Gasboete voor parkeren zonder parkeerkaart

Frt
Topic Starter
Berichten: 8

Gasboete voor parkeren zonder parkeerkaart

#1 , 04 apr 2014 20:03

Vorig jaar moest ik voor mijn werk als installateur even in de Prinsenlaan te Oostende zijn.
Ondanks er een bord staat dat aangeeft dat het parking voorbehouden is voor mensen met een parkeerkaart, had ik
die niet gezien. Echter, omdat mij juist de situatie ter plaatse niet duidelijk was, heb ik wel eerst zitten rondkijken
naar een parkeermeter. Toen ik die niet vond sprak ik een toevallige passant aan om verduidelijking na te vragen over
de plaatselijke situatie en reglementering. Die persoon gaf mij aan dat het inderdaad parkeren met parkeerkaart betrof.

Na die 5 minuten (en de verduidelijking uiteindelijk van de passant) ging ik onmiddellijk terug naar de wagen om die te
verplaatsen. Zo kom ik aldus terug bij mijn wagen en zie ik tot mijn verbazing dat ik reeds een GAS-boete had gekregen.
Ik heb niemand meer in het ronde gezien die ik hiertoe over kon aanspreken. Dat was blijkbaar heel vlug gedaan.
Ik vond het spijtig dat men niet heel even de moeite had genomen mij even te willen opbellen via het gsm-nr. dat dat achter
de ruit was vermeld. Nu ja, ik dus volledig in fout zeker?

Ik heb diezelfde dag een mail gestuurd naar de bevoegde stadsdienst van Oostende (echter tot 2x toe en zonder enige antwoord
gebleven). Een officiële brief kreeg ik later waarop ik dan ook hetzelfde schriftelijk verweer heb proberen aan te tekenen.
Zoals mijn vermoeden, krijg ik nu zovele maanden later aldus de verwachte GAS-boete. En jawel, geen klein bedrag maar 100€
(volgens sommige geruchten is het de tweede maal zelfs 250€ http://www.autoforum.be/showthread.php? ... nersstraat).

Ik betwist de feiten aldus niet en geef toe dat de wagen van mijn werk daar op dat moment aldus ook daadwerkelijk stond (overtreding dus, weet ik).
Echter heb ik grote moeite met de maat van boete, nl. 100€. Nu luidt mijn vraag aan jullie hier of dit wel in proportie is/kan zijn met
mijn overtreding. Voor 100€ moet ik toch lang en hard werken. Is deze boete wel menselijk, vraag ik me dan af? Ik besef natuurlijk ook
dat een boete altijd een zekere straf wil inhouden voor de persoon in kwestie die een overtreding beging. Maar toch... .

Graag even reactie hierop. (+ is het GAS-beleid in andere regio's/steden dezelfde met dezelfde omvang van boete zoals men ze hier in Oostende toepast?).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12885

#2 , 04 apr 2014 21:04

Dit is het normale tarief in Oostende, zie ook dit artikel

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... alen.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Wuyts1991
Berichten: 399

#3 , 04 apr 2014 21:43

is het GAS-beleid in andere regio's/steden dezelfde met dezelfde omvang van boete zoals men ze hier in Oostende toepast?.
GAS is een gemeentelijke administratieve sanctie.
Het verschilt dus van gemeente tot gemeente.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38619

#4 , 04 apr 2014 22:07

U bent zo wie zo 'ergens' een zonaal bord voorbijgereden.

Frt
Topic Starter
Berichten: 8

#5 , 04 apr 2014 22:31

Als het verschilt van gemeente tot gemeente, dan vraagt gemeente A dus bv. 85€ en gemeente B 150€ ? Verschillen de omvang van de boetes effectief zo van gemeente tot gemeente?
Als dat zo mocht zijn, dan kan er dus gesproken worden van een zekere willekeur in opleggen van de boete-bedragen? Volgens mij in dat geval aldus geen eerlijk gelijk systeem.

Waar ik toe wil komen is de vraag of dit aan te kaarten valt bij de politie-rechtbank. Ik wil mij zeker niet volledig ontdoen van een boete (dat nog maar denken zou zeer naiëf zijn van me).
Maar ik vind ergens dat zo'n boete buiten proportie is met de aard van overtreding. Nu, wie ben ik en wat is mijn mening waard hé.
Een rechter in de politierechtbank houdt er misschien inderdaad wel een heel andere mening op na (alla ipv 100€, waarom dan niet meteen 1420€).

Franciscus
Berichten: 38619

#6 , 04 apr 2014 23:19

Neen GAS reglementering is een Belgische wetgeving.
De gemeente heeft de mogelijkheid in het systeem te stappen of niet.
Indien ze in het systeem stappen kunnen zij hun politiereglement 'aanpassen' zodat GAS regelgeving daarop toepasbaar is.
In de wet staan de min en max bedragen die mogen gevraagd worden.

Er is geen willekeur er is gemeentelijke autonomie net zoals bepaalde gemeenten 0% gemeentetaks vragen en andere 9%.
Of zoals in sommige gemeenten het verboden is was buiten te hangen om te drogen op zaterdag en zondag ( u weet wel voor de duivenwedstrijden) of het verboden is het gras af te rijden tussen 10 en 12 de zondag.
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;

Frt
Topic Starter
Berichten: 8

#7 , 04 apr 2014 23:33

Het klinkt misschien stom van me (zeker indien je dat artikel van de Gentenaar leest die uiteindelijk 1420€ nadien mag betalen), maar is er een kans (en hoe groot die dan wel kan zijn)
dat beroep aantekenen tegen deze boete gehoor krijgt op de politierechtbank en de GAS-boete verlaagd wordt? Ik heb echter ook al gelezen dat een verzoek indienen een 40€ kan kosten... :(.

LeenW
Berichten: 12885

#8 , 04 apr 2014 23:55

Op grond waarvan wil u dan vermindering vragen?

Frt
Topic Starter
Berichten: 8

#9 , 05 apr 2014 00:05

sja, niet echt iets waarvan ik denk dat er veel gehoor naar zal zijn. Maar persoonlijk vind ik een boete van 100€ niet in proportie met de overtreding. (als je bv. een beetje te snel rijd buiten de bebouwde kom krijg je daarvoor meestal een boete van 50€ als ik me niet vergis. En om even stil te staan op een plaats voor bewonersparkeren krijg je meteen een boete van 100€. Vind ik onredelijk. Maar ja, wie ben ik natuurlijk zal men denken om daarover zo te denken). Ik lees ook dat het gas-systeem de gemeentes geld kost. Maar waarom kan er niet 'eerst' een zekere vorm van communicatie bestaan naar ik als burger toe (ja zul je zeggen, dat was al zo via het verkeersbord) vooraleer men overgaat tot bekeuring. Ja, het was natuurlijk 'eerst' aan ik dus om het bord te moeten gezien hebben om zo deze boete te kunnen hebben vermijden. Maar tegenwoordig mag er volgens mij toch niet veel meer gebeuren vooraleer men een gas-boete kan krijgen.

giserke
Berichten: 2434

#10 , 05 apr 2014 00:09

Als ik me niet vergis mogen GAS boetes niet worden gebruikt voor verkeersovertredingen. Daar zijn ze niet voor gemaakt!
Dat is onlangs in de krant verschenen naar aanleiding van een uitspraak door de rechtbank.

Frt
Topic Starter
Berichten: 8

#11 , 05 apr 2014 00:53

ik ben heus niet de enige die voor dergelijke overtreding een GAS-boete krijgt. Dus blijkbaar wordt het ergens toch toegelaten.
Cynisch gezien denk ik aan het feit dat de schulden van de steden hoog zijn en ergens moeten deze afbetaald worden.
Waarom dan niet een schuldige vinden die hiervoor mee opdraait. Waarom ook moest men enige tijd geleden de maximum-bedragen
van GAS-boetes per sé verhogen? Dat is geloof ik nu een maximum van 350€.
Ik denk dat ik met deze overtreding: 1) geen (grote) overlast heb gecreeërd (ook waren er zowel vóórdien als nadien amper auto's geparkeerd in de straat
en waren er dus geen parkeerproblemen voor bewoners in deze straat, 2) niemand in gevaar gebracht of gehinderd heb (ook het plaatselijk verkeer niet)
3) de intentie had om eerst te willen kijken hoe de plaatselijke situatie was inzake reglementering.
Overigens, stel nu dat dit voor een dringend werk was of hierbij heel even zwaar materiaal moest laden en/of lossen waarbij ik me (ondanks overtreding) toch
op een fatsoenlijke manier heb geparkeerd. Zijn dit dan geen verzachtende omstandigheden?

chantika
Berichten: 961

#12 , 05 apr 2014 07:28

Als wij een herstelling moeten gaan uitvoeren parkeren we ons voor een garagepoort, liefst voor twee aaneen palende garagepoorten. Is handig om de achterste deuren te openen. Plaatsen dan een groot papier met de vermelding dringende herstelling met een gsm nummer bij.
Ook vragen we aan de klant of die buur een redelijk mens is. Zien we de eigenaars van de garage dan vragen we beleefd of we daar mogen staan. Voor grotere werken plaatsen we na aanvraag borden.

LeenW
Berichten: 12885

#13 , 05 apr 2014 10:58

ik ben heus niet de enige die voor dergelijke overtreding een GAS-boete krijgt. Dus blijkbaar wordt het ergens toch toegelaten.
Cynisch gezien denk ik aan het feit dat de schulden van de steden hoog zijn en ergens moeten deze afbetaald worden.
Waarom dan niet een schuldige vinden die hiervoor mee opdraait. Waarom ook moest men enige tijd geleden de maximum-bedragen
van GAS-boetes per sé verhogen? Dat is geloof ik nu een maximum van 350€.
Ik denk dat ik met deze overtreding: 1) geen (grote) overlast heb gecreeërd (ook waren er zowel vóórdien als nadien amper auto's geparkeerd in de straat
en waren er dus geen parkeerproblemen voor bewoners in deze straat, 2) niemand in gevaar gebracht of gehinderd heb (ook het plaatselijk verkeer niet)
3) de intentie had om eerst te willen kijken hoe de plaatselijke situatie was inzake reglementering.
Overigens, stel nu dat dit voor een dringend werk was of hierbij heel even zwaar materiaal moest laden en/of lossen waarbij ik me (ondanks overtreding) toch
op een fatsoenlijke manier heb geparkeerd. Zijn dit dan geen verzachtende omstandigheden?
1) Was er overlast geweest, had men je laten takelen en waren de kosten nog hoger geweest
2) Idem
3) Gaat moeilijk te bewijzen zijn

Ook voor mensen die moeten laden en lossen gelden parkeerregels. U hebt de normale boete gekregen. Over nut en onnut van GASboetes kunnen we nog veel discussieren, maar ik heb in deze zaak niet het gevoel dat u oneerlijk behandeld bent geweest.

Frt
Topic Starter
Berichten: 8

#14 , 05 apr 2014 12:31

Goed, er valt inderdaad nog weinig over te discussiëren en zal ik aldus er niet van tussenuit kunnen. Nog een andere vraag van mij is dan of er bij dergelijke
sancties een alternatieve straf kan worden gevraagd ipv die geldboete?

Wuyts1991
Berichten: 399

#15 , 05 apr 2014 13:00

als je bv. een beetje te snel rijd buiten de bebouwde kom krijg je daarvoor meestal een boete van 50€ als ik me niet vergis. En om even stil te staan op een plaats voor bewonersparkeren krijg je meteen een boete van 100€. Vind ik onredelijk.

Maar waarom kan er niet 'eerst' een zekere vorm van communicatie bestaan naar ik als burger toe (ja zul je zeggen, dat was al zo via het verkeersbord) vooraleer men overgaat tot bekeuring. Ja, het was natuurlijk 'eerst' aan ik dus om het bord te moeten gezien hebben om zo deze boete te kunnen hebben vermijden. Maar tegenwoordig mag er volgens mij toch niet veel meer gebeuren vooraleer men een gas-boete kan krijgen.
- U vergelijkt nu een onmiddellijke inning met een GAS boete. Het ene is een verkeersinbreuk die vervat wordt in proces-verbaal en naar het parket gestuurd word. Het andere is een proces-verbaal dat afgehandeld wordt naar de sanctionerende ambtenaar van die gemeente.
Twee verschillende dingen dus.

- Welke vorm van communicatie had u graag gezien? Een ambtenaar die heel de dag op die plaats staat om mensen verbaal erop te wijzen hun parkeerkaart te leggen?
Cynisch gezien denk ik aan het feit dat de schulden van de steden hoog zijn en ergens moeten deze afbetaald worden.
Waarom dan niet een schuldige vinden die hiervoor mee opdraait. Waarom ook moest men enige tijd geleden de maximum-bedragen
van GAS-boetes per sé verhogen? Dat is geloof ik nu een maximum van 350€.
- Een GAS boete kost de stad gemiddeld meer dan ze opbrengt. Flauw argument.
- Dat men de tarieven van GAS boetes opgetrokken heeft andere redenen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”