Auto ingeschreven op mijn man zijn naam (gehandicapt)

Edwina_vm
Topic Starter
Berichten: 27

Auto ingeschreven op mijn man zijn naam (gehandicapt)

#1 , 10 apr 2014 09:50

Hallo,

Ik en mijn man zijn van plan om ons een nieuw voertuig aan te kopen, wij hebben 2 kinderen en gaan veel met de wagen op reis.
Onze wagen die we nu hebben staat op mijn naam en wordt wat te klein.

Mijn man heeft nu via CARA zijn rijbewijs terug behaald. We zouden een auto met automatische versnellingen en een bol op het stuur nodig hebben.

Mijn vraag is, als dit voertuig het enige voertuig in het gezin is (een tweede kunnen we ons niet permitteren) mag ik dan ook met dat voertuig rijden als mijn man er niet bij is.

Volgens mijn verzekeraar is dit geen probleem zolang ik mee in de polis van de verzekering opgenomen sta.

Omdat ik thuis een garage heb en mijn vader auto's verkoopt, wil ik graag hier toch zekerheid over want mijn vader gelooft dit niet.

Kan er iemand mij hiermee helpen?

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 10 apr 2014 15:59

De beperkende voorwaarden - automaat, bol op stuur - zijn voor uw man en staan op zijn rijbewijs.
Ze zijn niet voor u.

Er is geen wettelijke beperking dat een "valide" persoon niet met een voertuig zou mogen rijden wanneer dat aangepast is aan de beperkingen van een persoon met een handicap.
Belgische wetgeving bepaalt wat moet, of wat niet mag.
Maar niet wat wel mag :wink:
Niemand kan u daarvoor dus naar wetgeving verwijzen, omdat ze niet bestaat ...


U mag dan uiteraard geen gebruik maken van een eventuele "gehandicaptenkaart" bij het parkeren, dat mag enkel indien de rechthebbende vervoerd wordt met het voertuig, of het zelf bestuurt.


Er is in de wegcode wel volgende bepaling :

8.3. Elke bestuurder moet in staat zijn te sturen, en de vereiste lichaamsgeschiktheid en de nodige kennis en rijvaardigheid bezitten.
Hij moet steeds in staat zijn alle nodige rijbewegingen uit te voeren en voortdurend zijn voertuig of zijn dieren goed in de hand hebben.


Dat betekent dat u het aangepaste voertuig veilig moet kunnen besturen.
(sommige aanpassingen zijn zeer ingrijpend, en niet altijd even voor de hand liggend voor een bestuurder die een "normaal" voertuig gewoon is)


Nu, de aanpassingen - uiteindelijk is dat zelfs enkel de bol - zijn in dit geval helemaal niet van die aard dat het u verhindert als bestuurder te fungeren .

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 10 apr 2014 16:08

Een dergelijke bol wordt zelfs verkocht in de meeste autocentra.

Reclame

Den Tist
Berichten: 59

#4 , 10 apr 2014 17:57

Als je vrijstelling vraagt van verkeersbelasting, mag je er niet mee rijden als je echtgenoot er niet bij is of als de boodschap die je doet niet voor hem is. Als je wenst te rijden zonder eventueel gesanctioneerd te worden betaal je best wegentaks

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 11 apr 2014 20:46

De belastingsvrijstelling en zelfs BTW-verlaging zijn inderdaad wat anders ...


Gaat u gebruik maken van deze verminderingen bij aankoop / inschrijving van het voertuig :?:
Dat is wel erg beperkend voor het gebruik dat er nadien van gemaakt mag worden ...
In dat geval moet uw man er eigenlijk altijd bij zijn of het voertuig zelf besturen.


http://belastingen.vlaanderen.be/nlapps ... asp?fid=59" onclick="window.open(this.href);return false;

Enkele vrijstellingen zijn:

de voertuigen die uitsluitend worden gebruikt voor een openbare dienst (bijv. de Post, de brandweer, het leger, enz.);
de ziekenauto's en de voertuigen als persoonlijk vervoermiddel gebruikt door grootoorlogsinvaliden (invaliditeit van minstens 60%);
gehandicapte persoon: een voertuig (personenauto, auto voor dubbel gebruik, minibus of lichte vrachtauto) uitsluitend gebruikt als persoonlijk vervoermiddel door een persoon met een handicap (blinden, amputatie of volledige verlamming van bovenste ledematen, een blijvende invaliditeit van minstens 50% aan de onderste ledematen).
Het voertuig behoort niet toe aan een instelling voor gehandicaptenzorg die het voertuig uitsluitend gebruikt voor/door die instelling;
Indien het voertuig een lichte vrachtwagen is moet de persoon met een handicap beschikken over een attest van een geneesheer waarin de noodzaak van het gebruik van dit voertuig bevestigd wordt;
De gehandicapte persoon dient te beschikken over een invaliditeitsattest van de FOD Sociale Zekerheid, met de vermelding dat de betrokkene recht heeft op vrijstelling van de verkeersbelasting, of dat hij is getroffen door volledige blindheid, of volledige verlamming van de bovenste ledematen, of dat die ledematen geamputeerd zijn, of dat hij is aangetast door een blijvende invaliditeit die rechtstreeks toe te schrijven is aan de onderste ledematen en ten minste 50% bedraagt.



en

http://minfin.fgov.be/portail2/nl/theme ... bled.htm#U" onclick="window.open(this.href);return false;

Op wiens naam moet het voertuig ingeschreven zijn bij de DIV?
Om de voordelige nr.-regeling te kunnen genieten, moet het voertuig ingeschreven zijn
op naam van de invalide of gehandicapte zelf,


Op welke belastingvoordelen heb ik recht wanneer ik als invalide of gehandicapte een auto koop?

Bij de aankoop van een auto in België, bij de intracommunautaire verwerving of bij de invoer ervan in België hebt u recht op het verlaagd btw-tarief van 6 %, indien u deze auto gedurende tenminste 3 jaar als uw persoonlijk vervoermiddel gebruikt (te rekenen vanaf de 1ste dag van de maand waarin de levering plaatsheeft). Bovendien is het mogelijk om het betaald bedrag aan btw terug te krijgen.


Wat wordt er verstaan onder persoonlijk vervoermiddel?
Onder persoonlijk vervoermiddel wordt verstaan dat u zich als invalide of gehandicapte in de auto bevindt telkens wanneer deze op de openbare weg wordt gebruikt.

Het maakt hierbij niet uit
of u zich alleen of vergezeld in het voertuig bevindt
of u zelf rijdt of het voertuig door iemand anders laat besturen.
In bepaalde gevallen is het bovendien toegelaten dat het voertuig wordt gebruikt zonder dat u zelf aan boord bent. Bij deze trajecten moet er wel een onmiddellijk verband bestaan met de noden van uw persoonlijk vervoer.

Bijvoorbeeld: een familielid of derde begeeft zich met uw voertuig naar de apotheek zonder dat u meegaat omdat u omwille van gezondheidsredenen uw woning niet kunt verlaten.

De belastingadministratie laat onder bepaalde voorwaarden ook toe dat het voertuig waarmee een minderjarige (of een onder het statuut van verlengde minderjarigheid geplaatste) invalide of gehandicapte wordt vervoerd, wordt gebruikt zonder dat deze persoon zich in het voertuig bevindt. Deze voorwaarden zijn:

het voertuig moet worden bestuurd door de wettelijke vertegenwoordiger van de invalide
het moet gaan om het enige voertuig van het gezin

LeenW
Berichten: 12813

#6 , 11 apr 2014 22:07

Die btw-verlaging is er ook niet voor alle invaliden, u moet een specifiek invaliditeitsattest hebben.

Ik vraag mij ook af of er echt op gecontroleerd wordt op het "persoonlijk vervoermiddel". Ik zie de politie geen onderzoek doen naar een verlaagd btw-tarief en ik zie die van de btw geen voertuigen tegenhouden.

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 11 apr 2014 22:12

Bij mijn weten mag u ook geen 'bol' op uw stuur hebben mocht u er mee rijden.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 11 apr 2014 22:37

Bij mijn weten mag u ook geen 'bol' op uw stuur hebben mocht u er mee rijden.
Ik ben nog nooit enige beperking tegengekomen die verbiedt dat een valide bestuurder met een aangepast voertuig rijdt.

Als ze toch bestaat, lees ik graag waar in de verkeerswetgeving.

Den Tist
Berichten: 59

#9 , 13 apr 2014 17:43

Bij mijn weten mag u ook geen 'bol' op uw stuur hebben mocht u er mee rijden.
Mensen met een beperking moeten tegenwoordig op controle bij CARA om te zien of de persoon wel in staat is om 1 een wagen te besturen , 2 met welke omvormingen.
Dit kan eventueel ook gebeuren door een gewone arts die dan eventueel alles op papier zet, maar dan ook bij vermeld dat hij/zij (arts) alle verantwoordelijkheid op zich neemt.
Denk niet dat je hiervoor een huisarts gaan vinden.
Alle beslissingen van CARA worden dan via cijfercodes op het rijbewijs vermeld.
Valide personen die geen dergelijke beperking op hun rijbewijs staan hebben, mogen met het aangepast voertuig rondrijden.
Dus een valide persoon mag perfect rond rijden met een wagen die uitgerust is met een stuurbol.

krisje1973
Berichten: 281

#10 , 18 apr 2014 21:17

Een andere tip: koop geen bol in de auto** of Mi**s of dergelijke.

Deze zijn niet voldoende veilig om permanent te gebruiken door iemand die het om wille van zijn beperking nodig heeft.
CARA zal hier niet blij mee zijn als ze dit zien.

Franciscus
Berichten: 38583

#11 , 18 apr 2014 21:33

Is een 'bol' geen inbreuk op de keuringsvoorschriften?

De Belgische wet staat niet toe om voertuigen aan te passen. behalve met een attest
http://www.goca.be/nl/p/ak-pa-verbouwingen-tuning" onclick="window.open(this.href);return false;

uiteraard is de wet niet duidelijk over "een bol aan het stuur"

Wat wel belangrijk is, de bestuurder moet een vrij zicht hebben, zonder belemmeringen van voorwerpen of stickers/opschriften. Dat is gebaseerd op de tuningwet, alsook de wet van de technische eisen.

Een ander artikel zeer belangrijk is 8.3, dat iedere bestuurder de nodige rijbewegingen moet kunnen uitvoeren. Indien deze dus niet kan rijden met die bol, of door die bol een accident heeft, en dat kan bewezen worden, dan is die bestuurder schuldig.

Een aangepast voertuig voor een mindervalide, het voertuig in het bezit van de nodige documenten en goedkeuringen, daar is geen probleem bij. Wie daar mee rijdt, dat speelt naar mijn inziens geen rol. Een VW caddy voor mindervaliden blijft een voertuig behorende onder de3.5 ton, dus rijbewijs B. Das de enige voorwaarde.


Dus, als een gewone persoon rijdt met een aangepast voertuig, en die kan dat voertuig niet onder controle houden, dan is die persoon strafbaar volgens de wegcode, en dus ook schuldig bij een ongeval.

Maar mijn bron was ook niet zo opgezet over de onduidelijke wetgeving.

krisje1973
Berichten: 281

#12 , 22 apr 2014 11:15

Het klop inderdaad wat Franciscus zegt.

Een bol aan het stuur is verboden.
Uw voertuig wordt er zelfs door afgekeurd in de keuringscentra.

Enkel de personen die een attest van CARA kunnen voorleggen, mogen deze gebruiken en deze wagens worden ook niet afgekeurd op de keuring.

Na de aanpassing moet uw voertuig zowiezo opnieuw gekeurd worden.

Edwina_vm
Topic Starter
Berichten: 27

#13 , 22 apr 2014 11:32

Mijn man heeft zijn testen afgelegd bij CARA, dus we hebben alle attesten ook voor de keuring.

Natuurlijk zouden we wel willen "genieten" van de belastingsvrije regel...
Volgens een advocaat en mijn verzekering mag ik wel met dit voertuig rijden ook al hebben we een vrijstelling van taks en belasting.

Edwina_vm
Topic Starter
Berichten: 27

#14 , 22 apr 2014 11:54

Wij hebben 2 kindjes, 1 uit mijn vorige relatie.
Neemt nu dat mijn dochter ziek is en ik moet met haar naar de dokter, en dit is het enige voertuig in ons gezin.
Wat moet ik dan doen?

Of ons zoontje is ziek en de dochter moet gaan sporten...

Voor naar mijn werk te gaan heb ik geen auto nodig, het zou dus enkel in noodgevallen zijn...

LeenW
Berichten: 12813

#15 , 22 apr 2014 17:28

Volgens de de wet mag dit niet. Ergens ook logisch he, het is uw man die een handicap heeft, niet u of het gezin. Zijn mobiliteit is beperkt waardoor hij een auto nodig heeft. Als gezin kunt u ofwel een tweede auto kopen ofwel geen gebruik maken van het belastingsvoordeel.

Maar zie mijn vorige post, ik zie echt niet in hoe ze dit gaan controleren.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”