Vervalt een uitspraak of niet?

Mygi
Topic Starter
Berichten: 2

Vervalt een uitspraak of niet?

#1 , 07 apr 2014 23:39

Op 08/06/2009 heeft een politie agent beweert dat ik een stop bord genegeerd heb en dat ik pas gestopt ben nadat ik zag dat het ging om een politie voertuig komende van rechts. Het voertuig waarin de agent zich bevond dus.
Het klopte niet wat deze politie agent beweerde en zijn bewering heb ik dan ook gecontesteerd.

Ik heb een uitnodiging ontvangen om dit voor te leggen in de rechtbank op 08/11/2010.
Ik kon onmogelijk zelf aanwezig zijn, daar ik voor mijn werk naar het buitenland moest. Ik heb dan de advocaat van mijn verzekering gevraagd om een andere datum te krijgen, maar is niet toegestaan geweest. Die advocaat heeft mij dan zogezegd vertegenwoordigd, maar de uitspraak is natuurlijk in mijn nadeel uitgesproken.

Nu krijg ik een brief, opgemaakt op 25/03/2014, dat ik een geldboete moet betalen van 400 Euro!
Daarboven is deze brief opgesteld in het Frans en ben ik Nederlandstalig. Geen idee of dit van belang is.

Ik vraag mij af of zulke uitspraken vervallen in tijd of niet?
En wat kan je doen tegen een politie agent die kan beweren wat hij wil, zonder dat je ergens ook maar zelf de mogelijkheid hebt om je onschuld te bewijzen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5417

#2 , 08 apr 2014 03:38

Vaststellingen van politie worden geacht correct te zijn. Bij woord tegen wederwoord is het hun (geschreven) woord.

Taal van rechtspleging wordt bepaald door de plaats van de rechtbank en dat is de politierechtbank van de plaats van vaststelling van de overtreding.

Wuyts1991
Berichten: 399

#3 , 08 apr 2014 08:15


Taal van rechtspleging wordt bepaald door de plaats van de rechtbank en dat is de politierechtbank van de plaats van vaststelling van de overtreding.
Kleine nuance, het proces-verbaal wordt opgesteld in de voertaal van de gemeente waar de politiezone actief is.
In een Waalse politiezone zal dit Frans zijn, in een Vlaamse politiezone in het Nederlands.

De rechtspleging gebeurd in de taal die u zelf wenst, dit duid u namelijk aan op uw antwoordformulier.

Reclame

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#4 , 08 apr 2014 09:12

Beste

De straf verjaart in ten vroegste na 5 jaar. Zij kan dus nog even worden uitgevoerd.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Mygi
Topic Starter
Berichten: 2

#5 , 08 apr 2014 21:36

Bedankt allemaal voor jullie reactie.

Het geeft toch een wrang gevoel dat de vaststelling van een politie ambtenaar geacht wordt correct te zijn zonder getuigenis. Ik heb het alsnog doorgegeven aan het comité P met meer details, als dat al iets zou uitmaken. Er zijn zaken die serieuzer zijn van aard....

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 10 apr 2014 15:41

Beste, als u niet akkoord was met de uitspraak, had u in 2010 beroep moeten (laten) aantekenen ?

Of u niet laten vertegenwoordigen voor de rechtbank om dan nadien de zaak opnieuw te laten voorkomen dmv de verzetsprocedure.

4 jaar na veroordeling er nog over gaan argumenteren of comité P mee lastig vallen, gaat zeer weinig indruk maken ...

Franciscus
Berichten: 38607

#7 , 10 apr 2014 22:09

Misschien gewoon eens de wet te lezen.
De wetgeving heeft bepaald al jaaaren geleden dat wat overtredingen betreft een PV slechts kan bestreden worden met de middelen die de wetgever heeft toegelaten.
Gezien de verbalisant geen fout heeft gemaakt zal comité P daar naar mijn weten geen enkel oordeel over vellen.
Het is aan de rechter om dit te doen. En die kansen hebt u volledig laten voorbijgaan.

http://www.law.kuleuven.be/jura/art/39n3/vannooten.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”