmiddellijk de boete zelf betalen, en de rest betwisten (via AS). En meteen laten weten dat u de andere kosten zal betalen zodra men u de bewijsstukken bezorgt dat u de andere zendingen ontvangen heeft.

rolandk
Topic Starter
Berichten: 8

#3 , 18 apr 2014 14:48

Ok, ik heb de boete ondertussen betaald. Stuur ik een aangetekend schrijven naar de gerechtsdeurwaarder of naar het parkeerbedrijf? (of beide?)

Reclame

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#4 , 19 apr 2014 14:04

U kan volstaan met een antwoord aan de gerechtsdeurwaarder. Deze treedt als het ware op voor OPC.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 apr 2014 16:26

U bent gedagvaard om voor de vrederechter te verschijnen. Ga dus naar de zitting. Leg het bewijs van betaling voor en zeg dat u voor de dagvaarding nooit een aanmaning ontvangen hebt en dus de gerechtskosten en aanmaningskosten betwist.

Om te vermijden dat de advocaat van OPC om uitstel verzoekt omdat hij verder informatie moet inwinnen om op uw argumentatie te antwoorden doet u er best aan het bewijs van betaling, samen met uw argumentatie, onmiddellijk aan hem over te maken. De dagvaarding vermeldt in principe de naam van de advocaat van OPC.

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 20 apr 2014 08:39

“ Art. 727.Op de dag in de dagvaarding gesteld roept de griffier bij de opening van de zitting de zaken af in de volgorde waarin zij op de rol zijn ingeschreven. Art. 728. § 1. Op het ogenblik van de rechtsingang en later dienen de partijen in persoon of bij advocaat te verschijnen.”(Gerechtelijk Wetboek=Ger.W.).

“ Art. 731. Onverminderd...kan iedere inleidende hoofdvordering tussen partijen die bekwaam zijn om een dading aan te gaan en betreffende zaken welke voor dading vatbaar zijn, op verzoek van een partij of met beider instemming vooraf ter minnelijke schikking worden voorgelegd aan de rechter die bevoegd is om in eerste aanleg ervan kennis te nemen.”(Ger.W.).

“Art.2044. Dading is een contract, waarbij partijen een gerezen geschil beëindigen, of een toekomstig geschil voorkomen. Dit contract moet schriftelijk opgemaakt worden.”(Burgerlijk Wetboek).
U kan vooraf pogen met tegenpartij een dading te bewerkstelligen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 26 apr 2014 17:14

Het is een retributie, geen boete, dus aanmaningen etc. verlopen via de voorziene methode in het gemeentelijk retributie-reglement.
Lees dat er dus maar goed op na voor de zitting.

Aangezien u al gedagvaard bent, is het vrij zinloos nog te communiceren met OPC of de gerechtsdeurwaarder

rolandk
Topic Starter
Berichten: 8

#8 , 22 mei 2014 11:14

De vrederechter heeft me zonet alle bijkomende kosten kwijtgescholden en stelde zelfs dat ik de oorspronkelijke boete ook niet had hoeven te betalen aangezien het ondertussen 3 jaar geleden is.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#9 , 22 mei 2014 11:59

De verjaringstermijn is normaal tien jaar.

WP002
Berichten: 1479

#10 , 22 mei 2014 12:26

Sympathieke rechter.

Afgezien daarvan moeten we ons toch eens de vraag stellen hoe we de cowboymentaliteit van de parkeerbedrijven een halt kunnen toeroepen. Ze spelen vaak rechter en belanghebbende partij tegelijkertijd.

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#11 , 22 mei 2014 22:00

Beste

Kan u mij (desnoods in een pb en desnoods geanonimiseerd) een kopie bezorgen van het vonnis?

Alvast bedankt.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Franciscus
Berichten: 38602

#12 , 22 mei 2014 22:59

Indien mogelijk mij ook?

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 23 mei 2014 09:23

Afgezien daarvan moeten we ons toch eens de vraag stellen hoe we de cowboymentaliteit van de parkeerbedrijven een halt kunnen toeroepen. Ze spelen vaak rechter en belanghebbende partij tegelijkertijd.
De overheid heeft deze cowboys intussen alle mogelijke (wettelijke) middelen gegeven.
Voor de autonome gemeente-cowboys zijn net zelfs de (mogelijke) bevoegdheden uitgebreid naar GAS op inbreuken op C3 en F103 voetgangerszone !

Geld wil men zien ! En graag zo veel en zo gemakkelijk mogelijk ...


Wat blijft er over ?
Rechters die deze praktijken een aanfluiting van het recht vinden.
Inbreuken inzake de plaatsing van verkeerstekens die er toe leiden dat het betalend parkeren niet rechtsgeldig aangeduid is.
Foutparkeren waarvoor de "vaststeller" van gedepenaliseerde inbreuken niet bevoegd is.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”