overtreding niet begaan

rapaces
Topic Starter
Berichten: 6

overtreding niet begaan

#1 , 04 apr 2014 16:33

ik heb in november een boete gekregen in Gent voor iets dat ik niet heb gedaan

ik reed zogezegd in een eenrichtingsstraat terwijl ik de straat niet eens ken (moeten gaan opzoeken op google maps)

ik heb een verweerschrift geschreven met zeer sluitende argumenten (parkeerticket aan de andere kant van Gent omstreeks hetzelfde tijdstip van de vaststelling maar toch oordeelt de procureur dat er genoeg bezwaren zijn om mij te vervolgen (zie verweerschrift als bijlage)

in het proces-verbaal staan zelfs twee verschillende tijdstippen waarop ze me zouden gespot hebben om 15.41 en om 16.30 uur – om 15.41 uur was ik zelfs niet in Gent maar onderweg vanuit Aalst of zelfs nog thuis - bij het tweede was ik dicht bij het kot van mijn dochter andere kant van Gent

ik herinner me dat het zeer slecht weer was die dag – donkere wolken – veel regen slechte zichtbaarheid
in het verslag staat de bestuurder de politie heeft opgemerkt maar dat ze door het drukke verkeer de wagen niet hebben kunnen doen stoppen
ze reden ook op een laan zeker 100 meter evenwijdig van de bewuste straat
dus vraag ik me af hoe dat ze een nummerplaat accuraat kunnen lezen zonder dat ze de wagen kunnen doen stoppen
waarschijnlijk hebben ze een deel van de nummerplaat gezien en het merk en die zo gelinkt aan mijn wagen (politie weet perfect dat ik twee studerende kinderen heb in Gent en daar dus op een vrijdag kan zijn om één ervan op te pikken)
dus waarschijnlijk hebben ze zich vergist – wat menselijk is – maar de procureur oordeelt duidelijk dat de Gentse flikken onfeilbaar zijn

ik moet zo maar eventjes 165 euro - nu al 175 euro betalen voor iets dat ik niet heb gedaan - als ik niet betaal en ongelijk krijg voor de politierechtbank dan riskeer ik nog meer te moeten betalen

ik vind 165 euro veel geld wanneer je twee studerende kinderen hebt waarvan één op kot om te betalen voor iets dat ik niet heb gedaan

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12837

#2 , 04 apr 2014 17:48

Uiteraard een frustrerende situatie, maar ik vrees er een beetje voor.

Dat parkeerticket staat niet op nummerplaat, niet eens op naam. Dus het bewijst niet dat uw auto effectief ergens anders was. Hebt u andere bewijzen dat uw wagen op dat moment niet in Gent was?

Zoniet zou ik precies die minnelijke schikking betalen, hoe oneerlijk het ook mag zijn. Ik zie met de beste wil van de wereld niet in hoe u gelijk gaat krijgen in de rechtbank :(

giserke
Berichten: 2434

#3 , 04 apr 2014 17:54

Lijkt me toch een beetje raar. Ik zou toch voor de politierechtbank kiezen.

Om te beginnen iemand die betrapt wordt op het inrijden van een straat met eenrichtingsverkeer gaat men toch onmiddellijk doen stoppen bij de overtreding, want hij vormt een gevaar voor de tegenligger?
Het lijkt me dus toch wel raar dat ze de TS gewoon zijn verkeersovertreding laten begaan.
+ Dat ticket (weliswaar niet op naam)

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 04 apr 2014 18:05

Om te beginnen iemand die betrapt wordt op het inrijden van een straat met eenrichtingsverkeer gaat men toch onmiddellijk doen stoppen bij de overtreding, want hij vormt een gevaar voor de tegenligger?
Het lijkt me dus toch wel raar dat ze de TS gewoon zijn verkeersovertreding laten begaan.
+ Dat ticket (weliswaar niet op naam)
Niets abnormaal, het is niet omdat iemand een verboden rijrichting neemt, dat deze ook een onmiddellijk gevaar vormt. Dit hangt volledig van de situatie af.
En soms is het niet mogelijk (of nodig) om iemand meteen aan te spreken, het noteren van de gegevens is vaak voldoende.
Het ticket is nutteloos. Hier staat niets op dat zegt dat de auto van TS op dat moment op die plaats was, dus daarmee kan je niets bewijzen.

Het enige dat TS kan doen is proberen te bewijzen dat zijn auto op dat moment niet daar was. Dit kan op alle mogelijke manieren, maar TS zal al met zeer sterke bewijzen moeten naar voor komen voor de rechter het PV naast zich neerlegt.

rapaces
Topic Starter
Berichten: 6

#5 , 04 apr 2014 18:24

ok dat ticket staat niet op naam maar hoe kom je in hemelsnaam aan zo een ticket tenzij je het zelf hebt gekocht - het lag door mijn slordigheid nog in mijn auto - bovendien staan er duidelijk twee tijdstippen in van vaststelling en voor het eerste kan ik bewijzen dat ik er niet was er is trajectcontrole op de E40 vanaf erpe-mere - als ze die gegevens bijhouden dan kunnen ze de wagen zien passeren om een uur dat ik onmogelijk toen in Gent was - het feit dat er een inhoudelijke tegenstrijdigheid is in het PV: er staat tot 2x toe 15.41 uur als tijdstip van vaststelling, maar als de agent de feiten omschrijft stelt hij dat het 16.30 uur was: het PV is dus niet volgens het recht ‘dragend’, want inhoudelijk ronduit tegenstrijdig.
Het is ook opvallend dat wanneer betrokken agent zijn relaas beschrijft hij enkel zegt dat het voertuig een renault was, maar dat hij niet in staat is om het type of de kleur te geven. er kan dus een deel van een nummerplaat genoteerd hebben en dat gelinkt aan een Renault en dat ze zo op één of andere manier bij mijn renault megane gekomen zijn, een type en kleur waarvan ik er in Aalst alleen al een tiental heb zien rondrijden

Turaki
Berichten: 6870

#6 , 04 apr 2014 18:36

Een menselijke fout in een PV maakt een PV niet ongeldig. Agent zal wel nog een aanvullend PV opmaken om zijn fout recht te zetten indien nodig.

Een ticket vindt je makkelijk in de vuilbakken bij een parking. Of u kent iemand die daar toevallig was en u het ticket heeft gegeven. En zo kan ik nog wat mogelijke scenario's bedenken hoe u aan het ticket kwam.

Voor de trajectcontrole moet u zelf de gegevens op vragen. Het is namelijk aan u om te bewijzen dat het PV niet klopt, niet omgekeerd.

rapaces
Topic Starter
Berichten: 6

#7 , 04 apr 2014 19:01

als ik het proces-verbaal heb gekregen was er wel al een week verstreken dus dan nog zo een ticket vinden in een vuilbak dan worden ze wel nooit leeggemaakt en ik denk dat je makkelijker de lotto wint dan een ticket een week later uit een vuilbak halen die je aanwezigheid zou kunnen bewijzen - ik ken ook niemand in die straat die ik een ticket zou kunnen vragen - ik woon wel niet in die straat - dus dat ticket is zeker een bewijs - als je nadien een fout kunt rechtzetten in een PV wat zijn in hemelsnaam dan procedurefouten waardoor zelfs verdachten van een moord fluitend buitengaan - eigenlijk is de gewone burger machteloos tegen het recht dat zogezegd onfeilbaar wordt geacht - en dan vragen politici zich af waarom mensen geen vertrouwen meer hebben in het gerecht - plus zo kun je honderden fictieve boetes uitschrijven aan de hand van imaginaire overtredingen gelinkt aan nummerplaten - dat ze nooit hebben gedacht om zo de staatsschuld te dempen - dus eigenlijk kun je beter betalen want gerechtigheid kan jee toch niet verkrijgen - één ding blijft me toch bezig houden welk van de twee tijdstippen is nu het officiële ? want op die tussentijd rij ik vanuit Gent tot aan de kust

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 04 apr 2014 19:51

Om te beginnen iemand die betrapt wordt op het inrijden van een straat met eenrichtingsverkeer gaat men toch onmiddellijk doen stoppen bij de overtreding, want hij vormt een gevaar voor de tegenligger?

.
Agenten waren in een evenwijdig lopende straat op zo'n 100 meter van daar. De arm der wet is lang, maar zooooo lang????

rapaces
Topic Starter
Berichten: 6

#9 , 04 apr 2014 20:02

neen maar aan hun arendsogen mankeert duidelijk niets w - er staat ook dat ze hebben gezien dat de bestuurder hen heeft opgemerkt als je dan je sirene en je zwaailichten opzet stopt elke bestuurder tenzij je net een ramkraak hebt gepleegd of rondrijdt in een viper

LeenW
Berichten: 12837

#10 , 04 apr 2014 21:07

Over dat ticket, hoe logisch dat ook lijkt voor u, ik twijfel er echt aan dat een rechtbank dat gaat aanvaarden, sorry.

eylis
Berichten: 8840

#11 , 04 apr 2014 21:10

wat ik in dit PV niet snap:waarom gaat het over 2 tijdstippen? Ben je er zogezegd gespot op die 2 tijdstippen? Of twijfelt men tussen die 2 tijdstippen? En nog vreemder: hoe weet de politie in Gent dat jij twee studerende kinderen in Gent hebt? Raar hoor....

Wuyts1991
Berichten: 399

#12 , 04 apr 2014 21:50

- Het is aan u om het tegendeel te bewijzen. Het proces-verbaal heeft bijzondere bewijswaarde.
- Het is aan u om de beelden van de trajectcontrole op te vragen (hetgeen in mijn ogen nutteloos gaat zijn).
- Er worden geen fouten rechtgezet, geen wetgeving zegt dat men het voertuig, kleur, type in het pv moeten vermelden.

Franciscus
Berichten: 38599

#13 , 04 apr 2014 21:59

En wie zegt dat het de agenten/inspecteurs waren die u in de evenwijdige straat hebt gezien?

giserke
Berichten: 2434

#14 , 05 apr 2014 00:07

Een menselijke fout in een PV maakt een PV niet ongeldig. Agent zal wel nog een aanvullend PV opmaken om zijn fout recht te zetten indien nodig.
In de politierechtbank worden dergelijke PV's bijna altijd geseponeerd. 2 verschillende tijdstippen?

Wuyts1991
Berichten: 399

#15 , 05 apr 2014 13:04


In de politierechtbank worden dergelijke PV's bijna altijd geseponeerd. 2 verschillende tijdstippen?
Hangt er vanaf waar de twee tijdstippen staan / hoe ze vermeld zijn op het proces-verbaal.

@TS, wat staat er bij beide tijdstippen nog vermeld?

Staat in de vaststellingen dat men u op beide tijdstippen heeft gezien?
Of is het ene tijdstip het tijdstip van vaststelling en het andere tijdstip eventueel het tijdstip van aanmaken proces-verbaal?

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”