Variabel bord Zone 30

CamielB
Topic Starter
Berichten: 6
Contacteer: Website

Variabel bord Zone 30

#1 , 05 apr 2014 11:15

Hey,

Ik reed de voorbije week (rond 7u20) door een zone 30 in Vilvoorde (Hendrik I lei), aangeduid met een Variabel bord. Ik let op mijn snelheid, tot heden zelfs nog geen bekeuring gehad op vlak van overdreven snelheid. Maar toch dacht ik geflitst te zijn in die zone aan 47 km/u.
Ik merk ook de zones snel op, vooral diegene die opgelicht worden. Ik laat de vaste zones 30 buiten schot, gezien in sommige gevallen dit echt niet duidelijk is voor de weggebruikers, en zeker niet als men niet van de regio is waar zich zo'n zones bevinden.

Mijn vragen zijn:

1. Wanneer zijn de variabele borden nu echt actief/niet actief?
2. Wat als... het variabel bord niet actief was, hoe kan ik aangeven dat de zone niet was opgelicht op dat uur? Misschien dat er iemand van die regio mij dit kan aangeven?

NB: Enkele dagen later reed ik in Hasselt, krak hetzelfde uur trouwens, voorbij een zone 30 met variabel bord. En wat bleek? Ook dat bord was niet opgelicht...

Dank voor jullie input en hulp!

Groeten,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 05 apr 2014 12:52

Deze borden werken enkel op bepaalde uren, bvb begin en einde schooltijd. Buiten die uren telt de snelheidsbeperking van 30 km/hr niet, en zou normaal ook de erbij horende camera niet mogen flitsen, tenzij je dan sneller rijdt dan op die plaats toegelaten, bvb 50 km*/hr

CamielB
Topic Starter
Berichten: 6
Contacteer: Website

#3 , 05 apr 2014 13:08

Wel Mava105, dat is het net. Volgens mij staat er zelfs geen vaste camera. Toch niet dat mij is opgevallen. Het zou eerder een mobiele ploeg geweest zijn die op dat ogenblik aan het flitsen was. Net voor de paasvakantie... Dus ja, begin maar eens na te gaan wanneer die variabele borden werken tijdens de paasvakantie!

Maar ik blijf me wel de vraag stellen wat ze ermee bedoelen: begin en einde schooltijd.

Reclame

Wuyts1991
Berichten: 399

#4 , 05 apr 2014 13:13

Je DENKT te zijn geflitst, en gaat nu al twijfelen of er een camera hangt of niet.
- Wacht eerst de boete af.

Begin en einde schooltijd staat nergens gedefinieerd en hangt uiteraard van school tot school af.
Welke tijdstippen dit zijn doet ook niet ter zake zolang de politiediensten weten wanneer het bord geactiveerd dient te worden.

CamielB
Topic Starter
Berichten: 6
Contacteer: Website

#5 , 05 apr 2014 14:50

Ik ken ook niet elk plekje in Vlaanderen hé.
Zoals in mijn eerste bericht gezegd, ken ik die regio niet. En neen, ik ga ook niet gans vlaanderen in mijn hoofd inprenten waar er camera's staan, variabele zone 30 is, ik moet ook op mijn verkeer letten.

Ik wacht inderdaad af... het blijft dan de vraag of er uberhaubt zone 30 actief was. Want ik ben 100% zeker dat het bord niet actief was op dat ogenblik, maar als ze flitsen en ik reed meer als 30 volgens het PV, wie geloven ze dan?

edit: trouwens, kan de politie aantonen wanneer deze borden actief zijn gezet en wanneer niet?

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 05 apr 2014 16:45

Je hoeft toch niet te weten waar al die borden staan. Opletten is voldoende. Je weet toch ook niet waar alle verkeersborden in ons land staan. En als de oplichtende borden in werking zijn, zie je dat heus wel hoor.
Jij gaat er dus van uit: dat als je de regio niet kent, je de borden mag negeren?

CamielB
Topic Starter
Berichten: 6
Contacteer: Website

#7 , 05 apr 2014 17:20

Daarom dat ik mij afvraag... als de borden niet actief zijn, en ik word geflitst aan 47 km/u... Waar sta ik dan? Ik ben er zeker van dat het bord niet opgelicht was...
Probeer mij geen woorden in de mond te leggen ;)

Die variabele borden zie je niet altijd staan als ze niet oplichten... Mijn vraag gaat toch over de variabele borden, toch?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#8 , 05 apr 2014 19:24

Die variabele borden zie je niet altijd staan als ze niet oplichten...
Dan moet je ze ook niet zien staan. Als ze niet oplichten is er geen snelheidsbeperking door die borden.

Wuyts1991
Berichten: 399

#9 , 05 apr 2014 20:59

En om nog op je vraag te antwoorden:

Als je geflitst bent is het aan JOU om te bewijzen dat het bord niet in werking was.
Of het aan/uit staan geregistreerd wordt weet ik niet, en als het geregistreerd wordt sluit dit nog steeds geen defect uit.

CamielB
Topic Starter
Berichten: 6
Contacteer: Website

#10 , 05 apr 2014 22:25

En om nog op je vraag te antwoorden:

Als je geflitst bent is het aan JOU om te bewijzen dat het bord niet in werking was.
Of het aan/uit staan geregistreerd wordt weet ik niet, en als het geregistreerd wordt sluit dit nog steeds geen defect uit.
Dat is ook gemakkelijk, niet?
Ik las in de krant over betrouwbare vaststellingen...
Een betrouwbare vaststelling zou in een vaste zone 30 echt betrouwbaar zijn.
Een betrouwbare vaststelling in een variabele zone zou dus best vergezeld worden van de registratie.

Kan jij een voorbeeld geven hoe dat kan bewezen worden?

Franciscus
Berichten: 38596

#11 , 05 apr 2014 22:41

De vaststellingen die in het PV vervat zijn hebben bijzondere bewijskracht in de rechtbank.
Waarom wel omdat dat voor overtredingen zo in de wet omschreven is.
Normaal weet men wel de diensten die de verkeersborden plaatsen of de school wanneer de lichten aangaan of uit.
Element is natuurlijk al dat vaststellers best IN hun PV al vermelden dat zij de werking van het variabele bord hebben gecontroleerd bij aanvang van hun meting.

PS wat ik al allemaal in kranten gelezen heb...

Er zijn echter wetten en wijze van bewijsvoering en rechten van verdediging ...

CamielB
Topic Starter
Berichten: 6
Contacteer: Website

#12 , 06 apr 2014 08:55

Element is natuurlijk al dat vaststellers best IN hun PV al vermelden dat zij de werking van het variabele bord hebben gecontroleerd bij aanvang van hun meting.
Bedankt Franciscus! Met jouw antwoord ben ik al een stuk verder.

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#13 , 07 apr 2014 12:07

Beste

U zal niet te lang moeten wachten.

Het antwoordformulier zal vermoedelijk nog deze week in uw bus vallen.

Hebt u gedurende de paasvakantie nog steeds geen antwoordformulier ontvangen, dan zal u er vermoedelijk ook geen meer krijgen en kan u weer op beide oren slapen.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”