Takelwagen - Rijbewijs

seppe
Topic Starter
Berichten: 35

Takelwagen - Rijbewijs

#1 , 20 jul 2007 16:40

Een garagehouder-hersteller heeft een takelwagen met een maximaal toegestane massa van 3,5 ton. Zij 18-jarige zoon heeft een rijbewijs dat geldig verklaard is voor voertuigen van categorie B.

Mag deze zoon de takelwagen besturen, er voertuigen mee takelen op het laadplatform of met twee wielen in de lepels achteraan de takelwagen, en bij deze gelegenheid de inzittenden van het getakeld voertuig vervoeren in de cabine van de takelwagen?

(Er worden enkel kosten aangerekend voor het takelen van het voertuig, niet voor het vervoer van de inzittenden.)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
seppe
Topic Starter
Berichten: 35

#2 , 24 jul 2007 20:23

Zou ik deze vraag nog even in herinnering mogen brengen om de jongeman in kwestie te kunnen verderhelpen a.u.b.

Met dank bij voorbaat.

seppe
Topic Starter
Berichten: 35

#3 , 26 jul 2007 23:45

Derde keer, laatste keer: niemand die deze vraag wil beantwoorden? :cry:

Reclame

Heye
Berichten: 468

#4 , 27 jul 2007 15:50

Hallo,

Wanneer het MTm niet over de 3,5 Ton gaat Met wagen in de lepels dan mag deze daarmee rijden op rijbewijs B.

Gaat hij over 3,5 Ton met wagen, dan is er een C nodig (21j.)

Met vriendelijke groeten
Heye Andy

seppe
Topic Starter
Berichten: 35

#5 , 06 aug 2007 19:35

OK, hartelijk bedankt! :wink:

sperwer
Berichten: 1155

#6 , 08 aug 2007 20:42

Hallo,

Wanneer het MTm niet over de 3,5 Ton gaat Met wagen in de lepels dan mag deze daarmee rijden op rijbewijs B.

Gaat hij over 3,5 Ton met wagen, dan is er een C nodig (21j.)

Met vriendelijke groeten
Heye Andy
Takelwagen heeft een toelating tot -3.5t , maar met een last er achter gaat hij boven de 750kg sleepgewicht en er is dus een rijbewijs B.E nodig en geen gewone B.
De zoon mag dus geen sleepwerkzaamheden doen zonder die E.
Die E is trouwens ook nodig voor een takelwagen boven de 3.5ton., want de getrokken last heeft een mtm bovende 750kg.
Daarvoor is dus een C.E nodig.
Maar er is in beide gevallen een medische keuring van de bestuurder nodig, want het gaat om bezoldigd vervoer van goederen en van personen niet eigen aan eigen familie tijdens bezoldigd vervoer van goederen.

seppe
Topic Starter
Berichten: 35

#7 , 17 aug 2007 18:56

@ sperwer:

Een auto die gesleept wordt, is geen aanhangwagen:
AR 2.24. "Aanhangwagen": elk voertuig dat bestemd is om door een ander te worden voortbewogen.
Er heeft geen bezoldigd vervoer van personen plaats. Enkel het takelen van het voertuig wordt aangerekend, niet het meenemen van de inzittenden.

Vermits er geen rijbewijs C nodig is, is er ook uit dien hoofde geen medische keuring nodig.

Truckerscania
Berichten: 1

#8 , 09 okt 2008 16:01

Weet jij dat zeer zekers?

ik zou graag op een takelwagen rijden en heb vanaf vandaag mijn C.

Ik wil dus wagens vervoeren in de lepel van het voertuig+ plateau.
Dus zou ik geen CE moeten halen hiervoor.

Alvast dank,
Thierry :P

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”