Vrijstelling rijbewijs G

Billy1984
Topic Starter
Berichten: 7

Vrijstelling rijbewijs G

#1 , 02 apr 2014 11:27

Dag iedereen,

Ik zit met volgende vraag:

Ik rijd met een traag voertuig (Manitou) ingeschreven als landbouwvoertuig en vrijgesteld van keuring. Ik ben enkel in het bezit van een rijbewijs categorie B en een vervallen categorie C. Klopt dit om een landbouwvoertuig te besturen ik in het bezit dien te zijn van een rijbewijs G? Ik ben geboren in 1978, dus voor 10 oktober 1982.
Aangezien de MTM van dit voertuig iets meer dan 9000 kg is, zou ik in principe een C moeten hebben.
Kan er mij iemand uitleggen welk rijbewijs ik nu dien te hebben? Is mijn B genoeg of dien ik een C of G te hebben.


Ter info, ik rijd met dit voertuig enkel voor landbouwactiviteiten en is reeds ingeschreven onder een G-...-... kenteken.

Alvast bedankt

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12816

#2 , 02 apr 2014 11:45

Het is het doel dat telt, dus voor landbouwactiviteiten moet het inderdaad een rijbewijs G zijn. Als je er ook mee op de openbare weg gaat rijden, ga je die C nog moeten bijhalen. B is in geen geval voldoende.

Wuyts1991
Berichten: 399

#3 , 02 apr 2014 12:24

@LeenW: waarom zou Billy1984 om op de openbare weg te rijden een rijbewijs C nodig hebben?


Aard voertuig:
Het voertuig is ingeschreven onder een G kentekenplaat en dus bijgevolg behoort het voertuig onder de categorie van de land- en bosbouwtrekkers.
In België is de maximale snelheid van deze voertuigen beperkt tot 40km/u. Uw voertuig behoort dus automatisch tot de voertuigen voor traag vervoer.


Rijbewijs

Onder de categorie G vallen volgende voertuigen:
- Land- en bosbouwtrekkers + aanhangwagens
- voertuigen ingschreven als landbouwmaterieel/landbouwmotor/maaimachine.

Indien deze voertuigen in hoofdzaak gebruikt worden voor landbouwdoeleinden.
De wegcode is hier niet geheel duidelijk in, echter heeft de Europese Commissie hierop positief geantwoord.

Vrijstellingen

Indien u geboren bent voor 01/10/1982: geen rijbewijs vereist.
Personen die geen Belgisch rijbewijs kunnen krijgen.

Uw antwoord

U zelf heeft geen rijbewijs nodig gezien uw geboortedatum.
Personen die na 01/10/1982 geboren zijn kunnen dit voertuig besturen met rijbewijs G..

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”