vraag mbt PV snelheidsovertreding

Chipmunk
Topic Starter
Berichten: 4

vraag mbt PV snelheidsovertreding

#1 , 12 apr 2014 21:42

Onlangs is mijn vriendin geflitst op terugweg van haar werk.
Zij kwam van een zijweg zone 50 de hoofdweg opgereden waar zij vanuitging dat deze nog steeds 70 was zoals vroeger. Blijkbaar is dit echter begin dit jaar gewijzigd naar bebouwde kom.
Echter staat dit veel vroeger aangegeven dan waar zij die weg oprijdt en bovendien passeert zij ook geen bord waar bebouwde kom ten einde is voor ze de ringweg opdraait.
(Pottelberg 155 Kortrijk rijrichting R8)


Valt daar wat van te zeggen of is er iets in de wegcode die er voor zorgt dat zij alsnog had moeten weten dat dit bebouwde kom was?

Alvast bedankt
Bram

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12838

#2 , 12 apr 2014 22:03

Denken dat het nog 70 was is natuurlijk geen argument.

Als ze in de bebouwde kom is, en ze ziet geen bord dat ze de bebouwde kom verlaat, blijft ze in de bebouwde kom. Veel simpeler dan dat is het toch niet, of begrijp ik uw vraag verkeerd?

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 12 apr 2014 22:11

Zij kwam van een zijweg zone 50 de hoofdweg opgereden waar zij vanuitging dat deze nog steeds 70 was zoals vroeger. Blijkbaar is dit echter begin dit jaar gewijzigd naar bebouwde kom.
Zijweg, hoofdweg.... Ken ik nog van voor de voorrang rechts, dus van voor 1961. Ik ga er even van uit dat u uw rijbewijs behaald heeft na dat jaar. Vergeet hoofd- en zijwegen dus; dat was voor uw grootvader. Uw vriendin bevond zich in een zone 50 en kwam géén bord tegen dat het einde van die zone aankondigde, noch een bord dat de maximumsnelheid verhoogde. Zij bleef dus in de zone 50 en diende zich ook te houden aan die maximumsnelheid. "Ik ging er van uit dat het 70 was" zal bitter weinig indruk maken op de rechter. Die verwacht dat een bestuurder de wegcode kent en ze naleeft.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

Chipmunk
Topic Starter
Berichten: 4

#4 , 12 apr 2014 22:39

Ok duidelijk.
Dus met het wegnemen van de borden 70, is ze dus genaaid.
Gezien ze die route dagelijks neemt en dus niet meer op de borden let...
Laatst gewijzigd door Chipmunk op 12 apr 2014 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Turaki
Berichten: 6870

#5 , 12 apr 2014 22:39

Einde bebouwde kom staat daar aangegeven bij het oprijden van de ring. Vroeger viel die weg dus ook binnen de bebouwde kom, maar stonden er nog bijkomende borden die de max snelheid naar 70 brachten. Deze laatsten zijn enkel verwijderd, de bebouwde kom zelf is niet aangepast.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”